Consumentenautoriteit opent speciaal Meldpunt Misleidende Loterijen
08-03-2007
Ouderen relatief vaak slachtoffer van oplichterijen
Jaarlijks worden duizenden consumenten de dupe van neploterijen en
misleidende prijzenfestivals waarbij ze tientallen tot honderden euros
verliezen.
De Consumentenautoriteit is daarom een campagne gestart om mensen te
waarschuwen. Als een aanbod te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het
niet waar, zo luidt de boodschap. Voor wie oplichting vermoedt is nu
een speciaal Meldpunt Misleidende Loterijen geopend op ConsuWijzer.nl,
het informatieloket van de Consumentenautoriteit.
Vooral 55-plussers zijn relatief vaak doelwit van oplichterijen,
blijkt uit internatonaal onderzoek. Zo is in Groot-Brittannië de helft
van de slachtoffers ouder dan 55 jaar. De Consumentenautoriteit heeft
geen reden om aan te nemen dat de cijfers in Nederland anders zijn.
Hoe werkt het?
Per e-mail, post of telefoon krijgen mensen onverwacht bericht een
grote prijs in een lotto gewonnen te hebben. Om deze te ontvangen
hoeven ze alleen maar administratie- of incassokosten over te maken.
Ze moeten wel snel reageren en er met niemand over praten. Na de
nodige bedragen te hebben overgemaakt horen zij vervolgens niets meer.
Of er is sprake van een groots prijzenfestival waarbij ze eerst een
bestelling moeten plaatsen om de prijs te winnen. Als ze de bestelling
dan in huis hebben blijkt de beloofde prijs nooit te komen. Soms
krijgen ze daarbij nog extra ongevraagde spullen met een forse
rekening erbij.
Betaal nooit vooruit!
De Consumentenautoriteit wil dit onrecht aanpakken door consumenten
beter te wapenen. Mensen die verdachte e-mails, brieven, faxen en
telefoontjes ontvangen, krijgen de volgende tips:
* Negeer zulke berichten. Mail, schrijf of bel ook niet terug. Wie
dat wel doet loopt kans dat zn naam in een standaardlijst komt die
wordt gedeeld met andere fraudeurs.
* Verstuur in die gevallen nooit persoonlijke gegevens zoals naam,
adres of bankrekeningnummer of creditcardgegevens.
* Betaal nooit vooruit! Onthoud: wie iets gewonnen heeft, zou niets
hoeven te betalen om de prijs te ontvangen.
* Let erop dat veel valse websites van banken en
beveiligingsbedrijven worden misbruikt om de oplichtingspraktijken
te ondersteunen.
* Wie zon praktijk tegenkomt, kan dit melden bij het speciale
Meldpunt Misleidende Loterijen via www.ConsuWijzer.nl of
telefonisch via: 088 070 70 70. Met tips van (bijna-)gedupeerden
kan de Consumentenautoriteit het probleem beter aanpakken.
Eerlijke handel staat voorop
De Consumentenautoriteit bestaat sinds 2007 om eerlijke handel tussen
bedrijven en consumenten te bevorderen. Dit jaar richt de organisatie
zich speciaal op vijf aandachtsgebieden: internethandel, de
reisbranche, algemene voorwaarden, garantie en conformiteit en
misleidende prijzenfestivals en neploterijen.
Voor de aanpak van neploterijen werkt de Consumentenautoriteit samen
met de politie en het Openbaar Ministerie en bij misleidende
prijzenfestivals met de Reclame Code Commissie.
Het blijkt dat veel praktijken vanuit Nederland worden uitgevoerd,
gericht op buitenlandse consumenten. De Consumentenautoriteit verwacht
daarom ook veel verzoeken van buitenlandse collega-toezichthouders om
op te treden.
Internationale fraude preventie maand
De campagne van de Consumentenautoriteit valt samen met de fraud
prevention month. Dit is een initiatief van het internationale netwerk
van consumententoezichthouders ICPEN om consumenten wereldwijd alert
te maken op frauduleuze praktijken.
ANBO