ANBO

Consumentenautoriteit opent speciaal Meldpunt Misleidende Loterijen

08-03-2007

Ouderen relatief vaak slachtoffer van oplichterijen

Jaarlijks worden duizenden consumenten de dupe van neploterijen en misleidende prijzenfestivals waarbij ze tientallen tot honderden euros verliezen.

De Consumentenautoriteit is daarom een campagne gestart om mensen te waarschuwen. Als een aanbod te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het niet waar, zo luidt de boodschap. Voor wie oplichting vermoedt is nu een speciaal Meldpunt Misleidende Loterijen geopend op ConsuWijzer.nl, het informatieloket van de Consumentenautoriteit.

Vooral 55-plussers zijn relatief vaak doelwit van oplichterijen, blijkt uit internatonaal onderzoek. Zo is in Groot-Brittannië de helft van de slachtoffers ouder dan 55 jaar. De Consumentenautoriteit heeft geen reden om aan te nemen dat de cijfers in Nederland anders zijn.

Hoe werkt het?

Per e-mail, post of telefoon krijgen mensen onverwacht bericht een grote prijs in een lotto gewonnen te hebben. Om deze te ontvangen hoeven ze alleen maar administratie- of incassokosten over te maken. Ze moeten wel snel reageren en er met niemand over praten. Na de nodige bedragen te hebben overgemaakt horen zij vervolgens niets meer.

Of er is sprake van een groots prijzenfestival waarbij ze eerst een bestelling moeten plaatsen om de prijs te winnen. Als ze de bestelling dan in huis hebben blijkt de beloofde prijs nooit te komen. Soms krijgen ze daarbij nog extra ongevraagde spullen met een forse rekening erbij.

Betaal nooit vooruit!

De Consumentenautoriteit wil dit onrecht aanpakken door consumenten beter te wapenen. Mensen die verdachte e-mails, brieven, faxen en telefoontjes ontvangen, krijgen de volgende tips:
* Negeer zulke berichten. Mail, schrijf of bel ook niet terug. Wie dat wel doet loopt kans dat zn naam in een standaardlijst komt die wordt gedeeld met andere fraudeurs.

* Verstuur in die gevallen nooit persoonlijke gegevens zoals naam, adres of bankrekeningnummer of creditcardgegevens.
* Betaal nooit vooruit! Onthoud: wie iets gewonnen heeft, zou niets hoeven te betalen om de prijs te ontvangen.
* Let erop dat veel valse websites van banken en beveiligingsbedrijven worden misbruikt om de oplichtingspraktijken te ondersteunen.

* Wie zon praktijk tegenkomt, kan dit melden bij het speciale Meldpunt Misleidende Loterijen via www.ConsuWijzer.nl of telefonisch via: 088 070 70 70. Met tips van (bijna-)gedupeerden kan de Consumentenautoriteit het probleem beter aanpakken.

Eerlijke handel staat voorop

De Consumentenautoriteit bestaat sinds 2007 om eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten te bevorderen. Dit jaar richt de organisatie zich speciaal op vijf aandachtsgebieden: internethandel, de reisbranche, algemene voorwaarden, garantie en conformiteit en misleidende prijzenfestivals en neploterijen.

Voor de aanpak van neploterijen werkt de Consumentenautoriteit samen met de politie en het Openbaar Ministerie en bij misleidende prijzenfestivals met de Reclame Code Commissie.

Het blijkt dat veel praktijken vanuit Nederland worden uitgevoerd, gericht op buitenlandse consumenten. De Consumentenautoriteit verwacht daarom ook veel verzoeken van buitenlandse collega-toezichthouders om op te treden.

Internationale fraude preventie maand

De campagne van de Consumentenautoriteit valt samen met de fraud prevention month. Dit is een initiatief van het internationale netwerk van consumententoezichthouders ICPEN om consumenten wereldwijd alert te maken op frauduleuze praktijken.