Audax 2006, basis voor nieuwe omzet
08.03.2007 / 15:37 / Rubriek: Economie / Organisatie: Audax
Audax
http://www.audax.nl
2006 wordt door Audax gekenmerkt als een jaar waarin neergaande omzetten werden omgebogen
en waarin breed werd geinvesteerd in organisatie en producten om daarmee de basis te
leggen voor een omzettoename in 2007 en een versteviging van onze positie voor de jaren
daarna. Met name in het eerste halfjaar werd de beweging van omzetdaling, die in 2005 was
ingezet, verder doorgezet. Het tweede halfjaar daarentegen lag weer op het niveau van
2005. Daarmee is de weg omhoog ingezet. Deze weg omhoog kan in 2007 en 2008 nog eens door
een aantal elementen worden versneld. Niet alleen hebben enkele belangrijke uitgevers
besloten de distributie van hun tijdschriften via Audax te laten plaatsvinden, ook heeft
Audax in 2006 fors geinvesteerd in nieuwe en bestaande titels (met name Aktueel Sportief)
en heeft zij de organisatie op managementniveau verder gestroomlijnd. Daarbovenop heeft
AKO enkele dagen geleden de exploitatie overgenomen van alle Bruna-stationwinkels. Audax
investeert bewust in de toekomst en verwacht daar de goede resultaten van te plukken.
Het bedrijfsresultaat van 2006 is uitgekomen op 7,1 miljoen euro en het netto resultaat
bedraagt 5,6 miljoen euro.
Carel Bikkers, Voorzitter Hoofddirectie: De reeds afgesloten nieuwe contracten en de
toevoeging van de 16 Bruna-stationswinkels geven een goed vertrouwen voor noodzakelijke
omzetgroei in 2007.
Het medialandschap is op velerlei vlakken sterk in beweging. Nieuwe gratis dag- en
weekbladen dienen zich aan, verschillende vormen van media (print, beeld, geluid en
internet) raken steeds meer met elkaar verweven en businessmodellen wijzigen continu door
alle ontwikkelingen. Audax speelt daar ook in 2007 op in. Zij zal allereerst invulling
geven aan haar in 2006 gesloten nieuwe contracten en ook deze klanten een optimale
dienstverlening geven. Belangrijk hierbij is om - in een situatie van stijgende omzetten
en voortdurende margedruk - de kosten nog scherper in de gaten te houden, zodat de nieuwe
omzetten ook een bijdrage leveren aan het resultaat van Audax.
De strategie van Audax is gericht op het behoud van haar zelfstandigheid en het verzekeren
van haar continuiteit, met name door het marktaandeel op haar markten uit te breiden.
Hierin slaagt zij door steeds weer slagvaardig op te treden. Audax ontleent deze
slagvaardigheid (die terugkomt in haar naam en in de naam van een van haar
werkmaatschappijen, namelijk Uitgeverij De Vrijbuiter) aan enerzijds het steeds weer
herinvesteren van een belangrijk gedeelte van de resultaten van het bedrijf en anderzijds
de motivatie en het ondernemerschap van haar medewerkers.
Audax is een veelzijdige organisatie die zich in de breedste zin van het woord bezighoudt
met het uitgeven, verspreiden en retailen van media- en aanverwante producten. Vanuit het
Audax-complex in Gilze worden wekelijks circa 3 miljoen exemplaren tijdschriften,
Nederlandse en buitenlandse kranten, boeken en kantoorartikelen verzonden.
(einde persbericht)
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/08/E212-audax-2006-basis-voor-nieuwe-omzet.html" title="Audax 2006, basis voor nieuwe omzet"]