KNMG

KNMG Studentenplatform pleit voor optimale samenwerking

De introductie van nurse practitioners en physician assistants zorgt voor nieuwe verhoudingen. Daarom pleit het KNMG Studentenplatform voor optimale samenwerking maar ook voor borging van voldoende leermomenten voor co-assistenten. Dit staat beschreven in het artikel "Kapers op de kust?" dat vrijdag 9 maart a.s. in Medisch Contact verschijnt. In het artikel worden de resultaten beschreven van een enquête onder alle studentleden van de KNMG naar mogelijkheden voor samenwerking en knelpunten in de vorm van minder leermomenten voor co-assistenten. Aanleiding voor de enquête is de introductie van NP's en PA's - nieuwe professionals in de zorg - die zorgt voor nieuwe verhoudingen tussen de verschillende beroepen in de gezondheidszorg. De taken van deze professionals overlappen of vertonen raakvlakken met die van co-assistenten. Voorbeelden hiervan zijn het afnemen van anamneses, uitvoeren van lichamelijk onderzoek, een differentiaal diagnose en behandelplan opstellen en het voorlichten van de patiënt.

Aan de enquête deden 1856 studenten mee. Ruim één op de drie (38%) studenten en bijna vijf op de tien (48%) van de co-assistenten met ervaring in samenwerking met NP's en PA's, vreest minder leermomenten door de inzet en opleiding van deze nieuwe beroepsbeoefenaren. Het KNMG Studentenplatform wil er voor waken dat de inzet van de nieuwe professionals niet ten koste zal gaan van leermomenten tijdens de co-schappen. Daarom raadt het Studentenplatform de Centrale Opleidingscommissies (COC) van ieder opleidingsziekenhuis aan hier expliciet beleid voor op te stellen. Hierin dient het aantal leermomenten voor co-assistenten vastgelegd en bewaakt te worden.

Om voldoende leermomenten te garanderen, maar tegelijkertijd optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die de introductie van de beroepsbeoefenaren biedt, is een nauwkeurige analyse van rollen en taken van beide groepen gewenst. Hierbij dient het streven naar complementariteit centraal te staan. Belangrijk is dat NP's en PA's en co-assistenten elkaar niet hinderen bij de uitvoering van hun taken en het aanleren daarvan.