Samenwerking tussen CWI en UWV
bij aanvragen voor een WW-
uitkering
Samenwerking tussen CWI en
UWV bij aanvragen voor een
WW-uitkering
Inspectie Werk en Inkomen Samenwerking tussen CWI en UWV bij aanvragen voor een WW-uitkering
R 07/01, februari 2007
ISSN 1383-8733
ISBN 978-90-5079-175-5
2 Inspectie Werk en Inkomen Samenwerking tussen CWI en UWV bij aanvragen voor een WW-uitkering
Voorwoord
De Inspectie Werk en Inkomen heeft onderzocht hoe CWI en UWV samenwerken bij de aan-
vragen voor een WW-uitkering. Aanleiding waren diverse signalen dat knelpunten in deze
samenwerking een optimale dienstverlening aan de burger in de weg zouden staan. De inspectie
heeft gekeken hoe CWI en UWV de samenwerking hebben vormgegeven, hoe deze in de prak-
tijk verloopt en welke gevolgen dit heeft voor de burger. De inspectie beoogt inzicht te geven
in de weerbarstige uitvoeringspraktijk en daarmee aanknopingspunten te bieden voor verbete-
ring. In dit rapport presenteert IWI de conclusies uit haar onderzoek en verbindt zij daaraan
haar oordeel.
A.J. Duymaer van Twist
Waarnemend inspecteur-generaal Werk en Inkomen
3 Inspectie Werk en Inkomen Samenwerking tussen CWI en UWV bij aanvragen voor een WW-uitkering
4 Inspectie Werk en Inkomen Samenwerking tussen CWI en UWV bij aanvragen voor een WW-uitkering
Inhoud
1 Inleiding 7
2 Samenwerking CWI en UWV 9
2.1 CWI focust op werk, UWV op uitkering 9
2.2 Efficiënte taakuitvoering bepaalt inrichting van de organisatie 10
2.3 Verschillende interpretaties van `werk boven uitkering' 11
3 Eén loket voor werk en inkomen 13
4 Bestuurlijke reacties CWI en UWV 15
Lijst van afkortingen 17
Bijlage 1: Reactie Centrale organisatie werk en inkomen 19
Bijlage 2: Reactie Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen 23
Publicaties van de Inspectie Werk en Inkomen 27
5 Inspectie Werk en Inkomen Samenwerking tussen CWI en UWV bij aanvragen voor een WW-uitkering
6 Inspectie Werk en Inkomen Samenwerking tussen CWI en UWV bij aanvragen voor een WW-uitkering
1 Inleiding
Sinds de invoering in 2002 van de Wet Structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen
(SUWI) werken het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en het Uitvoeringsinstituut
Werknemersverzekeringen (UWV) samen bij de aanvraag van WW-uitkeringen. CWI verzorgt
de intake, UWV beoordeelt het recht op WW en verzorgt de uitkering. Het doel van deze
samenwerking is één loket voor werk en inkomen, dat klantvriendelijk werkt en effectief is
(werk boven uitkering). Belangrijke voorwaarden daarbij zijn dat klanten maar een keer gege-
vens hoeven door te geven, dat de uitkeringen juist en op tijd worden verstrekt en dat de
ketenpartijen samenwerken door gebruik te maken van elkaars expertise.
1 De Inspectie Werk en Inkomen heeft onderzoek gedaan naar de samenwerking tussen CWI en
Algemene Rekenkamer. UWV bij de aanvragen voor een WW-uitkering. Aanleiding waren diverse signalen dat deze
Bemiddeling en re-integratie van
werklozen. Tweede Kamer, samenwerking knelpunten vertoonde, onder meer uit onderzoeken van de Algemene Reken-
vergaderjaar 2004-2005, 29 855, kamer1, van Orbis BV2 en van de Expertcommissie informatievoorziening en elektronische
nr 1-2.
dienstverlening SUWI (commissie Keller)3 uit 2005. Hieruit komt naar voren dat klanten veelal
2 te maken hebben met zowel CWI als UWV, dat zij meermalen dezelfde gegevens moeten ver-
Orbis BV, De klant in de keten. strekken en dat de werkprocessen in de organisaties niet zo zijn ingericht dat er sprake is van
Ketensamenwerking SUWI-partners
vanuit het klantperspectief, een keten met optimale dienstverlening aan de burger. Mede als gevolg van bovenstaande rap-
Bussum, 7 april 2005. portages is halverwege 2005 veel in gang gezet. Zo heeft de staatssecretaris van SZW bijvoor-
3 beeld besloten tot invoering van een wettelijk verbod op meervoudige gegevensuitvraag door
Expertcommissie informatievoorzie- de ketenpartijen. Ook zijn er plannen opgesteld ter verbetering van de dienstverlening, onder
ning en elektronische dienstverle-
ning SUWI, De burger bediend!, meer door introductie van een digitaal klantdossier.
Eindrapport, 2005.
Met haar onderzoek beoogt de inspectie inzicht te verkrijgen in de wijze waarop CWI en UWV
samenwerken bij aanvragen voor een WW-uitkering en verklaringen te bieden voor de aange-
troffen praktijk. CWI, UWV en het kerndepartement van SZW kunnen daaruit vervolgens zelf
aanknopingspunten afleiden voor eventuele verbeteringen.
De inspectie heeft het onderzoek opgezet aan de hand van vier casestudies. In ieder daarvan
heeft IWI een samenwerkingsrelatie tussen een CWI-vestiging en een UWV-kantoor onder de
loep genomen. Dit is gebeurd met behulp van interviews met leidinggevenden en medewerkers
van CWI en UWV, bestudering van WW-dossiers en analyse van werkprocessen, werkinstruc-
ties en handleidingen. De dataverzameling vond plaats van november 2005 tot en met februari
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid