Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Samenwerking tussen CWI en UWV
bij aanvragen voor een WW-
uitkering

Samenwerking tussen CWI en
UWV bij aanvragen voor een
WW-uitkering

Inspectie Werk en Inkomen Samenwerking tussen CWI en UWV bij aanvragen voor een WW-uitkering

R 07/01, februari 2007

ISSN 1383-8733
ISBN 978-90-5079-175-5

2 Inspectie Werk en Inkomen Samenwerking tussen CWI en UWV bij aanvragen voor een WW-uitkering

Voorwoord

De Inspectie Werk en Inkomen heeft onderzocht hoe CWI en UWV samenwerken bij de aan- vragen voor een WW-uitkering. Aanleiding waren diverse signalen dat knelpunten in deze samenwerking een optimale dienstverlening aan de burger in de weg zouden staan. De inspectie heeft gekeken hoe CWI en UWV de samenwerking hebben vormgegeven, hoe deze in de prak- tijk verloopt en welke gevolgen dit heeft voor de burger. De inspectie beoogt inzicht te geven in de weerbarstige uitvoeringspraktijk en daarmee aanknopingspunten te bieden voor verbete- ring. In dit rapport presenteert IWI de conclusies uit haar onderzoek en verbindt zij daaraan haar oordeel.
A.J. Duymaer van Twist
Waarnemend inspecteur-generaal Werk en Inkomen

3 Inspectie Werk en Inkomen Samenwerking tussen CWI en UWV bij aanvragen voor een WW-uitkering

4 Inspectie Werk en Inkomen Samenwerking tussen CWI en UWV bij aanvragen voor een WW-uitkering

Inhoud


1 Inleiding 7
2 Samenwerking CWI en UWV 9 2.1 CWI focust op werk, UWV op uitkering 9 2.2 Efficiënte taakuitvoering bepaalt inrichting van de organisatie 10 2.3 Verschillende interpretaties van `werk boven uitkering' 11
3 Eén loket voor werk en inkomen 13
4 Bestuurlijke reacties CWI en UWV 15 Lijst van afkortingen 17 Bijlage 1: Reactie Centrale organisatie werk en inkomen 19 Bijlage 2: Reactie Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen 23 Publicaties van de Inspectie Werk en Inkomen 27


5 Inspectie Werk en Inkomen Samenwerking tussen CWI en UWV bij aanvragen voor een WW-uitkering


6 Inspectie Werk en Inkomen Samenwerking tussen CWI en UWV bij aanvragen voor een WW-uitkering


1 Inleiding

Sinds de invoering in 2002 van de Wet Structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (SUWI) werken het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) samen bij de aanvraag van WW-uitkeringen. CWI verzorgt de intake, UWV beoordeelt het recht op WW en verzorgt de uitkering. Het doel van deze samenwerking is één loket voor werk en inkomen, dat klantvriendelijk werkt en effectief is (werk boven uitkering). Belangrijke voorwaarden daarbij zijn dat klanten maar een keer gege- vens hoeven door te geven, dat de uitkeringen juist en op tijd worden verstrekt en dat de ketenpartijen samenwerken door gebruik te maken van elkaars expertise.
1 De Inspectie Werk en Inkomen heeft onderzoek gedaan naar de samenwerking tussen CWI en Algemene Rekenkamer. UWV bij de aanvragen voor een WW-uitkering. Aanleiding waren diverse signalen dat deze Bemiddeling en re-integratie van
werklozen. Tweede Kamer, samenwerking knelpunten vertoonde, onder meer uit onderzoeken van de Algemene Reken- vergaderjaar 2004-2005, 29 855, kamer1, van Orbis BV2 en van de Expertcommissie informatievoorziening en elektronische nr 1-2.
dienstverlening SUWI (commissie Keller)3 uit 2005. Hieruit komt naar voren dat klanten veelal
2 te maken hebben met zowel CWI als UWV, dat zij meermalen dezelfde gegevens moeten ver- Orbis BV, De klant in de keten. strekken en dat de werkprocessen in de organisaties niet zo zijn ingericht dat er sprake is van Ketensamenwerking SUWI-partners
vanuit het klantperspectief, een keten met optimale dienstverlening aan de burger. Mede als gevolg van bovenstaande rap- Bussum, 7 april 2005. portages is halverwege 2005 veel in gang gezet. Zo heeft de staatssecretaris van SZW bijvoor-
3 beeld besloten tot invoering van een wettelijk verbod op meervoudige gegevensuitvraag door Expertcommissie informatievoorzie- de ketenpartijen. Ook zijn er plannen opgesteld ter verbetering van de dienstverlening, onder ning en elektronische dienstverle-
ning SUWI, De burger bediend!, meer door introductie van een digitaal klantdossier. Eindrapport, 2005.
Met haar onderzoek beoogt de inspectie inzicht te verkrijgen in de wijze waarop CWI en UWV samenwerken bij aanvragen voor een WW-uitkering en verklaringen te bieden voor de aange- troffen praktijk. CWI, UWV en het kerndepartement van SZW kunnen daaruit vervolgens zelf aanknopingspunten afleiden voor eventuele verbeteringen. De inspectie heeft het onderzoek opgezet aan de hand van vier casestudies. In ieder daarvan heeft IWI een samenwerkingsrelatie tussen een CWI-vestiging en een UWV-kantoor onder de loep genomen. Dit is gebeurd met behulp van interviews met leidinggevenden en medewerkers van CWI en UWV, bestudering van WW-dossiers en analyse van werkprocessen, werkinstruc- ties en handleidingen. De dataverzameling vond plaats van november 2005 tot en met februari