Adobe adres
Bezoek
Bezoekadres stel 1
Stadhuis, Am
Stadhuis, Amsterdam
1011 PN Am stel 1
Postbus 202 Directie Communicatie
1000 AE Amsterdam
Telefoon 020 552 2117
Fax 020 624 5550
www.amsterdam.nl
Datum 8 maart 2007
Kenmerk 043
Gemeente wijzigt organisatie en contracten Noord/Zuidlijn
Om meer grip te krijgen op de kosten en de planning van de Noord/Zuidlijn heeft het
college van B&W een aantal maatregelen genomen. Die sluiten aan op de in
september 2006 ingezette lijn om de risico's beter beheersbaar te maken. Deze lijn
wordt doorgezet. Aanleiding voor deze maatregelen is onder andere de financiële
prognose 2013, waarvan het college heeft kennisgenomen. Hieruit blijkt dat de
verwachte kosten ten opzichte van de tussenstand uit september 2006 met
ongeveer 41 miljoen euro zullen stijgen. De gemeente heeft de afgelopen maanden
de onderhandelingen met de aannemers van de contracten Centraal Station en
Binnenstad succesvol afgerond. Er zijn afspraken gemaakt over de kosten en
planning. Om beter te kunnen sturen op tijd en geld wordt ook de organisatie van
de Noord/Zuidlijn veranderd: Het particuliere adviesbureau Noord/Zuidlijn wordt
opgenomen in het gemeentelijke projectbureau. Daarnaast is er een verzekering
afgesloten waardoor de Noord/Zuidlijn nu geheel verzekerd is.
Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer en Vervoer): "Het project gaat een nieuwe fase in.
Technisch verloopt het project grotendeels goed. We krijgen de risico's steeds beter in
beeld en de verzekeringsmarkt heeft zodanig vertrouwen in onze aanpak dat we de lijn nu
eindelijk helemaal hebben kunnen verzekeren. Toch lopen de kosten elk jaar weer te
hoog op. Er moet worden ingegrepen: Met de nieuwe organisatieopzet en nieuwe
afspraken met de aannemers krijgen we veel meer grip op tijd en geld. We zijn een eind
op weg, maar we zijn er nog niet. We moeten realistisch blijven: De aanleg van de
Noord/Zuidlijn dwars door de historische binnenstad van Amsterdam is en blijft een groot
en technisch ingewikkeld project."
Afspraken aannemers
Om de voortgang van het project te bewaken en de financiële risico's te verkleinen heeft
de gemeente met de aannemers van de moeilijkste contracten van de Noord/Zuidlijn
(Centraal Station en Binnenstad) afspraken gemaakt over de kosten en de planning. Voor
het contract Centraal Station is een tijdschema vastgesteld met een boeteregeling bij
overschrijding van de mijlpalen. Daarnaast zijn hier de kosten herberekend. Voor het
Binnenstadcontract (stations Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan) is overeenstemming
bereikt over de kosten van de zogenaamde stelposten, waarvan de laatste, het ontgraven
van de stations, nu ook is ingevuld. De nieuwe afspraken werden op 20 februari jl. door
beide aannemerscombinaties ondertekend.
8 maart 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 043 Bestuursdienst
Pagina 2 van 3
Organisatie
Het college heeft besloten de Noord/Zuidlijnorganisatie te wijzigen, mede naar aanleiding
van de adviezen van de Commissie Sorgdrager in 2005 en recentelijk van de heren Buck
en Buis. Door de wijziging wordt de financiële kennis nog meer aan elkaar gekoppeld en
kan er beter gestuurd worden. In het huidige organisatiemodel treedt het gemeentelijke
projectbureau als opdrachtgever op voor het particuliere adviesbureau dat op zijn beurt de
zaken regelt met de aannemers. Dit model heeft goed gewerkt bij de ontwikkeling van het
project, maar is nu, nu het project verder in de uitvoeringsfase is, aan verandering toe. In
de huidige fase, waarin de kosten en de planning onder druk staan, is het niet goed dat de
gemeente op te grote afstand van die aannemers staat. Vanaf het begin van de bouw is
de neiging ontstaan om meer op techniek dan op kosten en planning te sturen. Het
gemeentelijke en particuliere bureau moeten daarom samengevoegd worden. Eén,
ongedeelde, organisatie kan slagvaardiger opereren. De nieuwe organisatie moet op 1
september 2007 van start gaan.
Financiële prognose
Aan het begin van elk jaar stelt de gemeente een financiële prognose van de
Noord/Zuidlijn op, waarbij de verwachte kosten tot het einde van het project en de
financiële risico's in kaart worden gebracht. Anders dan vorige jaren is in september 2006
bij de vaststelling van de gemeentebegroting 2007 al een tussenstand gemaakt, waarbij
duidelijk werd dat voor het maken van nieuwe afspraken met de aannemers én voor het
opvangen van andere tegenvallers uitgegaan moest worden van een extra kostenstijging
van minimaal 83 miljoen euro. Uit de nieuwste financiële prognose 2013 blijkt dat de
verwachte kosten nog 41 miljoen euro hoger uitvallen.
Deze kostenstijging wordt vooral veroorzaakt door:
· Een hogere stelpost voor de ontgraving van de stations in de Binnenstad (12 miljoen).
· Hogere kosten voor de onderhandelingsuitkomst op het Centraal Station (4,5 miljoen).
· Hogere uitvoeringskosten bij het werk onder Centraal Station (15,5 miljoen).
De prognose van de totale overschrijding sinds het bouwbesluit van 2002 komt daarmee
op ongeveer 14% van het totaal.
Bij het opstellen van de financiële prognose is ook een nieuwe risicoanalyse gemaakt, op
basis van de aanbevelingen van de Commissie Sorgdrager. Deze precieze analyse laat
zien dat een extra investering in het risicofonds nodig is van 44,5 miljoen euro.
De dekking van de extra kosten en de investering in het risicofonds zal worden besproken
bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2007 in juni in de gemeenteraad.
De planning van de oplevering van Noord/Zuidlijn is ten opzichte van de tussenstand in
september niet gewijzigd en staat op voorjaar 2013.
Verzekering
De gemeente is er recentelijk in geslaagd de Noord/Zuidlijn geheel te verzekeren. De
verzekering waar het om gaat is een CAR (Construction All Risk)-verzekering, bedoeld om
het werk en alle materiële zaken op de bouwplaats te verzekeren. De aanleg van de
Noord/Zuidlijn is inmiddels vier jaar gaande zonder noemenswaardige schade aan de
bebouwing in de directe omgeving. Verzekeraars bleken nu bereid tot onderhandelen over
een betaalbare verzekering. Eerder al, in mei 2005, sloot de gemeente een
schadeverzekering voor de Noord/Zuidlijn af voor omgevingsschade. Voor de kosten van
de nieuwe verzekering is dekking in het projectbudget en in de daarvoor gemaakte
reservering in het gemeentelijke weerstandsvermogen.
De nieuwe projectorganisatie, CAR-verzekering en de financiële prognose 2013 zullen op
22 maart in de raadscommissie worden besproken.
Pb-043
Gemeente Amsterdam