Multiscope
Website bezoeker moeilijk te binden
's-Hertogenbosch - 8 maart 2007. Internetgebruikers voelen zich niet
snel thuis bij één en dezelfde website. Dit blijkt uit Visiscan
onderzoek van Multiscope onder ruim 13.000 Nederlandse
internetgebruikers. Voor slechts 25 van de top 1.000 websites spreekt
meer dan 10% van de bezoekers een duidelijke voorkeur uit.
Top 20 websites naar voorkeur
De volgende 20 websites slagen er het best in om een voorkeurspositie
te behalen bij de bezoekers in hun segment. Om deze reden hebben zij
een sterke positie ten opzichte van de directe concurrentie en zijn
zij minder gevoelig voor bezoekersdalingen als gevolg van nieuwe
spelers in hun segment:
Top 20 websites naar voorkeur
Concurrentie is slechts een muisklik verder
De onderzoeksresultaten laten duidelijk zien dat slechts een klein
deel van de websites kan rekenen op duurzame loyaliteit:
- voorkeur 1% of lager
- voorkeur 1% - 5%
- voorkeur 5% - 10%
- voorkeur > 10%
-> 78% van de top 1.000 websites
-> 17% van de top 1.000 websites
-> 3% van de top 1.000 websites
-> 3% van de top 1.000 websites
Dit leidt in veel segmenten dan ook tot een voortdurende en zeer
intensieve concurrentie.
Wat betekent voorkeur?
Het voorkeurspercentage is een nieuw criterium dat door Multiscope is
geïntroduceerd om websites te evalueren. Samen met de naamsbekendheid,
het bereik en de waardering (rapportcijfer) geeft het een compleet
beeld van de kracht en potentie van een online merk of concept. Hoe
hoger het voorkeurspercentage, hoe minder bezoekers genegen zullen
zijn om te switchen naar een concurrerende website in hetzelfde
segment.
Een percentage van 71% zoals bij Google, betekent dat 71% van de
bezoekers binnen het segment 'Portals, zoekmachines en indexen' te
kennen geven dat Google hun favoriete website is binnen dit segment.
Voor een exacte definitie kunt u onze begrippenlijst raadplegen.
Methode van onderzoek
De resultaten zijn afkomstig uit het Visiscan naamsbekendheid en
waarderingsonderzoek. Ieder kwartaal nemen meer dan 10.000 leden van
het Multiscope panel deel aan het onderzoek. Multiscope ondervraagt
deze groep over de 20 best bezochte websites binnen de 52 Multiscope
Visiscan segmenten. De meting is representatief voor de Nederlandse
internet populatie. Multiscope rapporteert binnen het onderzoek de
volgende variabelen: spontane naamsbekendheid, top of mind
naamsbekendheid, geholpen naamsbekendheid, breinconcurrenten, voorkeur
en waardering (rapportcijfer).
Over Multiscope Visiscan
Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse
websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en
waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten
kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een
onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een
landelijk representatief panel en registreert van deze groep
doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens
naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000
respondenten uit haar online panel.