Nederlandse Tafeltennisbond


Nieuwsbrief Automatisering bij de NTTB (29)

08-03-2007
Het project "Automatisering bij de NTTB " is weer in een nieuwe fase zijn beland. Zoals bekend is bij de trouwe lezers van deze nieuwsbrief, richten we ons de komende tijd volledig op de ontwikkeling van de competitiemodule.

Het initiëren van de competities heeft al met al toch wat meer voeten in de aarde gehad dan voorzien werd. Halverwege februari hadden alle competitieleiders hun voorwerk afgerond en kon worden overgegaan tot de teamopgave. Op vrijdag 16 februari jl. hebben alle wedstrijdsecretarissen, van wie een e-mail adres bekend was in NAS, een bericht ontvangen met nadere instructies voor de teamopgave in de nieuwe module van NAS. 's Avonds hebben gelijk al enkele wedstrijdsecretarissen een en ander uitgeprobeerd. Ondanks zorgvuldige testen van onze kant bleken er toch twee programmafoutjes in te zitten:

* het ene foutje zorgde ervoor dat het leek alsof een club al teams had opgegeven terwijl dit niet het geval was. In totaal zijn acht verenigingen met deze fout geconfronteerd.

* Het andere foutje trad op als de "lijst met potentiële deelnemers" helemaal "leeg" was, wat inhoudt dat alle competitiegerechtigde leden van een vereniging aan één competitie waren toegewezen. De teamopgave kon dan niet definitief worden gemaakt. Veel clubs nemen deel aan meerdere competities (jeugd, senioren, landelijk en/of afdeling). Voor zover bekend is, heeft dit probleem zich maar bij één vereniging voorgedaan.

Beide foutjes zijn in de loop van zaterdag 17 februari door de leverancier hersteld. Daarna hebben zich geen fouten meer in de programmatuur voorgedaan.

In de dagen daarna openbaarden zich ook twee "fouten" in de competitieopzet. In Gelre kent men bij de jeugd twee competities: junioren en kadetten. In beide competities beginnen de teamnummers bij
1. Het lukte niet om twee "team 1"s in te voeren in NAS omdat de competitieleider de jeugdcompetitie als één competitie had ingevoerd. Nadat we samen met de leverancier de jeugdcompetitie hadden opgedeeld, was het probleem verholpen. Voor zover bekend is, heeft dit probleem zich voorgedaan bij drie verenigingen.

De andere "fout" betrof de startercompetitie in Limburg. Deze was gedefinieerd als NTTB competitie, waaraan alleen competitiegerechtigde leden mogen deelnemen. Deze competitie is juist bedoeld voor jeugdleden die kennis maken met tafeltennis en deze leden hoeven niet competitiegerechtigd te zijn. Opgave van de niet competitiegerechtigde leden was dus niet mogelijk. Nadat we de startercompetitie hadden gedefinieerd als nevencompetitie was ook dit probleem verholpen.

Ook deze "fouten" zijn binnen één of twee dagen, nadat ze waren geconstateerd, verholpen. Daarna hebben zich geen nieuwe "fouten" voorgedaan.

Terugkijkend op de afgelopen twee weken, kunnen we vaststellen dat het definitief maken van de teamopgave, waarmee de "overdracht aan de competitieleider" wordt bevestigd, een beetje een zwak punt is. Verschillende wedstrijdsecretarissen maakten hun opgave te vroeg definitief en konden daardoor de resterende teams niet opgeven. Het op "concept" zetten van de opgave bracht (meestal binnen 24 uur) uitkomst. Aan de andere kant beseffen we ook dat het natuurlijk ook een kwestie van wennen is.

Een ander "zwak punt" zijn de locatiegegevens. De competitiemodule eist dat deze aanwezig zijn: denk bijvoorbeeld aan het adres en telefoonnummer in het competitieprogrammaboekje en het aantal beschikbare tafels bij de controle op het maximum aantal thuiswedstrijden. Een behoorlijk aantal verenigingen bleek de locatiegegevens niet in orde te hebben: soms ontbraken ze in het geheel, maar ook vaak bleken de zaalgegevens niet te zijn ingevoerd. Weliswaar werkt dit nu vertragend. Het voordeel is dat deze gegevens in orde zijn, als we met de najaarscompetitie werkelijk "live" gaan.

Tot nu toe hebben ongeveer 15 wedstrijdsecretarissen hun ervaringen met ons gedeeld en verbeteringsvoorstellen ingediend. Binnenkort koppelen we terug wat we hiermee gaan doen.

Vooruitkijkend, de komende week krijgen de competitieleiders de mogelijkheid om de opgaven te beoordelen en te accepteren. Ook zien zij dan welke verenigingen nog geen opgave hebben ingevoerd. De competitieleiders kunnen deze clubs dan alsnog verzoeken om de registratie in orde te maken.

Kortom, na een "moeilijke" aanloopfase lijkt het project nu toch op stoom te zijn gekomen. In de volgende nieuwsbrief hopen we u weer uitgebreid de nieuwste wetenswaardigheden te kunnen melden.

Mocht u naar aanleiding van het voorgaande vragen hebben, dan kunt u deze sturen naar het bekende e-mail adres (automatisering@nttb.nl). Wij zullen uw vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden.

Dos Engelaar en Harry Bosman
Projectorganisatie Automatisering NTTB

[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/08/E160-nederlandse-tafeltennisbond-.html" title="Nederlandse Tafeltennisbond "]