Donderdag 8 maart 2007
Jaarcijfers 2006
Friesland Foods realiseert sterke stijging nettowinst met 22 procent
Sterke verbetering resultaten
* Nettowinst stijgt met 22 procent naar 128 miljoen euro
* Bedrijfsresultaat neemt met 22 procent toe tot 257 miljoen euro
* Stijging netto-omzet en nettowinst vooral in Azië, Afrika en het
Midden-Oosten
* Resultaten kaas en ingrediënten stabiel
* Resultaten dagverse zuivelproducten in Nederland, melkpoeder en
boter onder druk gebleven
Netto-omzet stijgt
* Netto-omzet stijgt, voor het eerst sinds 2002, met 6 procent naar
4,7 miljard euro
* Netto-omzet verbetert in bijna alle landen
* Kwaliteit van de omzet neemt verder toe
Versterking financiële positie
* Solvabiliteit stijgt naar 39,6 procent
* Financieringsratio's verder verbeterd
Kasstroom gering afgenomen
* Ondanks de hogere nettowinst is de kasstroom uit operationele
activiteiten gering afgenomen door hogere belastingafdrachten over
voorgaande jaren en een hoger werkkapitaal
* Investeringen betreffen met name de uitbreiding van de
productiecapaciteit van specialiteiten van Friesland Foods Domo in
Borculo, het kleinverpakkingscentrum van Friesland Foods Cheese in
Wolvega en de uitbreiding van de productie- en
verpakkingscapaciteit in Indonesië, Thailand en Vietnam
Dividend gestegen
* Totaal uit te keren dividend neemt met 22 procent toe
* Aantal aandelen A is in 2007 toegenomen met 1.339.587 naar
7.179.950 als gevolg van omzetting agioreserve A. Deze delen mee
in het dividend over 2006
Aantal werknemers neemt af
* Daling aantal werknemers met ruim 1.100 (7 procent), met name door
herstructureringen in Centraal-Europa
Meppel - Koninklijke Friesland Foods N.V. heeft in 2006 haar
prestaties sterk verbeterd. De nettowinst is met 22 procent gestegen
tot 128 miljoen euro (2005: 104 miljoen). De netto-omzet nam voor het
eerst sinds 2002 toe en is met 6 procent gestegen tot 4,7 miljard euro
(2005: 4,4 miljard). De toename is volledig toe te schrijven aan
autonome groei. De stijging van de nettowinst is vooral gerealiseerd
met de langhoudbare zuivelactiviteiten in Azië, Afrika en het
Midden-Oosten.
Luc Dahlhaus, voorzitter van de concerndirectie: "Friesland Foods
heeft in 2006 goed vooruitgang geboekt. Gerichte aandacht voor groei
in strategische markten, verbetering van de marges en verbetering van
de prestaties in de productieketen hebben geleid tot een sterke
stijging van de netto-omzet en nettowinst. De groei is met name
gerealiseerd in Azië, Afrika en het Midden-Oosten. In deze regio's
hebben we, door de goede marktposities die we innemen, volop kunnen
profiteren van de sterke economische ontwikkeling. Daar ben ik trots
op. Want dat maakt Friesland Foods ook tot die heel bijzondere
onderneming. Een Nederlandse zuivelonderneming met sterke markt- en
merkposities in een groot aantal groeimarkten."
De resultaten op het gebied van kaas en ingrediënten waren ten
opzichte van 2005 stabiel. De resultaten van dagverse
zuivelactiviteiten in Nederland, melkpoeder en boter zijn ook
gedurende 2006 onder druk blijven staan als gevolg van de moeilijke
marktomstandigheden. De aanhoudende retailconcurrentie in West-Europa
en hogere energie- en verpakkingskosten zetten de marges in deze regio
opnieuw onder druk. Nieuwe contracten voor energie konden alleen
worden afgesloten tegen beduidend hogere prijzen. Al deze negatieve
factoren konden slechts gedeeltelijk in de verkoopprijzen doorberekend
worden.
De activiteiten in Roemenië en Griekenland ontwikkelen zich positief.
Besloten is de activiteiten in Tsjechië en Slowakije te beëindigen bij
gebrek aan voldoende groeiperspectief. In Hongarije waren stevige
ingrepen nodig: het assortiment is gesaneerd en van onrendabele
klanten is afscheid genomen. Door deze rationalisatie daalde de omzet,
maar steeg het operationele resultaat.
Friesland Foods Professional wist haar resultaten te verbeteren in de
segmenten fast food, semi-industrie en spuitbussenroom voor
consumenten.
De verkopen van de hoofdmerken namen ten opzichte van 2005 toe met 13
procent. Vooral de omzetstijging van de merken Dutch Lady, Frisian
Flag, Peak, Rainbow, Friso, Frico en Domo was opvallend. De uitgaven
voor reclame & promotie zijn met 6 procent gestegen naar 194 miljoen
euro.
Resultaat
Het bedrijfsresultaat is met 46 miljoen euro (22 procent) gestegen
naar 257 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat als percentage van de
netto-omzet (ROS) is gestegen van 4,8 naar 5,5 procent.
De post grond- en hulpstoffen en handelsgoederen is gering toegenomen
tot 2,9 miljard euro. De toename met 96 miljoen euro (3 procent) is
het gevolg van het hogere verkoopvolume. In 2006 is er 6,9 miljard
kilo melk verwerkt waarvan 5,3 miljard kilo afkomstig is van
Nederlandse leden-melkveehouders. Als gevolg van het gestegen aanbod
van melk van de leden-melkveehouders is de melkaanvoer in Nederland
met 95 miljoen kilo toegenomen ten opzichte van 2005. Op basis van de
geschatte ontwikkeling van de uitbetaalde melkprijzen van de
index-ondernemingen in 2006 is in de jaarrekening uitgegaan van een
melkprijs van 31,17 euro per 100 kilogram melk (inclusief 5,374
procent BTW). Ten opzichte van de marktconforme melkprijs 2005
betekent dit, gecorrigeerd voor verschillen in vet- en eiwitgehaltes
van de melk, een daling van 0,66 euro (inclusief BTW) per 100 kilogram
melk (2,1 procent).
De personeelskosten zijn gestegen met 3 procent naar 439 miljoen euro.
Dit is voornamelijk het gevolg van hogere pensioenlasten. Het aantal
medewerkers nam met 1.126 af tot 15.312. In Centraal-Europa
verminderde het personeelsbestand met 900 personen als gevolg van
herstructureringen. Door de toename van de omzet nam in Zuidoost-Azië,
met name in Vietnam en Thailand, het aantal medewerkers juist toe met
184 personen.
De kosten voor reorganisaties bedragen 24 miljoen euro (2005: 16
miljoen). Het betreffen voornamelijk herstructureringen bij Friesland
Foods Cheese en Friesland Foods Central Europe.
De belastinglasten zijn toegenomen met 8 miljoen euro naar 63 miljoen
euro. De belastingdruk is gedaald van 31 procent naar 28 procent van
de winst voor belasting als gevolg van een gunstiger mix van
belastingtarieven.
De nettowinst is als gevolg van bovengenoemde ontwikkelingen gestegen
tot 128 miljoen euro. De nettowinst als percentage van de netto-omzet
is uitgekomen op 2,7 procent (2005: 2,4 procent).
Kasstroom
De nettokasstroom uit operationele activiteiten bedraagt in 2006 235
miljoen euro (2005: 243 miljoen). Ondanks de hogere nettowinst is de
kasstroom uit operationele activiteiten gering afgenomen door hogere
belastingafdrachten over voorgaande jaren en een hoger werkkapitaal
als gevolg van hogere voorraden en handelsvorderingen door de
toegenomen omzet.
De investeringen in materiële activa zijn met 19 miljoen euro
afgenomen naar 166 miljoen euro. De belangrijkste investeringen
betreffen de uitbreiding van de productiecapaciteit van specialiteiten
van Friesland Foods Domo in Borculo, het kleinverpakkingscentrum van
Friesland Foods Cheese in Wolvega en de uitbreiding van de productie-
en verpakkingscapaciteit in Indonesië, Thailand en Vietnam.
Financiële positie verbeterd
De balanspositie van Friesland Foods is in 2006 opnieuw verbeterd. De
solvabiliteit (aansprakelijk vermogen als percentage van het
balanstotaal) is gestegen naar 39,6 procent (2005: 38,2 procent). De
nettoschuld is met 7 miljoen euro afgenomen tot 574 miljoen euro. Dit
ondanks de investering in de uitbreiding van het belang in
dochteronderneming PT Frisian Flag Indonesia met 21,9 procent tot 78,1
procent.
De financiële kengetallen zijn verder verbeterd. Aan de normen van
financiers wordt ruimschoots voldaan. Zo dient de ratio nettoschuld
ten opzichte van het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen plus
dividend deelnemingen en exclusief bijzondere baten en lasten niet
meer te bedragen dan 3,5 : 1. Eind 2006 bedroeg deze ratio 1,4 : 1
(2005: 1,7 : 1). Bovendien moet de ratio bedrijfsresultaat voor
afschrijvingen plus dividend deelnemingen en exclusief bijzondere
baten en lasten ten opzichte van de rente (rentedekking) tenminste 3,5
: 1 zijn. Ultimo 2006 bedroeg deze ratio 12,8 : 1 (2005: 11,0 : 1).
Dividend gestegen
Het totaal uit te keren dividend op aandelen A en B is ten opzichte
van 2005 gestegen met 22 procent. Per aandeel A bedraagt het dividend
2,39 euro (2005: 2,57 euro). Per (certificaat van) aandeel B bedraagt
het dividend 6,81 euro (2005: 5,32 euro). Het op aandelen A uit te
keren dividend heeft, evenals in 2005, het statutair vastgestelde
maximum bereikt. De daling van het dividend per aandeel A is te
verklaren door de omzetting van de agioreserve A in aandelen A. Op
basis van het uitgekeerde dividend A keert Zuivelcoöperatie Friesland
Foods aan de leden-melkveehouders 0,33 euro exclusief BTW per 100 kilo
melk uit (2005: 0,29 euro exclusief BTW).
Ontwikkeling per regio
In Europa nam de netto-omzet in het verslagjaar fractioneel toe tot
3,6 miljard euro. De toename is met name gerealiseerd in Nederland,
Griekenland, Roemenië en België. Als gevolg van herstructureringen nam
de omzet in Tsjechië, Slowakije en Hongarije af. Het bedrijfsresultaat
steeg met 2 miljoen euro tot 162 miljoen euro. Als percentage van de
netto-omzet is het bedrijfsresultaat constant gebleven met 4,5
procent. Het resultaat in Europa blijft onder druk staan als gevolg
van het lage prijsniveau van consumentenproducten in met name
Nederland en Duitsland en de lage opbrengsten voor boterproducten. De
exportrestituties op kaas, condensmelk en mager- en volmelkpoeder zijn
verder gedaald.
In Azië is de netto-omzet met 20 procent gestegen naar 873 miljoen
euro (2005: 729 miljoen). Het bedrijfsresultaat nam met 60 procent toe
tot 99 miljoen (2005: 62 miljoen). Het bedrijfsresultaat als
percentage van netto-omzet nam toe van 8,5 naar 11,3 procent. De
vestigingen in Indonesië, Vietnam, Thailand en Maleisië presteerden
belangrijk beter. Belangrijkste redenen voor de resultaatverbetering
zijn efficiency maatregelen en het kunnen doorberekenen van de
gestegen energie- en inkoopprijzen in de verkoopprijzen.
In de overige regio's nam de netto-omzet met 15 procent toe tot 314
miljoen euro (2005: 273 miljoen). De belangrijkste landen zijn
Saoedi-Arabië en Nigeria. Het bedrijfsresultaat nam hier toe met 62
procent tot 36 miljoen euro (2005: 22 miljoen) met name als gevolg van
hogere volumes. Hier nam het bedrijfsresultaat als percentage van
netto-omzet toe van 8,1 naar 11,5 procent.
Vooruitzichten
In 2007 wordt Friesland Foods geconfronteerd met de versnelde afbouw
van restituties door de Europese Unie met circa 30 miljoen euro.
Verder ligt het consumentenprijsniveau in West-Europa, met name voor
de standaardproducten, nog altijd op een te laag niveau en is het
onzeker of de marges gedurende 2007 verbeterd kunnen worden. Verwacht
wordt dat de markt in Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en West-Afrika
blijft groeien. Vooralsnog liggen de grondstofprijzen als gevolg van
de hoge vraag vanuit groeimarkten op een hoog niveau. Het
uiteindelijke effect hiervan op de marges is nog onduidelijk. De
ontwikkeling van de valuta blijft een onzekere factor. Over de
resultaatverwachting voor 2007 wordt dan ook geen uitspraak gedaan.
Status accountantscontrole
De in dit persbericht gepresenteerde verkorte financiële overzichten
zijn gebaseerd op de opgemaakte jaarrekening per 31 december 2006.
Ingevolge artikel 2: 395 BW melden wij dat onze accountant Deloitte
Accountants B.V. bij de opgemaakte jaarrekening een goedkeurende
accountantsverklaring heeft verstrekt. Voor het inzicht dat is vereist
voor een verantwoorde oordeelsvorming omtrent de financiële positie en
de resultaten van Koninklijke Friesland Foods N.V. en voor een
toereikend inzicht in de reikwijdte van de controle van Deloitte
Accountants B.V. dient dit persbericht te worden gelezen in samenhang
met de jaarrekening waaraan dit is ontleend, alsmede met de door
Deloitte Accountants B.V. daarbij op 2 maart 2007 verstrekte
accountantsverklaring.
---
_____________________________
Friesland Coberco Dairy Foods