Ingezonden persbericht
Kledingindustrie draait op uitbuiting vrouwen
(uitgebreid fotomateriaal beschikbaar)
De Schone Kleren Kampagne brengt ter gelegenheid van de internationale
vrouwendag op 8 maart een baanbrekende brochure uit over de kwetsbare
positie van vrouwen in de kledingindustrie. De sector staat berucht om de slechte arbeidsomstandigheden en het is bepaald geen toeval dat 85% van de arbeiders in de kledingindustrie vrouw is. Wereldwijd werken dertig tot veertig miljoen vrouwen in de kledingindustrie.
Met de brochure 'Made by Women' is er voor het eerst een Nederlandstalige publicatie verschenen waarin de schrijfsters de misstanden in de kledingindustrie expliciet verbinden met de zwakke positie van vrouwen.
Omdat vrouwen in veel culturen geacht worden zich dociel op te stellen
worden ze aangenomen voor slecht betaald en ongezond werk. Werkweken van
zeventig uur of meer zijn in de kledingindustrie geen uitzondering. De
salarissen zijn vrijwel altijd onvoldoende om van rond te komen en zijn
vaak zelfs lager dan het wettelijk minimumloon in het land van productie.
Deze kwetsbare positie van vrouwen zorgt er bovendien ook voor dat ze
extra hard getroffen worden door de negatieve effecten van het
fabriekswerk. Ongelijke beloning betekent dat vrouwen meer kans lopen op
ondervoeding en slechte huisvesting en ze minder toegang hebben tot
gezondheidszorg en openbare voorzieningen als schoon drinkwater en
gezondheidszorg. Bovendien zijn vrouwen vrijwel altijd verantwoordelijk
voor de zorg in het gezin, ongeacht of de partner werk heeft of niet.
De schrijfsters van de brochure laten echter ook zien dat vrouwen in
toenemende mate in verzet komen. 'Made by Women' bevat twaalf profielen
van vrouwenrechtenactivistes vanuit de hele wereld.
Emelia Yanti, Indonesië:
'Ik kom uit Noord-Sumatra. In 1991, ik was toen zestien, begon ik te
werken in een kledingfabriek. Ik had geen pauzes, mocht niet naar het
toilet gaan, en mijn baas ging tegen me tekeer als ik even ging zitten.
In 1997 werd ik actief in de eerste onafhankelijke vakbond in Indonesië,
de ABGTeks. Een jaar later werd ik door de Schone Kleren Kampagne
uitgenodigd te spreken over de arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken
op een forum. Ik besefte dat de arbeiders in Indonesië niet alleen staan
in hun strijd.'
De Schone Kleren Kampagne zet zich in voor betere arbeidsomstandigheden
in de kledingindustrie wereldwijd.
De brochure 'Made by Women' is vanaf 8 maart kosteloos te bestellen bij
de Schone Kleren Kampagne: info@schonekleren.nl
Ingezonden persbericht
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/08/E077-kledingindustrie-draait-op-uitbuiting-vrouwen.html" title="Kledingindustrie draait op uitbuiting vrouwen"]