AutoRai

Duveltje uit een doosje: Dodge Demon

(2/12/2007)
Omdat de autotentoonstelling van Genève tevens de opening van het cabrioseizoen markeert, presenteert Dodge er de Demon Concept Car. Het uitgangspunt van deze compacte, achterwielaangedreven Roadster is samen te vatten in slechts twee woorden: maximaal rijplezier. Dat blijkt al uit het functionele uiterlijk met onmiskenbare Viper-invloeden. Maar ook het interieur en de techniek zijn klaar voor een opwindend nieuw cabrioseizoen.
Dodge staat voor stoer en sterk. En de Viper is in dat opzicht de (alles) overtreffende trap. Omdat Dodge echter ook voor âaffordableâ staat, is het tijd voor een droomauto, die voor een breed publiek bereikbaar is. En die komt nu als een duveltje uit een doosje tevoorschijn op de autotentoonstelling van Genève, die van 8-18 maart aanstaande plaatsvindt.

Viper als voorbeeld
De Demon Concept Car is niet alleen een klassieke compacte Roadster, maar ook een echte Dodge. Zijn vooraanzicht, met de kenmerkende grille en de scherp gesneden koplampen bijvoorbeeld, vertoont grote overeenkomsten met de neus van de Viper. Ook de motorkap die aan de voorkant scharniert, is een detail dat van de grote, giftige broer is overgenomen. Aan de achterzijde vallen de brede wielkasten met luchtinlaten op. Alleen de âlookâ van deze wielkasten maakt al duidelijk dat de Demon een achterwielaangedreven auto is. Ook de fraaie 19-inch wielen die op de hoeken van de korte (3,97 meter) en brede (1,73 m) carrosserie zijn geplaatst, dragen de belofte van maximaal rijplezier in zich.

Functioneel
Ook het interieur van de Demon is uitsluitend op sportiviteit gericht â al het andere is bijzaak. Hij heeft een strak en overzichtelijk dashboard. Alles wat de bestuurder voor het rijden écht nodig heeft (klokken, ventilatieopeningen, radio) bevindt zich in het zicht en onder handbereik in het (zilverkleurige) bovenste deel van het instrumentenpaneel. Alle andere bedieningselementen zoals ventilatie/airco en handschoenenkastje zijn hieronder geplaatst. De middenconsole, die tussen de stoelen door naar achteren loopt, staat los van de rest van het dashboard. Ook deze console is fraai (geborsteld aluminium), maar minimalistisch uitgevoerd. Zo heeft de bestuurder alle bewegingsvrijheid voor een sportieve rijstijl. In het achterste gedeelte van de console is een afsluitbaar opbergvak geïntegreerd. Ook het gedeelte van de middenconsole, dat zich onder het dashboard bevindt, dient als (open) bergruimte.

De details
Het interieur van de Demon mag dan minimalistisch zijn, de afwerking is fraai en van hoog niveau. De instrumenten bijvoorbeeld zijn uitgevoerd in de stijl van (klassieke) sporthorloges met een âlayoutâ van witte cijfers op een zwarte achtergrond en de chromen omranding. De kleur zwart overheerst in het interieur, maar diverse aluminium en chromen details zorgen samen met de zilverkleurige stiknaden waarmee onder andere het sportstuur en de stoelen zijn afgewerkt, voor een spannende en sportieve sfeer.

Hoorntjes op zijn hoofd
Alleen al door zijn specificaties, wordt duidelijk dat de Demon een auto âmet hoorntjes op zijn hoofdâ is. Om te beginnen beschikt hij over een 2,4-liter World Engine, die 172 pk levert en een koppel van 224 Nm. Daarbij is hij met 1.179 kilo lekker licht en uiteraard heeft hij achterwielaandrijving, waarbij de kracht via een handgeschakelde zesbak op de wielen wordt overgebracht. De forse wielbasis van 2,43 meter is samen met de grote 19-inch wielen het beginpunt van de sportieve en stabiele wegligging.

Speculaties
Uiteraard nodigt een auto als de Dodge Demon Concept Car uit tot speculeren. Hij mag dan een duveltje zijn, op dit moment is nog niet beslist, laat staan zeker, of de Demon ooit ook als productiemodel uit een doosje komt.