MARIN onderzoekt systeem om milieurampen te voorkomen
07.03.2007 / 14:32 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Marin
Marin
MARIN onderzoekt systeem om milieurampen te voorkomen
Het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) is op dit moment actief betrokken bij
het Europese onderzoeksproject DIFIS ('Double Inverted Funnel for the Intervention on
Shipwrecks). Het doel van dit project is het ontwikkelen van een goedkoop en flexibel
systeem om olie uit scheepswrakken te verwijderen, zelfs wanneer deze zich in zeer diep
water bevinden. Door het DIFIS-systeem in te zetten bij een scheepsramp kan worden
voorkomen dat olie uit het scheepswrak in het water terecht komt. Grote milieurampen,
zoals bij het zinken van de tankers Prestige (2002) en Erika (1999), kunnen zo worden
voorkomen.
Het project DIFIS is in September 2005 van start gegaan en heeft een looptijd van 3 jaar.
Het totale budget is 3.1 M Euro, waarvan 1.8 M Euro door de Europese Commissie
gefinancierd wordt, via het 6e Kader Programma (Project Referentie FP6-516306 'DIFIS').
In totaal nemen 8 partijen deel aan het project, die ieder hun eigen expertise inzetten.
De deelnemende bedrijven zijn afkomstig uit Nederland, Frankrijk, Spanje, België en
Griekenland.
MARIN voert op dit moment modelproeven uit in een van haar testbassins om de haalbaarheid
van het ontworpen systeem te onderzoeken. Het gedrag van het systeem wordt op modelschaal
onderzocht in verschillende weersomstandigheden (stroom, golven en wind), waaronder ook
zware stormcondities. Het unieke DIFIS concept is nu voor het eerst in zijn geheel (op
modelschaal) te aanschouwen tijdens een demonstratie in het Offshore Bassin bij MARIN, op
12 maart om 14.00 uur. Hierbij zullen ook de deelnemende bedrijven aanwezig zijn.
Het DIFIS systeem bestaat uit een Dome, een Riser Tube en een Buffer Bell. De gehele
constructie is licht, bestaat uit flexibele componenten en kan in waterdieptes tot 4,000
m worden ingezet. De kegelvormige dome is gemaakt van een licht zeildoek en wordt over
het scheepswrak heen geplaatst. De olie die uit het wrak lekt wordt in de dome opgevangen
en stroomt via de riser tube naar boven. De weglekkende olie stroomt niet naar het
wateroppervlak, maar wordt opgevangen in de buffer bell. De cilindervormige buffer bell
bevindt zich 30 tot 50 m onder water, zodat deze geen hinder ondervindt van zware
stormcondities aan het oppervlak. De buffer bell vormt een tijdelijke opslag voor de olie
en wordt periodiek geleegd door een daarvoor uitgerust schip. Het DIFIS systeem wordt pas
weer verwijderd wanneer alle olie uit het wrak verdwenen is en er geen milieurisico meer
is.
De eerste conceptontwerpen van het systeem zijn gereed. De resultaten van de door MARIN
uitgevoerde modelproeven zullen worden gebruikt in het definitieve ontwerp van het
systeem. De komende anderhalf jaar wordt er binnen het DIFIS project verder gewerkt aan
de procedures voor installatie en inspectie van het systeem. Hierbij worden ook de
economische en logistieke aspecten in beschouwing genomen. In oktober 2007 voert MARIN
nog een tweede serie modelproeven uit, meer in detail gericht op de installatie van het
systeem.
MARIN
Het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) behoort tot een van de vijf Grote
Technologische Instituten (GTI) in Nederland. Als Stichting maakt het deel uit van de
Nederlandse publieke kennisinfrastructuur. MARIN streeft naar opbouw, toepassing en
verspreiding van hoogwaardige technologische kennis om zo de concurrentiepositie van de
Nederlandse maritieme sector te versterken.
MARIN heeft zich gespecialiseerd in het ontwikkelen en toepassen van hydromechanische
technologie en draagt daardoor direct bij tot het optimaal en veilig functioneren van
schepen en constructies op zee.
Einde persbericht
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/07/S085-marin-onderzoekt-systeem-om-milieurampen-te-voorko.html" title="MARIN onderzoekt systeem om milieurampen te voorkomen"]