| |
|Datum: 01-03-'07 | | | |Regionaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit Utrecht | | | |Utrecht zet in op kilometerheffing bij aanpak luchtkwaliteit | | | |Utrecht kiest niet voor tolheffing in en rond de stad als een | |maatregel om de luchtkwaliteit te verbeteren. Net als het kabinet | |kiest de stad voor kilometerbeprijzing van het autogebruik. Door | |miscommunicatie als gevolg van vrijwel gelijktijdige besluitvorming in| |het college van Gedeputeerde Staten en het college van burgemeester en| |wethouders van Utrecht heeft dinsdag 6 maart korte tijd een verkeerde | |tekst van het Regionale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit op | |internet gestaan. Zo kon ten onrechte de indruk ontstaan dat de | |gemeente Utrecht voorstander is van tolheffing. | |De gemeente Utrecht verwacht van beprijzing van het autogebruik | |gedifferentieerd naar tijd en plaats een belangrijke bijdrage aan de | |verbetering van de luchtkwaliteit in en rond de stad. Utrecht gaat , | |net als het kabinet, voor versnelde invoering van kilometer | |beprijzing, waarbij door - gelijktijdige afschaffing van de | |motorrijtuigenbelasting- burgers niet zozeer betalen voor het bezit | |van een auto maar voor het gebruik er van. Wethouder Tymon de Weger: | |"Ik kies voor kilometerbeprijzing gedifferentieerd naar tijd en | |plaats. Daarmee kun je het rijgedrag in de spits beïnvloeden. En dat | |zal een gunstig effect hebben op de luchtkwaliteit in en rond de | |steden in de randstad waar de luchtkwaliteitsproblemen het grootst | |zijn. | |In het (voorlopig) Regionaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit | |Utrecht staan de maatregelen opgesomd waarmee de regio de | |luchtkwaliteit wil verbeteren. De tekst van het programma is de | |downloaden via www.provincie-utrecht.nl | |Noot voor de media | |Voor meer informatie over dit bericht kunt bellen met | |bestuurscommunicatie gemeente Utrecht, Gerard Derksen, 030-286 11 69/ | |06-270 30 714. |
---- --