Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Vrij veilig campagne door jongeren omarmd

Hilversum, 7 maart 2007 - Het interactieve marketingbureau MediaMonks ontwikkelde het afgelopen jaar voor Soa Aids Nederland de crossmediale Vrij Veilig campagne. Deze campagne is beloond met een 7.6, waar het gemiddelde voor een overheidscampagne op een 6,9 blijft steken. De innovatieve campagne heeft de Nederlandse jeugd weten te overtuigen van het belang van veilig vrijen en het volhouden van condoomgebruik binnen een nieuwe relatie. Maar liefst 94% van de jongeren weet nu: Verneuk je nieuwe relatie niet met een oude soa!

Enkele belangrijke punten:

* De campagne heeft 94% van de doelgroep (18-25 jarigen) bereikt.
* Na vier weken herinnert 83% zich de campagne nog. Het overheidsgemiddelde zit op 40%.
* De slogan 'verneuk je relatie niet met een oude soa' is bekend bij 98% van de doelgroep.
* De complete campagne scoort een 7,6 (overheidsgemiddelde: 6,9). De televisiecommercial kreeg het hoogste rapportcijfer: 7,9.
* De campagne scoort vooral goed op termen als 'mooi', 'aansprekend', 'geloofwaardig', 'duidelijk' en 'niet-irritant'.

Jongeren bedrijven incidentele seks vaak met condoom maar laten deze snel links liggen wanneer zij een vaste sekspartner hebben, omdat zij die vertrouwen. En dat is slecht nieuws: alleen een soatest kan aantonen of je soa vrij bent.

De Vrij Veilig campagne voor 2006/2007 spitst zich op het volhouden van condoomgebruik en adviseert na drie maanden een test te laten doen. Tests kunnen pas na drie maanden met zekerheid een soa aantonen. Je kunt elkaar vertrouwen, maar vertrouw je ook elkaars ex?

Behaalde effecten:
Onder andere:

* 80% van de 'starters' vindt condoomgebruik van losse seksuele contacten zéér belangrijk (62% voor de campagne).
* 73% van de doelgroep (18-25 jarigen) is van plan in ieder geval de eerste drie maanden een condoom te gebruiken (63% voor de campagne).
* Starters geven aan altijd van plan te zijn een condoom te gebruiken (84% vs. 70%).
* Zij willen ook initiatief nemen op het gebied van condoomgebruik (88% vs. 72%).
* 61% van de doelgroep realiseert zich dat besmetting met een soa via een ex van de partner mogelijk is.
* 70% vindt het belangrijk dat ze eerst een test doen voor ze seks zonder condoom hebben (49% voor campagne).
* De kennis dat soa's pas na drie maanden aangetoond kunnen worden is verdubbeld.

Over Soa Aids Nederland
Soa Aids Nederland is het expertisecentrum op het gebied van hiv en andere seksuele overdraagbare ziektes, zoals soa. Deze organisatie heeft als missie de verspreiding van hiv en andere soa tegen te gaan, het bevorderen van de kwaliteit en effectiviteit van zowel de hiv- als soabestrijding en het ondersteunen van mensen met hiv en andere soa.

Over MediaMonks
MediaMonks, opgericht in 2002, is een full service interactief marketingbureau gevestigd in Hilversum. MediaMonks is niet alleen sterk in het ontwikkelen van innovatieve strategische concepten, maar heeft ook haar eigen creatie en productie in huis. MediaMonks is gespecialiseerd in het ontwikkelen van creatieve concepten, websites, banners en online Advergames, als onderdeel van interactieve marketing campagnes. MediaMonks adviseert haar klanten op strategisch vlak en helpt marketeers voorop te lopen en resultaten te boeken door het gebruik van op internet gebaseerde technologieën.

Een greep uit het klantenbestand: Exact Software, TomTom, OHRA, BBeyond, debitel, MSN Europe, weekendcompany.nl

---