Gemeente 's-Hertogenbosch

07-03-2007
Handhaving loont

Voor vier handhavingprojecten is nagegaan wat dat in de praktijk heeft opgeleverd. Deze projecten zijn: speelautomaten, fietsen aan het station, de actie "geef om uw gevel" en de handhaving van het Vuurwerkbesluit. De conclusie op hoofdlijnen is dat het uitgeoefende toezicht zeker heeft bijgedragen aan het bereiken van het beoogde effect.

Spel- en behendigheidautomaten
Er zijn naar schatting 40.000 probleemspelers in Nederland. Om de gokverslaving in onze gemeente terug te dringen of tegen te gaan, is er een vergunningstelsel in de verordening opgenomen. Het risico van het niet uitvoeren van toezicht op het maximaal aantal toegestane automaten is dat, bij meer mogelijkheden om te spelen, het risico van verslaving mogelijk groter wordt. Landelijk gezien is er sprake van een mogelijk reële daling van kansspelverslaafden. De veronderstelling is dat mogelijk het preventiebeleid van de afgelopen 10 jaar in de kansspelbranche zijn vruchten begint af te werpen. Een mogelijk andere verklaring voor de afname heeft betrekking op de maatregelen die sinds 1990 op gemeentelijk niveau tot ontwikkeling zijn gekomen. Vanaf dat moment zijn gemeenten in toenemende mate kansspelautomaten uit laagdrempelige horeca-inrichtingen (snackbar, sportkantine enz.) gaan. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat de invoering van een vergunningverleningstelsel en het toezicht op de naleving daarop bijdraagt aan het terugdringen van het aantal kansspelverslaafden. In de controleronde is de noodzaak van een goede voorlichting vooraf (preventie) gebleken en dat de meeste inrichtingen aan de voorschriften voldeden.

Stallingverbod oostzijde NS-station
Burgemeester en wethouders hebben besloten dat aan de Stationsweg aan beide zijden het verboden is fietsen en bromfietsen langer dan 30 minuten onbeheerd achter te laten of neer te zetten buiten de daarvoor aangewezen locaties. Dit besluit moet ervoor zorgen dat fietsen niet lukraak en langdurig worden achtergelaten buiten de daarvoor bestemde stallingplaatsen, waardoor de stationsomgeving niet in ernstige mate wordt ontsierd en geen hinder oplevert voor treinreizigers en andere gebruikers van het station en omgeving. Het beoogde niveau is dat door minimaal 80% van de (brom)fietsers hun rijwielen worden geplaatst in de daarvoor bestemde ruimten en/of locaties. De inzet lijkt aan het doel te voldoen. Beoogd is om met de regels visuele vervuiling en hinder te voorkomen. Dat wordt bereikt. Wel houdt een aantal fietsgebruikers zich nog steeds niet aan de regels. Dat blijkt uit de vaststelling dat er jaarlijks tussen de 800 en 1000 fietsen worden verwijderd. Daarnaast lijkt het erop dat het aantal stallingplaatsen te weinig is. Mogelijk dat de voorgenomen uitbreiding van het areaal aan de westzijde van het spoor bijdraagt tot verbetering van de stallingmogelijkheden. In dat licht wordt ook over 2007 het effect van het toezicht gemeten.

Toezicht reclames en gevelwijzigingen binnenstad In 2002 is een plan van aanpak gemaakt voor het verbeteren van de gevels (reclame-uitingen, puien, schilderwerk, zonwering en rolluiken) van panden in de binnenstad. Onderdeel hiervan is de aanpak van illegale reclame-uitingen. Vanaf dat moment is ook een start gemaakt met het actief handhavend optreden tegen illegaal aangebrachte reclame-uitingen. In januari 2003 is de nieuwe reclamenota (herziening in januari 2006) van kracht geworden. Het aanbrengen van het aantal reclame-uitingen per pand en de vormgeving van reclame-uitingen is daarin sterk aan nieuwe uitgangspunten gebonden. Er is een sterke afname te constateren van het aantal illegale reclames in de binnenstad. De vergelijking met "buiten de binnenstad" benadrukt dat nog eens. Er kan worden gesproken van een aansprekend resultaat. Het grote verschil tussen de binnenstad en daarbuiten is wel dat er specifiek voor de binnenstadreclames en gevels één inspecteur was ingezet. Buiten de binnenstad nemen inspecteurs dergelijke gevallen terloops mee als ze het zien. Er heeft in dit gebied dus geen gerichte controle plaatsgevonden. In dit traject was een belangrijke rol weggelegd voor de ondernemersvereniging Hartje Stad die in het voortraject de ondernemers heeft weten te overtuigen van het belang van passende reclame-uitingen. Het feit dat er een stimuleringsbijdrage bestond voor het opruimen van "illegale" reclames heeft ook aan het succes bijgedragen.

Handhaving Vuurwerkbesluit
Het Vuurwerkbesluit maakt onderscheid tussen inrichtingen voor de opslag van consumenten- en professioneel vuurwerk, hanteert strikte veiligheidsafstanden en stelt scherpe eisen aan de opslag van vuurwerk. In onze gemeenten kennen wij geen inrichting voor het opslaan van professioneel vuurwerk. De controle strekt zich alleen uit tot inrichtingen op grond van de wet milieubeheer. Voorafgaand aan de feitelijke opslag en verkoop van vuurwerk wordt, in samenwerking met de brandweer, gecontroleerd op de regelgeving zoals die staat in het Vuurwerkbesluit 2004. De inzet is dan gericht op het controleren van de noodzakelijke fysieke voorzieningen (sprinklerinstallaties e.d.). Gedurende de korte (hectische) periode dat verkoop van vuurwerk plaatsvindt, wordt samengewerkt met de politie. Gesteld kan worden dat de gecontroleerde vuurwerkopslaginrichtingen allemaal voldoen aan de voorschriften. Een grote verbetering ten opzichte van een aantal jaren geleden. In die zin is er geen sprake meer van niet-naleving. De inspanningen die eerder zijn verricht in het kader van de handhaving en de voorlichting die is gegeven over het nieuwe Vuurwerkbesluit hebben dus hun vruchten afgeworpen.