Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Formules gaan markt beheersen
Datum: 06/03/2007
Dat staat in een onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel
(HBD), dat is uitgevoerd in samenwerking met de
marktkoopliedenorganisatie CVAH. Het rapport 'De markt heeft toekomst'
is gisteren gepresenteerd tijdens de Mercado, de eerste speciaal op
marktkooplui gerichte beurs, in Ahoy in Rotterdam. Loek Hermans,
voorzitter van MKB Nederland, nam het in ontvangst.
De onderzoekers voorzien allereerst dat markthandelaren veel meer gaan
samenwerken in ketens. Ze gaan bijvoorbeeld de inkoop samen doen en
zorgen ervoor dat alle aangesloten kramen dezelfde 'formule'
uitstralen.
Vooral de markten in de centra van de grotere steden moeten, om de
klant te blijven lokken, beter inspelen op diens behoefte aan
'funshoppen' door meer verrassing en vertier te bieden.
De aloude houten kraam zelf zal meer en meer vervangen worden door
luxe-verkoopwagens. Ook het serviceniveau op de markt moet omhoog;
betalen met pin bijvoorbeeld is straks heel normaal, evenals een
thuisbezorgdienst voor de gekochte goederen. Door de congestie in de
binnensteden zullen er meer - vaak overdekte - 'weidemarkten' aan de
rand van de steden komen.
Dat alles vraagt van de marktkoopman/-vrouw een hele aanpassing. Hij
moet meer dan nu niet alleen een vakman in zijn branche zijn, maar ook
een professionele en complete ondernemer.
"Innovatie is heel hard nodig", zegt voorzitter Henk Achterhuis van de
CVAH. "Als de markt niet snel beweegt, raken we achterop. Maar wanneer
we beter gaan inspelen op wat de consument wenst, dan kunnen we onze
totaalomzet van 3,5 miljard euro per jaar vasthouden."
Een groot probleem is de vergrijzing van zowel de klanten als de
kooplui zelf. Weinig jongeren zien iets in een carrière op de markt.
En jonge tweeverdieners hebben geen tijd om door-de-weeks naar de
markt te gaan. De markten in het begin van de week draaien daardoor
vaak slecht.
Lees het hele bericht over de markt op BN De Stem>>>