Banken en publishers lopen voorop met mobiele websites


07.03.2007 / 10:15 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Jungle rating b.v.

Jungle rating b.v.


- - - PERSBERICHT - - -

Voor onmiddellijke publicatie

Woensdag 7 maart 2007

Banken en publishers lopen voorop met mobiele websites, vooral verzekeraars en webshops laten kansen liggen.

Jungle Rating heeft in februari 2007 onderzoek gedaan naar het aanbod van mobiele websites in Nederland. Slechts 13% van de onderzochte websites biedt een mobiele variant. Deze sites richten zich op vooral internetbankieren en actualiteiten. Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder 53 banken, verzekeraars, webshops en publishers.

Mobiele surfer zoekt breder dan alleen naar mobiele diensten In januari 2007 publiceerde het Deense Mobile People de top zoekwoorden die in 2006 door mobiele internetters zijn ingevoerd. De mobiele internetter blijkt niet alleen op zoek naar taxibedrijven en restaurants; in de top 20 komen ook nieuwssites, banken en financiële instellingen voor. Dit was de aanleiding voor Jungle Rating te onderzoeken of deze bedrijven ook daadwerkelijk voor de mobiele internetter toegankelijk zijn.

Aanbod van mobiele sites in Nederland is gering
13% van de onderzochte websites blijkt een mobiele variant aan te bieden. Van de Nederlandse grootbanken bieden alleen ABN AMRO, Rabobank en SNS Bank een mobiele website. Geen van de onderzochte verzekeraars en webshops biedt nog een mobiele website. Interessant is dat Neckermann en Otto voor de Duitse consument wel een mobiele shoppingsite aanbieden, maar nog niet de Nederlandse consument bedienen. Van de 12 onderzochte publishing websites bieden De Volkskrant, NRC, De Telegraaf en Nu.nl een mobiele website. Het aanbod van mobiele internetsites in Nederland blijkt met 13 procent dus nog beperkt.

Mobiele sites beperken zich tot actualiteiten en mobiel bankieren 33% van de Nederlandse mobiele bellers maakt reeds gebruik van mobiel internet (HotSMS, 2006). Daarbij komt dat mobiele internetters het platform steeds breder gebruiken. Toch blijken de onderzochte internetsites zich alleen te richten op het bieden van nieuws en internetbankieren. Dit biedt kansen voor verkoopgerichte en lead genererende websites. 'De mobiele consument kan nog nergens terecht voor het afsluiten van een simpele reisverzekering of de aanschaf van een boek of CD', aldus Tim Besselink, consultant bij Jungle Rating.

Toegankelijkheid mobiel internet verbetert
De belemmeringen bij mobiele websites zijn de schermgrootte, de hoge kosten voor mobiel internetten, de verbindingssnelheid en gebrek aan standaardisatie in browsers en url's. Dit stond tot dusverre de groei in het gebruik van mobiel internet in de weg. Ontwikkelingen volgen elkaar echter in hoog tempo op. Telecomproviders bieden steeds vaker abonnementen met onbeperkt internet tegen een vast bedrag. Schermen worden snel groter (zie bijvoorbeeld Apple's iPhone). Bovendien zijn er initiatieven van het internationale dotMobi om tot meer standaardisering in url's en inrichting van sites te komen. Ook het Nederlandse Open Mobiel Internet (waar onder andere ABN AMRO, ANWB, De Telegraaf en Rabobank aan deelnemen) werkt aan standaarden om mobiel internet beter toegankelijk te maken.

Stijging in aanbod mobiele sites verwacht
'Dit alles komt de toegankelijkheid van mobiele websites ten goede, waardoor het gebruik van mobiel internet in Nederland een vlucht kan gaan nemen', aldus Matthijs van Gaalen, internet marketing analist bij Jungle Rating. Jungle Rating verwacht voor de komende jaren dan ook een explosieve groei in het aanbod van zowel informatieve als commerciële mobiele websites in navolging van Nederlandse pioniers als Marktplaats, Funda, Nationale Vacaturebank, NS, Hyves en de eerder genoemde banken en kranten.

Informatie over Jungle Rating
Jungle Rating is een internetadviesbureau dat opereert vanuit Amsterdam. Samen met de klant ontwikkelt zij multi-channel strategieën, maar ook korte termijn aanbevelingen die erop gericht zijn het effect van online activiteiten te verbeteren. De advieswerkzaamheden zijn vaak gebaseerd op gebruikersonderzoek en benchmarking. Klanten zijn ondermeer ABN AMRO, Ahold, ING, KPN, Tiscali, TomTom en Wehkamp.


- - - einde bericht - - -

Voor meer informatie over Jungle Rating en/of dit onderzoek kunt u contact opnemen met:

Tim Besselink, projectleider van het onderzoek

(T) 020 514 14 14
(E) tim.besselink@junglerating.nl

Overzicht van onderzochte websites:

Banken
ABN Amro
Fortis
Friesland Bank
ING Bank
Postbank
Rabobank
SNS Bank
Van Lanschot

Verzekeraars
Avéro Achmea
Aegon
AXA
Delta Lloyd
FBTO
Fortis ASR
Interpolis
OHRA
Nationale Nederlanden

Publishers
AD
De Pers
Elsevier
Financieel Dagblad
Metro
NRC
Nu.nl
Het Parool
Sp!ts
De Telegraaf
Trouw
De Volkskrant

Webshops
Albert.nl
Bakker-Hillegom
Bart Smit
Beat-it
Bol.com
Bon 'A Parte
Bruna
Christine le Duc
Dell
Dixons
FreeRecordShop
H&M
Halfords
HEMA
Hunkemöller
Kijkshop
Kruidvat
Music Store
MyCom
Neckermann
Otto
Pixmania
Score
Wehkamp

Jungle Rating
Weesperstraat 81
1018 VN Amsterdam
Tel: +31 (0)20 514 14 14
Email: info@junglerating.nl
Web: www.junglerating.nl