Gemeente Vlist


Klanten blijven positief over gemeentelijke baliedienstverlening

In 2005 zijn wij gestart met het uitzetten van een enquête onder mensen die bij ons aan de balie komen. Het onderzoekje bestaat uit enkele korte 3 vragen. Bij vraag 1 wordt gevraagd door middel van een rapportcijfer (van 1 tot en met 10) aan te geven hoe tevreden iemand is over de dienstverlening. De overige vragen wisselen steeds en kunnen gaan over wachttijd, wachtruimte, privacy etc. Het invullen van de drie vragen kost niet veel tijd en het helpt ons te werken aan het verbeteren van onze service.

Hieronder vindt u een overzicht van de onderzochte onderwerpen en de uitslagen.

Januari 2007

Gemiddeld cijfer baliedienstverlening januari 2007: 8,4

Verder vroegen wij de mening van onze klanten over enkele andere onderwerpen. Zij konden een kruisje zetten in één van de vijf vierkantjes per rij. Een keuze helemaal links geeft aan dat een klant helemaal instemt met een negatieve beoordeling; een keuze helemaal rechts geeft aan dat u helemaal instemt met een positieve beoordeling.

Ook hier zien we dat de meerheid van onze klanten tevreden is over efficiëntie, toegankelijkheid, vriendelijkheid, tempo en klantgerichtheid van de balie(medewerkers) op het gemeentekantoor.

Niet efficiënt 1 1 1 1 1 Efficiënt


2% 0% 20% 37% 41%

Niet toegankelijk 1 1 1 1 1 Toegankelijk


9% 2% 13% 33% 42%

Onvriendelijk 1 1 1 1 1 Vriendelijk

0% 2% 6% 29% 63%

Traag 1 1 1 1 1 Snel

0% 0% 24% 33% 43%

Niet klantgericht 1 1 1 1 1 Klantgericht


4% 2% 8% 40% 46%

Door afrondingsverschillen kan het totale percentage per vraag niet exact gelijk zijn aan 100%.

Burgerpeiling 2005

Wat vindt u van de gemeente Vlist? Is het een prettige gemeente om in te wonen en te leven? Wat vindt u van de dienstverlening door de gemeentelijke organisatie? Hoe denkt u over de informatie die u van de gemeente krijgt? Wij willen dat graag van u horen, omdat wij de gemeente Vlist alleen goed kunnen besturen als wij weten wat er leeft onder de inwoners. Wij hebben een enquête uitgezet onder 900 inwoners van Vlist.

Deze enquête is een vervolg op de burgerpeiling uit 2001. Doordat de vragenlijsten van toen en nu vrijwel identiek zijn, kunnen wij gegevens vergelijken.

Resultaten

Bijna 40% van de 900 uitgezette vragenlijsten kwamen ingevuld retour. Dit is voldoende om een betrouwbaar beeld te geven van de totale bevolking van de gemeente. De uitkomsten kunnen goed worden vergeleken met de uitkomsten van de Burgerpeiling 2001, doordat de gebruikte vragenlijsten grotendeels hetzelfde zijn.

De Burgerpeiling 2005 laat zien dat de gemeente op de meeste onderdelen beter scoort dan 4 jaar geleden. Het feit dat de mening van inwoners over de gemeente Vlist positiever is geworden, is voor het college reden om op de ingeslagen weg door te gaan. Aan de andere kant willen burgemeester en wethouders zeker niet handenwrijvend achterover gaan leunen. Er zitten ook elementen in de uitkomsten die aanzetten tot nadenken: hoe kunnen we sommige zaken beter regelen, zodat onze inwoners daarover ook tevreden kunnen zijn? Daarmee gaan wij aan de slag.


* Burgerpeiling laat zien dat Vlist op de goede weg is (persbericht)
* Uitkomsten Burgerpeiling 2005 (eindrapport waarin de uitkomsten van de Burgerpeiling 2005 én van de Burgerpeiling 2001 staan)

Meer informatie?

Voor vragen over het onderzoek kunt u terecht bij:

drs. M.J.P. van der Hoeven, voorlichter van de gemeente

tel. 0182 - 348410

m.vd.hoeven@gem-vlist.nl

Onderzoek naar 'trouwen in Vlist'

In de periode 1 juli 2004 - 1 augustus 2005 heeft de gemeente een enquête verspreid onder bruidsparen. De reacties van de bruidsparen tonen aan: het is zeer plezierig om te trouwen in Vlist. Wij zijn bijzonder blij dat deze vorm van dienstverlening zo wordt gewaardeerd.

In totaal heeft 50% van de bruidsparen de enquête teruggestuurd, waardoor de uitslag zeker representatief te noemen is. De bruidsparen hebben zich in het onderzoek onder andere kunnen uitspreken over het ondertrouwgesprek, de huwelijksvoltrekking, de locatie, de informatievoorziening en de kosten die de gemeente in rekening brengt.

Uit de enquête blijkt dat men zeer tevreden is over de buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand, mevrouw Ellen Remkes-van Nijburg, de heer Jan Hogendoorn en mevrouw Annie Kool-Huisman.

De voorbereidingsgesprekken en de toespraak werden door ruim 95% van de ondervraagden beoordeeld als 'goed' tot 'zeer goed'. Ook de begeleiding door de bodes werd erg gewaardeerd.

Bruidsparen zijn positief over de gemeentelijke trouwlocaties. Verreweg (85%) de meeste huwelijken worden voltrokken in het raadhuis in Haastrecht.

Voor informatie kunnen aanstaande bruidsparen terecht bij de medewerkers van de Frontoffice of op internet. Op deze website kan het bruidspaar de verschillende trouwlocaties wat beter bekijken en kennismaken met de trouwambtenaren. De informatie die de gemeente over het onderwerp 'huwelijken' verstrekt, wordt als duidelijk ervaren.

Ruim 80% van de ondervraagden vond de verzorging van het officiële gedeelte van het huwelijk in verhouding staan tot de kosten.

De gemeente Vlist wil alle bruidsparen die hebben meegedaan aan de enquête hartelijk bedanken! Door uw medewerking aan het onderzoek is het voor ons mogelijk inzicht te krijgen in dit aspect van onze dienstverlening. Met die kennis kunnen wij onze service waar nodig verder verbeteren.

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over trouwen in Vlist, dan kunt u ook kijken in onze productencatalogus. Of u kunt contact opnemen met:

de gemeente (Frontoffice)

tel. 0182 - 348400

frontoffice@gem-vlist.nl