Gemeente Lansingerland
Lasten per saldo niet omhoog, geen beperking dienstverlening
Lansingerland presenteert sluitende begroting 2007-2010. Het college
van burgemeester en wethouders presenteert een sluitende begroting
voor de jaren 2007-2010. Het sluitend maken is gerealiseerd zonder het
doorvoeren van een lastenverhoging per saldo en zonder het beperken
van de dienstverlening naar de burgers.
Hiermee is Lansingerland als fusiegemeente er in geslaagd om direct in
het eerste jaar van haar bestaan een gezonde financiële basis neer te
leggen. Wethouder Financiën, Dick van Vliet, presenteerde de eerste
begroting van Lansingerland getiteld Heldere keuzes voor een gezonde
start tijdens een begrotingsgesprek met de pers op dinsdagmorgen 6
maart.
De eerste begroting van Lansingerland laat zien dat er zonder concrete
maatregelen een beoogd tekort zou ontstaan van 1.6 miljoen. De
oorzaken hiervan zijn te vinden in een voorziene korting op de
Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds (circa 750.000) en een
onvoorziene korting op de inkomsten in het kader van de Wet Werk en
Bijstand (door de groei van de gemeente is een ander verdeelmodel van
toepassing, wat leidt tot een korting op de inkomsten met circa
550.000).
Bovendien is in de begroting vanaf 2008 rekening gehouden met een
structurele verhoging van de exploitatielasten van het zwembad met
166.000.
Maatregelen
Om tot een sluitende begroting te komen, is niet gekozen voor per
saldo een lasterverzwaring of een beperking van de dienstverlening,
maar voor een aantal concrete interne maatregelen:
1. Managementtaakstelling terugdringen loonkosten
2. Korting 5% op beïnvloedbare budgetten
3. Incidentele dekking uit reserve omvangrijke woningbouw
1. Managementtaakstelling terugdringen loonkosten.
Bij de plaatsing per 1 januari 2007 is een aantal medewerkers op
afdelingen en in functies geplaatst die ten opzichte van het
functieboek als boventallig kunnen worden aangemerkt. Het doel is deze
frictie zodanig te sturen en te managen dat een reductie op de
loonkosten plaatsvindt van 750.000.
2. Korting 5% op beïnvloedbare budgetten.
De schaalsprong van de nieuwe gemeente biedt kansen in de markt op het
gebied van aan te bieden kwantiteit. Daarnaast zijn er
voorzieningen/budgetten die niet (volledig) in drievoud noodzakelijk
zijn en zijn synergievoordelen te behalen. Voorzien is dat er een
directe korting van 5% op de beïnvloedbare budgetten is te realiseren.
3. Incidentele dekking uit reserve omvangrijke woningbouw.
De drie najaarsnota's 2006 van de voormalige gemeenten geven allemaal
een positieve uitkomst van de begrotingen. Hierdoor kunnen in die
begrotingen voorziene incidentele onttrekkingen uit reserves lager
worden of zelfs achterwege blijven. De financiële ruimte die zo
ontstaat, kan worden ingezet voor een incidentele beschikking in 2007.
Planning- en controlcyclus
Het jaar 2007 wordt aangemerkt als een start- of overgangsjaar. Dit
betekent dat deze begroting qua karakter beleidsarm is. De begroting
is gebaseerd op het geharmoniseerde bestaande beleid van de drie
voormalige gemeenten en opgebouwd uit de jaarschijf 2007 van de
meerjarenbegrotingen 2006 - 2009 van de voormalige gemeenten. De basis
van de begroting is een feitelijke optelling van de drie afzonderlijke
begrotingen. Daarom is ook de jaarschijf 2010 nog niet ingevuld. Bij
de samenstelling van de begroting 2007 heeft de Kaderbrief 2007 als
uitgangspunt gediend. Voor 2007 is de planning- en controlcyclus nog
op een specifieke manier ingevuld. Vanaf de begroting 2008 zal de raad
eerst een Kaderbrief met uitgangspunten vaststellen.
De ambities van de gemeente zijn vastgelegd in het Coalitie Akkoord
Lansingerland 2007 - 2010 "Sámen voor Lansingerland". Een opgave
waarvoor het college zich in 2007 geplaatst ziet is om de ambities
(wat willen we bereiken?) helder en concreet in de tijd uit te zetten.
In de begroting 2007-2010 is dat nog niet gebeurd. Ondanks het
overgangsjaar en het beleidsarme karakter biedt deze
programmabegroting wel een eerste doorkijk naar de financiële positie
voor de komende jaren.
Uitwerking van de geformuleerde uitgangspunten geeft het
volgende resultaat (x 1.000)
Omschrijving
2007
2008
2009
Exploitatiesaldo
- 2.579
- 1.758
- 1.931
Incidentele dekking uit de reserve omvangrijke woningbouw (cnf ggk
begroting Berkel en Rodenrijs
983
572
408
Te dekken tekort
- 1.614
- 1.186
- 1.523
Uitwerking dekkingsplan
Omschrijving
2007
2008
2009
Te dekken tekort
- 1.614
- 1.261
- 1.524
Managementtaakstelling loonkosten
750
750
750
Korting 5% op beïnvloedbare budgetten
730
815
815
- 134
+ 304
+ 41
Incidentele dekking uit reserve omvangrijke woningbouw
134
Saldo
=
+ 304
+ 41