Gemeente Lansingerland


Lasten per saldo niet omhoog, geen beperking dienstverlening

Lansingerland presenteert sluitende begroting 2007-2010. Het college van burgemeester en wethouders presenteert een sluitende begroting voor de jaren 2007-2010. Het sluitend maken is gerealiseerd zonder het doorvoeren van een lastenverhoging per saldo en zonder het beperken van de dienstverlening naar de burgers.

Hiermee is Lansingerland als fusiegemeente er in geslaagd om direct in het eerste jaar van haar bestaan een gezonde financiële basis neer te leggen. Wethouder Financiën, Dick van Vliet, presenteerde de eerste begroting van Lansingerland getiteld Heldere keuzes voor een gezonde start tijdens een begrotingsgesprek met de pers op dinsdagmorgen 6 maart.

De eerste begroting van Lansingerland laat zien dat er zonder concrete maatregelen een beoogd tekort zou ontstaan van 1.6 miljoen. De oorzaken hiervan zijn te vinden in een voorziene korting op de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds (circa 750.000) en een onvoorziene korting op de inkomsten in het kader van de Wet Werk en Bijstand (door de groei van de gemeente is een ander verdeelmodel van toepassing, wat leidt tot een korting op de inkomsten met circa 550.000).

Bovendien is in de begroting vanaf 2008 rekening gehouden met een structurele verhoging van de exploitatielasten van het zwembad met 166.000.

Maatregelen

Om tot een sluitende begroting te komen, is niet gekozen voor per saldo een lasterverzwaring of een beperking van de dienstverlening, maar voor een aantal concrete interne maatregelen:


1. Managementtaakstelling terugdringen loonkosten


2. Korting 5% op beïnvloedbare budgetten


3. Incidentele dekking uit reserve omvangrijke woningbouw


1. Managementtaakstelling terugdringen loonkosten.

Bij de plaatsing per 1 januari 2007 is een aantal medewerkers op afdelingen en in functies geplaatst die ten opzichte van het functieboek als boventallig kunnen worden aangemerkt. Het doel is deze frictie zodanig te sturen en te managen dat een reductie op de loonkosten plaatsvindt van 750.000.


2. Korting 5% op beïnvloedbare budgetten.

De schaalsprong van de nieuwe gemeente biedt kansen in de markt op het gebied van aan te bieden kwantiteit. Daarnaast zijn er voorzieningen/budgetten die niet (volledig) in drievoud noodzakelijk zijn en zijn synergievoordelen te behalen. Voorzien is dat er een directe korting van 5% op de beïnvloedbare budgetten is te realiseren.


3. Incidentele dekking uit reserve omvangrijke woningbouw.

De drie najaarsnota's 2006 van de voormalige gemeenten geven allemaal een positieve uitkomst van de begrotingen. Hierdoor kunnen in die begrotingen voorziene incidentele onttrekkingen uit reserves lager worden of zelfs achterwege blijven. De financiële ruimte die zo ontstaat, kan worden ingezet voor een incidentele beschikking in 2007.

Planning- en controlcyclus

Het jaar 2007 wordt aangemerkt als een start- of overgangsjaar. Dit betekent dat deze begroting qua karakter beleidsarm is. De begroting is gebaseerd op het geharmoniseerde bestaande beleid van de drie voormalige gemeenten en opgebouwd uit de jaarschijf 2007 van de meerjarenbegrotingen 2006 - 2009 van de voormalige gemeenten. De basis van de begroting is een feitelijke optelling van de drie afzonderlijke begrotingen. Daarom is ook de jaarschijf 2010 nog niet ingevuld. Bij de samenstelling van de begroting 2007 heeft de Kaderbrief 2007 als uitgangspunt gediend. Voor 2007 is de planning- en controlcyclus nog op een specifieke manier ingevuld. Vanaf de begroting 2008 zal de raad eerst een Kaderbrief met uitgangspunten vaststellen.

De ambities van de gemeente zijn vastgelegd in het Coalitie Akkoord Lansingerland 2007 - 2010 "Sámen voor Lansingerland". Een opgave waarvoor het college zich in 2007 geplaatst ziet is om de ambities (wat willen we bereiken?) helder en concreet in de tijd uit te zetten. In de begroting 2007-2010 is dat nog niet gebeurd. Ondanks het overgangsjaar en het beleidsarme karakter biedt deze programmabegroting wel een eerste doorkijk naar de financiële positie voor de komende jaren.

Uitwerking van de geformuleerde uitgangspunten geeft het volgende resultaat (x 1.000)

Omschrijving

2007

2008

2009

Exploitatiesaldo


- 2.579


- 1.758


- 1.931

Incidentele dekking uit de reserve omvangrijke woningbouw (cnf ggk begroting Berkel en Rodenrijs

983

572

408

Te dekken tekort


- 1.614


- 1.186


- 1.523

Uitwerking dekkingsplan

Omschrijving

2007

2008

2009

Te dekken tekort


- 1.614


- 1.261


- 1.524

Managementtaakstelling loonkosten

750

750

750

Korting 5% op beïnvloedbare budgetten

730

815

815


- 134


+ 304


+ 41

Incidentele dekking uit reserve omvangrijke woningbouw

134

Saldo

=


+ 304


+ 41