Zoetermeer, 6 maart 2007
Consument kiest voor kwaliteitskoffie
De Arabieren vonden het uit. De Turken brachten het naar Europa. De Italianen perfectioneerden het. En de Nederlanders behoren tot de absolute kopgroep van volken die het nu drinken. Het gaat natuurlijk over koffie. We drinken het als water: zo'n 150 liter per jaar per persoon! Bijna vier kopjes per dag. En dankzij talloze innovaties is dat allang niet meer het slappe bakkie troost van vroeger.
Apparatuur voorziet in behoefte aan kwaliteit
De koffieconsumptie is de laatste jaren flink aan het toenemen, ondanks de gestegen koffieprijzen. Afgaand op de statistieken van de VLEHAN (Vereniging Leveranciers van Huishoudelijke Apparaten in Nederland) is dit vooral te danken aan de pad-apparaten, waarmee snel en makkelijk enkele kopjes koffie bereid kunnen worden. Nadat aanvankelijk één fabrikant met een dergelijk apparaat kwam, volgden anderen met weer nieuwe innovaties die de vraag blijven aanwakkeren. In het kielzog van de koffie-pad-machines, mogen ook de espressomachines (traditioneel of met vloeibaar koffie-extract) zich verheugen op toenemende belangstelling. De koffie-apparatuur waar de consument vandaag de dag uit kan kiezen, voldoet aan de behoefte aan kwaliteit. Verwend met espresso en cappuccino in horeca en op vakantie, wil de Nederlander daar nu ook thuis van kunnen genieten. Niet voor niets blijkt uit de cijfers van de VLEHAN dat er in 2006 maar liefst 20% meer koffie-automaten zijn verkocht.
Koffie steeds meer lifestyle-product
Luxe koffie thuis is een duidelijk zichtbare trend. Steeds vaker drinkt men thuis een espresso, cappuccino, latte-machiato, of een van de vele andere koffie-varianten. Steeds vaker kiest men ook voor exclusievere bonen en melanges. Een behoefte waarop gretig wordt ingespeeld door steeds meer koffiespeciaalzaken. Koffie wordt dan ook meer en meer een lifestyle-product. En koffie-apparaten dus meer en meer lifestyle-apparaten. In de eerste plaats doordat ze de functionaliteiten bieden die de moderne consument wil hebben. Denk aan snelheid, (makkelijke!) melkopschuimers of een perfect crèmelaagje. In de tweede plaats omdat ze er ook uitzien als lifestyle-apparaten. Het design van een koffiemachine is zeer belangrijk geworden. Alle merken spelen daarop in met schitterend vormgegeven machines. Sommige merken nemen daarvoor zelfs wereldbekende topdesigners in de arm. Design heeft niet alleen aan belang gewonnen bij machines voor de 'luxere' bereidingsmethodes, zoals espresso, maar ook bij koffie-pad-machines en traditionele filter-koffiezetters. Hoewel die laatste door alle innovaties nog nauwelijks traditioneel te noemen zijn. Want ook de aloude 'pruttelkoffie' heeft door verbeteringen van de fabrikanten enorm aan kwaliteit gewonnen.
Lekkere koffie is verse koffie
Waarom drinken we met z'n allen eigenlijk zoveel koffie? Niet alleen omdat we het 'gezellig' vinden, maar vooral omdat we het lekker vinden. Niet voor niets drinkt zo'n 80% van de Nederlandse bevolking regelmatig koffie. Ongeveer de helft van hen drinkt de koffie zwart, zonder melk en suiker, wat overigens geen calorieën bevat en dus goed past bij een bewust eetpatroon. Lekkere koffie is vooral verse koffie. En dat begint met vers leidingwater. Is de hardheidsgraad van het water hoog (veel kalk), dan kan beter mineraalwater of gefiltreerd water gebruikt worden. Sommige machines zijn daartoe uitgerust met ingebouwde filtratie. Daarnaast zijn vers gemalen koffiebonen essentieel voor een lekker vers 'bakkie'. Zijn de (gemalen) koffiebonen vacuüm verpakt, dan blijven ze vers tot het pak geopend wordt. Daarna dient het binnen twee weken te worden gebruikt. Geopende pakken blijven in de diepvries nog langer vers. Ook het regelmatig reinigen (en eventueel ontkalken) van de machine komt de kwaliteit van de koffie ten goede. Fabrikanten hebben dit op veel moderne machines makkelijk gemaakt voor de consument. Op sommige apparatuur is ontkalken en reinigen zelfs een kwestie van één druk op de knop. Tenslotte is lekkere koffie vooral géén oude koffie. Net gezet komen smaak en geur het beste tot hun recht. Na een half uur is de kwaliteit al aanmerkelijk minder. Wie toch niet elk kopje opnieuw wil zetten, doet er het beste aan om de koffie na bereiding direct in een thermoskan te gieten en daarin te bewaren. Smaak en geur blijven dan zoveel mogelijk behouden. De meeste merken bieden dan ook filter-koffiezetters die één geheel vormen met een thermoskan. Warmhouden op een warmhoudplaatje is funest voor de kwaliteit. 'De koffie staat klaar', wat doet denken aan zo'n warmhoudplaatje, is tegenwoordig dan ook allang geen aanbeveling meer. De moderne horeca heeft deze bordjes dan ook veelal ingeruild voor eentje met 'De koffie is vers', want dát is wat de consument wil. Ook thuis! En dat is tegenwoordig heel makkelijk dankzij de vele goede apparaten.
Koffiekennis
- De cafeïne in koffie verhoogt de concentratie, stimuleert de spijsvertering en vermindert spiervermoeidheid.
- Maya-vrouwen in het oude Mexico gebruikten de schilletjes van koffiebonen als anticonceptiemiddel.
- Een goede cappuccino bestaat uit een derde espresso, een derde melk, en een derde schuim.
- Een crèmelaagje op de koffie houdt het heerlijke koffie-aroma gevangen in het kopje.
- Espresso heeft meer aroma maar bevat minder cafeïne dan gewone filterkoffie.
- Einde bericht -
VLEHAN leden en leveranciers koffieautomaten:
www.braun.com
www.bosch.nl
www.delonghi.com
www.juraworld.nl
www.kenwoodworld.com
www.krups.nl
www.micave.nl
www.miele.nl
www.neff.nl
www.philips.com
www.rowenta.nl
www.siemens.nl
www.solitaire.nl
www.tefal.nl
Nadere informatie:
De heer Mr. J. de Roos,
directeur VLEHAN, Vereniging Leveranciers Huishoudelijke Apparaten Nederland, tel: 079 - 353 1371, email: