Deelgemeente Charlois Rotterdam
Otapan in Waalhaven
Vrijdagavond 23 februari arriveerde het veelbesproken schip Otapan.
Omdat er onder omwonenden veel onrust was ontstaan, is vrijdagmiddag
een bijeenkomst georganiseerd voor vertegenwoordigers van de drie
bewonersorganisaties in de buurt van de Waalhaven. Wat werd besproken
en welke afspraken zijn gemaakt?
Voordat het schip aanmeerde spraken Dick Lockhorst, voorzitter
dagelijks bestuur deelgemeente Charlois, en Ed Goverde,
portefeuillehouder Milieu deelgemeente Charlois met een afvaardiging
van de bewonersorganisaties Heijplaat, Oud-Charlois en Wielewaal. Bij
de informatiebijeenkomst waren ook Harry Paul, plaatsvervangend
directeur generaal VROM-inspectie, Marcus van Driel, hoofd
vergunningen DCMR Milieudienst Rijnmond en Frank van der Salm,
coördinator vergunningen DCMR Milieudienst Rijnmond, aanwezig om tekst
en uitleg te geven
Hoewel de deelgemeente niets aan de keuze van de locatie kan doen,
voelen de bestuurders zich wel verantwoordelijk voor de zorg van de
bewoners. Vandaar dat deze bijeenkomst is georganiseerd.
Drie belangrijke vragen werden als eerste beantwoord. Waarom worden de
werkzaamheden in Rotterdam verricht? Hoe wordt de veiligheid van de
mensen in de omgeving gegarandeerd? Waarom zijn de bewoners zo laat
geïnformeerd?
Waarom in Rotterdam?
Harry Paul beseft terdege dat de communicatie misschien beter had
gekund. Maar, zo vertelt hij, er is een Europese aanbesteding geweest.
Het bedrijf Koole is gespecialiseerd in het verwijderen van asbest en
heeft daarvoor de benodigde certificaten. Samen met J.A. Balck BV,
gespecialiseerd in scheepsreparaties, vormde het bedrijf een team dat
de beste kwalificaties had om het schip van asbest te ontdoen. Er is
geen inspraak geweest over de locatie, omdat beide bedrijven over alle
vereiste vergunningen beschikken.
DCMR Milieudienst Rijnmond verstrekt jaarlijks diverse vergunningen
aan bedrijven. Deze bedrijven moeten aan strenge criteria voldoen
voordat een vergunning wordt afgegeven. Regelmatig toetst de
Milieudienst of de bedrijven volgens de procedures werken. De eisen
die aan een vergunning worden gesteld zijn streng. Er wordt
nadrukkelijk gekeken naar eventuele risicos voor de omgeving. Vandaar
dat het niet gunnen van de werkzaamheden aan deze bedrijven in verband
met de locatie nu niet aan de orde is.
Hoe wordt de veiligheid gegarandeerd?
Voordat de aanbesteding is gedaan, heeft ingenieursbureau Oesterbaai
het schip van onder tot boven bekeken en een uitvoerig plan van aanpak
geschreven. Daarbij is nadrukkelijk gelet op de veiligheid voor de
mensen die op het schip werken en de bewoners. Ook de veiligheid van
het personeel van de nabijgelegen bedrijven wordt in de gaten
gehouden. Dit plan van aanpak ligt voor de afgevaardigden van de
bewonersorganisaties volledig ter inzage bij het bedrijf. De
werkzaamheden moeten volgens dit plan worden uitgevoerd. Tijdens de
werkzaamheden voert Oesterbaai de directie en ziet er nauwkeurig op
toe dat alles volgens de voorschriften gebeurt. Verder is een
onafhankelijk toezichtteam in het leven geroepen, bestaande uit
arbeidsinspectie, DCMR Milieudienst Rijnmond, VROM, Verkeer en
Waterstaat, Brandweer en politie. Het team brengt elke dag een rapport
uit. De regie ligt in handen van VROM.
Het asbest bevindt zich in het schip, meldt Richard Timmerman,
projectleider bij firma Koole. Alles wordt gestript zonder dat er vuur
aan te pas komt. Bovendien worden alle stukken asbest vóór zij het
schip verlaten tweemaal omwikkeld met speciaal materiaal. Eenmaal
buiten wordt het materiaal nogmaals omwikkeld en via zuigers
afgevoerd. Het asbest komt dus niet met de buitenlucht in aanraking.
Waarom zijn de bewoners zo laat geïnformeerd?
VROM had een aantal inschrijvingen en dus een aantal locaties waar de
werkzaamheden eventueel kunnen plaatsvinden. Pas op 8 februari is
definitief bepaald dat het werk aan de combinatie Koole en Balck wordt
gegund. De deelgemeente is dezelfde avond geïnformeerd. Vanaf dat
moment is door de deelgemeente alles in het werk gesteld om de
bewoners van Heijplaat en Oud-Charlois op de hoogte te stellen. Binnen
enkele werkdagen is de informatiebrief naar bewoners geregeld in
overleg met DCMR, gevolgd door deze bijeenkomst met
vertegenwoordigers. Veel sneller heeft dit alles niet gekund. Ed
Goverde erkent dat abusievelijk de informatiebrief niet in de
Wielewaal erbij is bezorgd en verontschuldigt zich hiervoor.
Afspraken
De verwachting is dat de werkzaamheden eind februari beginnen. De
sanering van de Otapan zal enkele maanden in beslag nemen. De
werkzaamheden zijn naar verwachting in juni afgerond. Uiterlijk 1 juli
moet het saneren klaar zijn. Als alle asbest is verwijderd, blijft
alleen een bonk staal over. Ed Goverde stelt aan de
bewonersorganisaties voor om zich te beraden welke rol zij verder
tijdens de periode van uitvoering willen spelen. Bijvoorbeeld door het
vormen van een begeleidingscommissie, die periodiek kan worden
geïnformeerd over de voortgang en bovendien een directe lijn
onderhoudt naar de deskundigen van VROM en DCMR. Men mag te allen
tijde het plan van aanpak van firma Oesterbaai inzien. Het is tevens
mogelijk met een delegatie en eventueel een externe deskundige te
kijken of de werkzaamheden volgens de opgestelde regels gebeuren. De
bewonersorganisaties zeggen toe hierop binnen enkele dagen terug te
komen.
Op de website van DCMR Milieudienst Rijnmond vindt u meer informatie
over de Otapan, waaronder een lijst met veelgestelde vragen (en
antwoorden) over de asbestverwijdering en de afvoer van het afval.
Heeft u verder nog vragen over de werkzaamheden aan het schip, dan
kunt u contact opnemen met de meldkamer van DCMR Milieudienst
Rijnmond, telefoonnummer (010) 4733 333.
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/06/E309-deelgemeente-charlois-rotterdam-.html" title="Deelgemeente Charlois Rotterdam "]