De nieuwe Nissan X-Trail: succesnummer nóg beter
(3/6/2007)
Tijdens de Salon van Genève 2007 presenteert Nissan de vernieuwde
X-TRAIL. Hoewel de compacte SUV al zijn goede eigenschappen en
veelzijdige karakter heeft behouden, is hij verder verbeterd met een
compleet nieuw onderstel, een nieuw vormgegeven carrosserie, een
bredere reeks krachtiger en zuiniger motoren en meer ruimte in het
interieur.
Met een totaalaantal van 615.000 verkochte exemplaren was de eerste
generatie van de Nissan X-TRAIL een fenomenaal succes. Wereldwijd
prijzen berijders zijn onverzettelijke off-roadcapaciteiten en zijn
ruime en hoogwaardige interieur. Voor de ontwikkeling van de tweede
generatie van de X-TRAIL legde Nissan zijn oor dan ook te luisteren
bij diezelfde klanten om het nieuwe model gericht te kunnen
verbeteren. Dat heeft geleid tot enkele subtiele wijzigingen, die de
nieuwe Nissan X-TRAIL nóg meer dan voorheen een pure 4x4 maken, met
zowel op de openbare weg als in het terrein sterk verbeterde
rijeigenschappen.
Cruciaal voor de verbeterde rijeigenschappen is onder meer het
geperfectioneerde ALL MODE 4x4-systeem, met nieuwe functies die rijden
in het terrein gemakkelijker maken. Maar ook de grotere ruimte en
hoogwaardiger kwaliteit in het interieur en de toevoeging van drie
nieuwe motoren leveren een belangrijke bijdrage aan het verder
fijngeslepen rijcomfort dat de nieuwe Nissan X-TRAIL biedt.
Compleet nieuw platform
De compleet nieuw ontwikkelde X-TRAIL staat op hetzelfde platform als
de onlangs geïntroduceerde Nissan QASHQAI. Het onderstel omvat
voorwielophanging met McPherson-veerpoten, met een
multilinkconstructie voor de achterwielophanging. Voor optimaal
rijcomfort is voor zowel de voor- als achterwielophanging een in
rubber opgehangen subframe toegepast.
Ten opzichte van zijn voorganger heeft de nieuwe X-TRAIL een iets
langere wielbasis van 2.630 mm, terwijl de lengte met 175 mm toenam
tot 4.630 mm. Deze extra lengte komt vooral ten goede aan de
aanzienlijk gegroeide laadruimte.
Met een vrijloophoek voor en achter van respectievelijk 28 en 23
graden en een bodemvrijheid van 200 mm kan de nieuwe X-TRAIL zelfs in
het zwaarste terrein uit de voeten. Daarmee is zijn plaats in het
veelzijdige 4x4-gamma van Nissan â met fameuze modellen als de Patrol
en de Pathfinder â volledig gerechtvaardigd.
Nieuwe generatie ALL MODE
Het hart van de 4x4-uitrusting van de nieuwe Nissan X-TRAIL wordt
gevormd door de nieuwste âintelligenteâ versie van de beproefde ALL
MODE elektronische vierwielaandrijving, dat de perfecte basis vormt
voor het hoge koppel en de lage snelheden die nodig zijn om het
voertuig ook off-road te kunnen controleren.
Het gebruiksvriendelijke ALL MODE 4x4-i-systeem is uitgevoerd met een
draaiknop op de middenconsole, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen
de Auto-modus en tweewielaandrijving. De eerste zal het meest worden
gebruikt. Bij snelheden tot 80 km/uur registreert het systeem
voortdurend de stand van de gasklep, het toerental en het koppel,
zodat wielspin wordt voorkomen. Tegelijk wordt het koppel afhankelijk
van de omstandigheden verdeeld over de voor- en achterwielen. Bij
snelheden boven 80 km/uur treedt het systeem in werking op het moment
dat wielspin optreedt, waarbij het koppel naar de achterwielen wordt
gedirigeerd om de grip te herstellen.
Compleet nieuw aan de ALL MODE 4x4-i-aandrijving zijn de functies DDS
en USS, ofwel Downhill Drive Support en Uphill Start Support. De
laatste functie werkt volledig automatisch op hellingen steiler dan 10
% en assisteert de bestuurder door de remmen vast te houden totdat de
auto wegrijdt. Het systeem werkt ook als de auto op een helling
achteruit rijdt.
DDS wordt bediend met een schakelaar op de middenconsole en werkt
alleen wanneer de sperfunctie van ALL MODE actief is. Deze praktische
functie maakt gebruik van het ABS-remsysteem om in een afdaling een
constante snelheid van 7 km/uur aan te houden, zodat de bestuurder
zich slechts op de rijrichting hoeft te concentreren. Net als USS
werkt ook DDS tijdens het achteruitrijden.
Drie nieuwe motoren
Voor de nieuwe X-TRAIL is een breder motorenpalet beschikbaar dan voor
zijn voorganger, met twee benzinemotoren en twee moderne diesels.
Slechts één krachtbron â een 2,5-liter zestienkleps viercilinder
benzinemotor â is overgenomen van het voorgaande model, de overige
drie motoren zijn volledig nieuw.
Daarmee biedt de X-TRAIL voor het eerst keuze uit twee
turbodieselmotoren. Beide zijn afgeleid van de veelgeprezen 2,0-liter
M1D-krachtbron die werd ontwikkeld met alliantiepartner Renault, en
combineren een aansprekend vermogen met gunstige verbruikscijfers en
verfijnde rijeigenschappen.
Afhankelijk van de gekozen uitvoering bedraagt het vermogen van de
X-TRAIL met dieselmotor 110 kW (150 pk) of 127 kW (173 pk). Het koppel
bedraagt respectievelijk 320 en 360 Nm, waarvan 90 % al beschikbaar is
bij 1.750 t.p.m. Beide diesels zijn voorzien van een roetfilter om
emissies te beperken. Standaard worden de twee dieselmotoren
gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Alleen voor
de versie met 110 kW is optioneel ook een nieuwe zestrapsautomaat
beschikbaar.
Daarmee is de X-TRAIL diesel voor het eerst ook leverbaar met een
automaat, wat een extra voordeel is ten opzichte van zijn
concurrenten.
De nieuwe benzinemotor is een lichtgewicht aluminium 2,0-liter
krachtbron met vier kleppen per cilinder. Deze levert een vermogen van
103 kW (140 pk), met een koppel van 193 Nm.
Opvallend is dat het grootste deel van de trekkracht van de door
Nissan ontwikkelde krachtbron al bij lage toerentallen wordt geleverd
â maar liefst 90 % is al beschikbaar vanaf 2.400 toeren per minuut.
Ook de van de vorige generatie van de X-TRAIL overgenomen 2,5-liter
benzinemotor met 124 kW (169 pk) is op een aantal punten verbeterd,
met bijvoorbeeld een betere brandstofefficiency en langere
onderhoudsintervallen. Met een koppel van 233 Nm levert deze
krachtbron de meeste trekkracht in zijn klasse. Beide benzineversies
zijn standaard uitgevoerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak,
met een moderne CVT-transmissie als mogelijke optie.
Evolutie in design
Hoewel de vormgeving van de nieuwe X-TRAIL volledig is vernieuwd,
heeft Nissan rekening gehouden met het feit dat klanten juist het
robuuste, krachtige design van zijn voorganger waarderen. Het was dan
ook duidelijk dat deze âX-TRAIL-factorâ moest worden behouden, een
verklaring voor de duidelijke visuele overeenkomsten tussen de twee
generaties. Belangrijke stijlaccenten, zoals de robuuste taillelijn,
de diepliggende en grote ruiten, zijn ook nu weer zichtbaar. Daarbij
biedt het hoekige uiterlijk ook een aantal praktische voordelen â
zoals een optimale interieurruimte en een versterkt gevoel van
veiligheid dat veel klanten prettig vinden.
De nieuwe X-TRAIL maakt een krachtige indruk met de brede D-stijl.
Belangrijk voor de robuuste uitstraling zijn ook de verbrede
wielkasten en de zelfverzekerde grille, uitgevoerd in de stijl die ook
de overige 4x4-modellen van Nissan kenmerkt.
Aan de achterzijde loopt de uit één deel bestaande achterklep zo ver
mogelijk door, waarmee een lage laadrempel is gecreëerd. Het
hooggeplaatste derde remlicht is aan de bovenkant in de laadklep
geïntegreerd, en bevindt zich dus niet meer â zoals voorheen â achter
de achterruit.
Hoogwaardig interieur
In het interieur is goed zichtbaar dat Nissan garant staat voor een
betere kwaliteit dan doorgaans verwacht wordt van een auto in dit
segment. Op cruciale punten zijn zachte materialen toegepast, met door
het gehele interieur harmonieuze oppervlakken in contrasterende
kleuren.
Elke Nissan X-TRAIL is voortaan standaard voorzien van
airconditioning, elektrisch bedienbare ruiten voor en achter en
Bluetooth(TM)-voorbereiding. Tot de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen
behoren zij- en raamairbags, ABS en EBD. Op de uitgebreide optielijst
staan onder meer xenonkoplampen, dakrails met geïntegreerde
verlichting en een navigatiesysteem met kleurenscherm en een camera
die de bestuurder terzijde staat tijdens het inparkeren.
Net als bij andere, recent geïntroduceerde modellen van Nissan is ook
het interieur van de nieuwe X-TRAIL ontworpen met het oog op
gebruiksgemak en veelzijdigheid. Door het instrumentarium bijvoorbeeld
achter het multifunctionele stuurwiel te plaatsen is in de
middenconsole bijvoorbeeld ruimte ontstaan voor een groter, beter
afleesbaar scherm voor het navigatiesysteem, en voor een
geïntegreerde cd-wisselaar. Op het dashboard bevindt zich een groot
opbergvak, terwijl het handschoenenvak een inhoud heeft van maar
liefst 15,7 liter.
Opvallend in het interieur van de nieuwe X-TRAIL is de aanzienlijk
gegroeide laadruimte. Het laadvolume bedraagt voortaan maar liefst 603
liter, vergeleken met 410 liter van het voorgaande model. Deze extra
ruimte is gerealiseerd door verplaatsing van het uitlaatsysteem.
Hierdoor werd een innovatieve dubbele laadvloer mogelijk, met een
praktische schuiflade waarin waardevolle voorwerpen uit het zicht
kunnen worden opgeborgen. Zowel de dubbele laadvloer als de schuiflade
kunnen bovendien worden verwijderd, waardoor nog meer ruimte ontstaat.
Om de laadruimte zo praktisch mogelijk te maken, wordt de laadvloer
afgewerkt met een duurzame en eenvoudig schoon te maken kunststof
oppervlak. Van stoffen bekleding is afgezien omdat onderzoek heeft
uitgewezen dat veel eigenaren van de X-TRAIL de laadruimte gebruiken
om hun hond of sportattributen te vervoeren. Vanzelfsprekend kan de
verstelbare achterbank ook volledig worden neergeklapt, in een
ongebruikelijke 40/20/40-verhouding, zodat de laadruimte zo flexibel
mogelijk kan worden benut.
De nieuwe X-TRAIL is vanaf deze zomer in Europa leverbaar. De prijzen
zijn momenteel nog niet bekend.
AutoRai