AutoRai

De nieuwe Nissan X-Trail: succesnummer nóg beter

(3/6/2007)
Tijdens de Salon van Genève 2007 presenteert Nissan de vernieuwde X-TRAIL. Hoewel de compacte SUV al zijn goede eigenschappen en veelzijdige karakter heeft behouden, is hij verder verbeterd met een compleet nieuw onderstel, een nieuw vormgegeven carrosserie, een bredere reeks krachtiger en zuiniger motoren en meer ruimte in het interieur.

Met een totaalaantal van 615.000 verkochte exemplaren was de eerste generatie van de Nissan X-TRAIL een fenomenaal succes. Wereldwijd prijzen berijders zijn onverzettelijke off-roadcapaciteiten en zijn ruime en hoogwaardige interieur. Voor de ontwikkeling van de tweede generatie van de X-TRAIL legde Nissan zijn oor dan ook te luisteren bij diezelfde klanten om het nieuwe model gericht te kunnen verbeteren. Dat heeft geleid tot enkele subtiele wijzigingen, die de nieuwe Nissan X-TRAIL nóg meer dan voorheen een pure 4x4 maken, met zowel op de openbare weg als in het terrein sterk verbeterde rijeigenschappen.

Cruciaal voor de verbeterde rijeigenschappen is onder meer het geperfectioneerde ALL MODE 4x4-systeem, met nieuwe functies die rijden in het terrein gemakkelijker maken. Maar ook de grotere ruimte en hoogwaardiger kwaliteit in het interieur en de toevoeging van drie nieuwe motoren leveren een belangrijke bijdrage aan het verder fijngeslepen rijcomfort dat de nieuwe Nissan X-TRAIL biedt.

Compleet nieuw platform
De compleet nieuw ontwikkelde X-TRAIL staat op hetzelfde platform als de onlangs geïntroduceerde Nissan QASHQAI. Het onderstel omvat voorwielophanging met McPherson-veerpoten, met een multilinkconstructie voor de achterwielophanging. Voor optimaal rijcomfort is voor zowel de voor- als achterwielophanging een in rubber opgehangen subframe toegepast.

Ten opzichte van zijn voorganger heeft de nieuwe X-TRAIL een iets langere wielbasis van 2.630 mm, terwijl de lengte met 175 mm toenam tot 4.630 mm. Deze extra lengte komt vooral ten goede aan de aanzienlijk gegroeide laadruimte.

Met een vrijloophoek voor en achter van respectievelijk 28 en 23 graden en een bodemvrijheid van 200 mm kan de nieuwe X-TRAIL zelfs in het zwaarste terrein uit de voeten. Daarmee is zijn plaats in het veelzijdige 4x4-gamma van Nissan â met fameuze modellen als de Patrol en de Pathfinder â volledig gerechtvaardigd.

Nieuwe generatie ALL MODE
Het hart van de 4x4-uitrusting van de nieuwe Nissan X-TRAIL wordt gevormd door de nieuwste âintelligenteâ versie van de beproefde ALL MODE elektronische vierwielaandrijving, dat de perfecte basis vormt voor het hoge koppel en de lage snelheden die nodig zijn om het voertuig ook off-road te kunnen controleren.

Het gebruiksvriendelijke ALL MODE 4x4-i-systeem is uitgevoerd met een draaiknop op de middenconsole, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen de Auto-modus en tweewielaandrijving. De eerste zal het meest worden gebruikt. Bij snelheden tot 80 km/uur registreert het systeem voortdurend de stand van de gasklep, het toerental en het koppel, zodat wielspin wordt voorkomen. Tegelijk wordt het koppel afhankelijk van de omstandigheden verdeeld over de voor- en achterwielen. Bij snelheden boven 80 km/uur treedt het systeem in werking op het moment dat wielspin optreedt, waarbij het koppel naar de achterwielen wordt gedirigeerd om de grip te herstellen.

Compleet nieuw aan de ALL MODE 4x4-i-aandrijving zijn de functies DDS en USS, ofwel Downhill Drive Support en Uphill Start Support. De laatste functie werkt volledig automatisch op hellingen steiler dan 10 % en assisteert de bestuurder door de remmen vast te houden totdat de auto wegrijdt. Het systeem werkt ook als de auto op een helling achteruit rijdt.

DDS wordt bediend met een schakelaar op de middenconsole en werkt alleen wanneer de sperfunctie van ALL MODE actief is. Deze praktische functie maakt gebruik van het ABS-remsysteem om in een afdaling een constante snelheid van 7 km/uur aan te houden, zodat de bestuurder zich slechts op de rijrichting hoeft te concentreren. Net als USS werkt ook DDS tijdens het achteruitrijden.

Drie nieuwe motoren
Voor de nieuwe X-TRAIL is een breder motorenpalet beschikbaar dan voor zijn voorganger, met twee benzinemotoren en twee moderne diesels. Slechts één krachtbron â een 2,5-liter zestienkleps viercilinder benzinemotor â is overgenomen van het voorgaande model, de overige drie motoren zijn volledig nieuw.

Daarmee biedt de X-TRAIL voor het eerst keuze uit twee turbodieselmotoren. Beide zijn afgeleid van de veelgeprezen 2,0-liter M1D-krachtbron die werd ontwikkeld met alliantiepartner Renault, en combineren een aansprekend vermogen met gunstige verbruikscijfers en verfijnde rijeigenschappen.

Afhankelijk van de gekozen uitvoering bedraagt het vermogen van de X-TRAIL met dieselmotor 110 kW (150 pk) of 127 kW (173 pk). Het koppel bedraagt respectievelijk 320 en 360 Nm, waarvan 90 % al beschikbaar is bij 1.750 t.p.m. Beide diesels zijn voorzien van een roetfilter om emissies te beperken. Standaard worden de twee dieselmotoren gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Alleen voor de versie met 110 kW is optioneel ook een nieuwe zestrapsautomaat beschikbaar.

Daarmee is de X-TRAIL diesel voor het eerst ook leverbaar met een automaat, wat een extra voordeel is ten opzichte van zijn concurrenten.

De nieuwe benzinemotor is een lichtgewicht aluminium 2,0-liter krachtbron met vier kleppen per cilinder. Deze levert een vermogen van 103 kW (140 pk), met een koppel van 193 Nm.

Opvallend is dat het grootste deel van de trekkracht van de door Nissan ontwikkelde krachtbron al bij lage toerentallen wordt geleverd â maar liefst 90 % is al beschikbaar vanaf 2.400 toeren per minuut.

Ook de van de vorige generatie van de X-TRAIL overgenomen 2,5-liter benzinemotor met 124 kW (169 pk) is op een aantal punten verbeterd, met bijvoorbeeld een betere brandstofefficiency en langere onderhoudsintervallen. Met een koppel van 233 Nm levert deze krachtbron de meeste trekkracht in zijn klasse. Beide benzineversies zijn standaard uitgevoerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, met een moderne CVT-transmissie als mogelijke optie.

Evolutie in design
Hoewel de vormgeving van de nieuwe X-TRAIL volledig is vernieuwd, heeft Nissan rekening gehouden met het feit dat klanten juist het robuuste, krachtige design van zijn voorganger waarderen. Het was dan ook duidelijk dat deze âX-TRAIL-factorâ moest worden behouden, een verklaring voor de duidelijke visuele overeenkomsten tussen de twee generaties. Belangrijke stijlaccenten, zoals de robuuste taillelijn, de diepliggende en grote ruiten, zijn ook nu weer zichtbaar. Daarbij biedt het hoekige uiterlijk ook een aantal praktische voordelen â zoals een optimale interieurruimte en een versterkt gevoel van veiligheid dat veel klanten prettig vinden.

De nieuwe X-TRAIL maakt een krachtige indruk met de brede D-stijl. Belangrijk voor de robuuste uitstraling zijn ook de verbrede wielkasten en de zelfverzekerde grille, uitgevoerd in de stijl die ook de overige 4x4-modellen van Nissan kenmerkt.

Aan de achterzijde loopt de uit één deel bestaande achterklep zo ver mogelijk door, waarmee een lage laadrempel is gecreëerd. Het hooggeplaatste derde remlicht is aan de bovenkant in de laadklep geïntegreerd, en bevindt zich dus niet meer â zoals voorheen â achter de achterruit.

Hoogwaardig interieur
In het interieur is goed zichtbaar dat Nissan garant staat voor een betere kwaliteit dan doorgaans verwacht wordt van een auto in dit segment. Op cruciale punten zijn zachte materialen toegepast, met door het gehele interieur harmonieuze oppervlakken in contrasterende kleuren.

Elke Nissan X-TRAIL is voortaan standaard voorzien van airconditioning, elektrisch bedienbare ruiten voor en achter en Bluetooth(TM)-voorbereiding. Tot de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen behoren zij- en raamairbags, ABS en EBD. Op de uitgebreide optielijst staan onder meer xenonkoplampen, dakrails met geïntegreerde verlichting en een navigatiesysteem met kleurenscherm en een camera die de bestuurder terzijde staat tijdens het inparkeren.

Net als bij andere, recent geïntroduceerde modellen van Nissan is ook het interieur van de nieuwe X-TRAIL ontworpen met het oog op gebruiksgemak en veelzijdigheid. Door het instrumentarium bijvoorbeeld achter het multifunctionele stuurwiel te plaatsen is in de middenconsole bijvoorbeeld ruimte ontstaan voor een groter, beter afleesbaar scherm voor het navigatiesysteem, en voor een geïntegreerde cd-wisselaar. Op het dashboard bevindt zich een groot opbergvak, terwijl het handschoenenvak een inhoud heeft van maar liefst 15,7 liter.

Opvallend in het interieur van de nieuwe X-TRAIL is de aanzienlijk gegroeide laadruimte. Het laadvolume bedraagt voortaan maar liefst 603 liter, vergeleken met 410 liter van het voorgaande model. Deze extra ruimte is gerealiseerd door verplaatsing van het uitlaatsysteem. Hierdoor werd een innovatieve dubbele laadvloer mogelijk, met een praktische schuiflade waarin waardevolle voorwerpen uit het zicht kunnen worden opgeborgen. Zowel de dubbele laadvloer als de schuiflade kunnen bovendien worden verwijderd, waardoor nog meer ruimte ontstaat.

Om de laadruimte zo praktisch mogelijk te maken, wordt de laadvloer afgewerkt met een duurzame en eenvoudig schoon te maken kunststof oppervlak. Van stoffen bekleding is afgezien omdat onderzoek heeft uitgewezen dat veel eigenaren van de X-TRAIL de laadruimte gebruiken om hun hond of sportattributen te vervoeren. Vanzelfsprekend kan de verstelbare achterbank ook volledig worden neergeklapt, in een ongebruikelijke 40/20/40-verhouding, zodat de laadruimte zo flexibel mogelijk kan worden benut.

De nieuwe X-TRAIL is vanaf deze zomer in Europa leverbaar. De prijzen zijn momenteel nog niet bekend.