Consumentenautoriteit
Persbericht l 6 maart 2007 l Consumentenautoriteit opent meldpunt
misleidende loterijen
Jaarlijks worden in Nederland en wereldwijd honderdduizenden
consumenten de dupe van misleidende loterijen en misleidende
prijzenfestivals. Recent Brits onderzoek heeft uitgewezen dat mensen
in alle lagen van de bevolking slachtoffer kunnen worden van
dergelijke misleidende praktijken.
Om consumenten hiertegen beter te beschermen start de
Consumentenautoriteit een campagne onder het motto: "Als het te mooi
lijkt om waar te zijn dan is het niet waar". Op ConsuWijzer, het
informatieloket van de Consumentenautoriteit, vinden consumenten
informatie over hoe je een dergelijke praktijk kan herkennen en hoe je
kunt voorkomen hiervan slachtoffer te worden. De
Consumentenautoriteit roept consumenten op dergelijke misleidende
praktijken te melden via ConsuWijzer.
De Consumentenautoriteit richt zich in 2007 op misleidende loterijen
en prijzenfestivals. Onder misleidende prijzenfestivals verstaat de
Consumentenautoriteit promotionele acties die consumenten ten onrechte
in de veronderstelling doen verkeren dat zij een prijs hebben
gewonnen. Voordat zij de prijs kunnen ontvangen, moeten consumenten
een of meerdere bestellingen doen. Bij neploterijen worden consumenten
via een misleidende uitnodiging overgehaald een geldbedrag over te
maken in de veronderstelling dat zij vervolgens een grote prijs in
ontvangst kunnen nemen.
De Consumentenautoriteit werkt bij de aanpak van neploterijen nauw
samen met het Openbaar Ministerie. Bij misleidende prijzenfestivals
werkt de Consumentenautoriteit samen met de Stichting Reclame Code en
het projectbureau Kansspelen van het Ministerie van Justitie. Omdat
blijkt dat veel van deze praktijken vanuit Nederland worden gericht op
buitenlandse consumenten werkt de Consumentenautoriteit ook samen met
buitenlandse collega-toezichthouders.
De campagne van de Consumentenautoriteit vindt plaats in het kader van
de `fraud prevention month', een initiatief van het internationale
netwerk van consumententoezichthouders ICPEN om consumenten wereldwijd
alert te maken op frauduleuze praktijken.
Meer informatie:
Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit
telefoon: 070-330 59 71
mobiel: 06-5252 7011
e-mail: pers@consumentenautoriteit.nl