Gemeente Lansingerland
Benoemingsprocedure burgemeester
In de raadsvergadering van 1 maart 2007 is de profielschets besproken
van de burgemeester van Lansingerland. De profielschets is door de
Vertrouwenscommissie opgesteld.
In de Vertrouwenscommissie zitten de vertegenwoordigers van de
fracties uit de gemeenteraad, met uitzondering van Nieuw Rechts die
heeft aangegeven geen deel te willen uitmaken van deze commissie.
De profielschets geeft aan waaraan de burgemeester van Lansingerland
moet voldoen om uitvoering te kunnen geven aan zijn/haar taken. De
ontwikkelingen van Lansingerland, in een stroomversnelling, veel
vernieuwing, welke richting Lansingerland op gaat etc. hebben zwaar
meegewogen om uiteindelijk te komen tot de profielkeuze van de
burgemeester. De burgemeester zal als regisseur moeten optreden in een
hoog ontwikkelingsproces van een nog te positioneren gemeente, waarin
hij in staat moet zijn doelgericht kennis, kunde het ambtelijke
apparaat en de omgeving te verbinden en te regisseren.
In de raadsvergadering van 8 maart a.s. geeft de Commissaris van de
Koningin zijn reactie op het geschetste profiel. De Commissaris van de
Koningin kijkt met name of het profiel helder en eenduidig is en of
het profiel past bij de gemeente, haar omgeving, haar
(bestuurs)cultuur en gemeentelijke opgaven.
Zaken als portefeuilleverdeling, de beschikbaarheid van een
ambtswoning en de verhuisplicht van burgemeesters kunnen ook aan de
orde komen. Vervolgens wordt de profielschets vastgesteld in deze
raadsvergadering.
Vervolg procedure vacature burgemeester
8 maart: Raadsvergadering over profielschets in aanwezigheid van de
Commissaris van de Koningin (CdK), de heer J. Franssen. In deze
vergadering wordt de profielschets vastgesteld.
18 maart: Vacature in Staatscourant.
10 april: Termijn voor indienen sollicitaties sluit. CdK buigt zich
over sollicitatiebrieven en doet voorstel voor het oproepen van
kandidaten voor de functie.
21 mei/8 juni: Vertrouwenscommissie ontvangt sollicitanten voor
gesprek.
19 juni: Vertrouwenscommissie overlegt met CdK en beraadt zich op haar
voorkeur voor twee kandidaten.
16 juli: Vertrouwenscommissie bespreekt haar bevindingen met CdK.
19 juli: Vertrouwenscommissie brengt vertrouwelijk verslag uit aan
gemeenteraad. De raad stelt in een besloten vergadering een
aanbeveling op voor de minister van BZK en CdK.
26 juli: Rapportage gemeente en eindadvies CdK aan minister BZK
17 september: Aantreden eerste burgemeester van Lansingerland.
Profielschets burgemeester Lansingerland
1. Omgevingsprofiel
Gemeente Lansingerland
Lansingerland is een nieuwe gemeente die sinds 1 januari 2007 bestaat
uit de voormalige gemeenten Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en
Bleiswijk en die elk hun eigen historie en identiteit hebben. Een
identiteit die overigens berust op veel onderlinge verwantschap. Niet
voor niets is de 3B-hoek als verzamelnaam voor de drie gemeenten al
jarenlang een begrip.
In twee van de drie kernen, Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek,
vindt op basis van het VINEX-akkoord grootschalige woningbouw plaats.
De derde kern, Bleiswijk, kenmerkt zich samen met het noordelijke deel
van Berkel en Rodenrijs meer door het dorpsachtige karakter en agro
business. De glastuinbouw maakt deel uit van de glas-as
Westland-Oostland.
In Lansingerland zijn en blijven wonen en werken (met inbegrip van de
glastuinbouw en de agro business) in evenwicht en harmonie. Deze
balans tussen rood en groen is en blijft de identiteit van
Lansingerland. Lansingerland kenmerkt zich door het sterke
maatschappelijke midden met inbegrip van het verenigingsleven in elk
van de drie kernen. De samenleving in die kernen wordt daardoor
gedragen en bepaald.
Lansingerland is een sociaal en economisch sterke gemeente met een
sterk innoverend vermogen en met een eigen en herkenbare identiteit.
De oude kernen en de nieuwe wijken vormen de basis van de nieuwe,
bruisende gemeente, waar het zowel voor bewoners, jong en oud, als
bedrijven goed wonen en werken is. Vanuit de traditie van onderlinge
saamhorigheid en verbondenheid wordt gebouwd aan een groene gemeente
waar oude en nieuwe bewoners zich thuis en verbonden met elkaar voelen
en waar iedereen welkom is. Lansingerland kent goede mogelijkheden
voor dagrecreatie.
Bij de start van de gemeente Lansingerland op 1 januari 2007 bedroeg
het inwoneraantal ongeveer 46.000 inwoners en groeit tot 2015 snel
naar 75.000 inwoners. Binnen deze groei zit onder meer een
VINEX-taakstelling van het bouwen van ongeveer 10.000 woningen (deels
al gerealiseerd), het aanleggen van ongeveer 260 ha. bedrijventerrein
en 75 ha. landscheidingspark).
Regio
De gemeente Lansingerland maakt deel uit van de Stadsregio Rotterdam.
De gemeente Lansingerland wil zich inzetten voor een goede
samenwerking met de gemeenten binnen de stadregio, als ook met de
andere buurgemeenten en het stadsgewest Haaglanden en het gewest
Midden-Holland.
De gemeente Lansingerland biedt een duidelijke toegevoegde waarde voor
de omliggende gemeenten op tal van terreinen, zoals woningbouw, de
versterking van de (internationale) positie van de glastuinbouw, groen
en recreatie (2000 ha.) en bedrijventerreinen. De nabijheid van een
grote stad als Rotterdam levert ook op het gebied van de openbare orde
en veiligheid zijn eigen dynamiek op, waarbij in het bijzonder de
beperkte politiebezetting een punt van aandacht is.
Bestuurlijk en ambtelijk apparaat
De gemeenteraad bestaat uit 29 raadsleden: CDA 9, VVD 6, PvdA 5,
Leefbaar 3B 4, ChristenUnie 3, Partij Tot behoud Huis de Haas 1 en
Nieuw Rechts 1 (deze laatste zetel is momenteel nog niet bezet).
Het college, dat gesteund wordt door een ruime meerderheid in de raad,
bestaat, naast de burgemeester, uit 5 wethouders. Hiervan zijn er 3
full time (CDA, VVD en PvdA) en 2 parttime (ChristenUnie en CDA, beide
0,50). De wethouders zijn merendeels ervaren, zij het in een gemeente
van kleinere omvang dan thans het geval is. De burgemeester is in
beginsel alleen belast met zijn wettelijke taken.
In de nieuwe gemeente wordt verder vorm gegeven aan de ontwikkeling
van duale verhoudingen tussen raad en college. Daardoor kan de raad
zich goed op zijn kerntaken (volksvertegenwoordigend, kaderstellend en
controlerend) concentreren. Het college zet zich in goed overleg met
de raad in voor het goed invullen van de kaderstellende taak door aan
het begin van belangrijke beleidsontwikkelingen de raad een
startnotitie aan te bieden op basis waarvan de kaders kunnen worden
gesteld. De startnotitie wordt vervolgens uitgewerkt tot een
beleidsnotitie die de raad kan vaststellen.
Omdat de raad bereid is de uitvoerende en bestuurstaken ook echt bij
het college te laten, zorgt het college ook tijdens de uitvoeringsfase
voor een adequate informatievoorziening naar de raad. Door een goede
periodieke informatievoorziening en tussentijdse verantwoording en een
eindevaluatie kan de raad zijn controlerende taak op goede wijze
vervullen.
De ambtelijke organisatie bestaat uit ongeveer 325 Fte. Door de
samenvoeging van ambtelijke organisaties van de gemeenten Berkel en
Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk in de nieuwe organisatie van
Lansingerland zal deze organisatie zich nog moet zetten en een eigen
cultuur moeten ontwikkelen. De ontwikkeling van de ambtelijke
organisatie is er op gericht om in kwalitatieve zin mee te groeien met
het inwoneraantal van de gemeente Lansingerland.
2. Basiscompetenties
De burgemeester moet voldoen aan de volgende algemene
basiscompetenties: identificatie, integriteit, onafhankelijkheid,
bindend vermogen en stressbestendigheid.
3. Bestuursstijl
De gemeente Lansingerland zoekt een burgemeester die fungeert als
verbinder, netwerker en vernieuwer
Verbinder
De burgemeester is in staat om bruggen te bouwen tussen de
verschillende visies en belangen van zowel de politieke actoren als
van burgers, ondernemers en maatschappelijke organisaties. In de
heringedeelde gemeente is het van belang dat de burgemeester deze rol
op een natuurlijke wijze met groot gezag vervult, maar wel daarbij oog
houdt en begrip toont voor de verschillende achtergronden van de
betrokkenen.
Netwerker
Een heringedeelde gemeente als Lansingerland heeft nog de tijd en
ruimte nodig om zichzelf verder te ontwikkelen. In deze omstandigheid
is de burgemeester in staat om de externe betrekkingen van de gemeente
goed te behartigen. Daarvoor is naast groot gezag, ook nodig dat de
burgemeester beschikt over een omvangrijk netwerk in het openbare
bestuur en over grote bestuurlijke ervaring en vaardigheden.
Vernieuwer
Een heringedeelde gemeente staat voor grote uitdagingen maar met even
zovele kansen. De gemeente moet sterk sturend en initiatiefrijk aan de
slag. De burgemeester is in staat een klimaat te scheppen van
vernieuwing, waarin burgers, politieke partijen, ondernemers en
maatschappelijke organisaties worden uitgenodigd mee te denken. De
burgemeester neemt in dit proces een stimulerende en uitnodigende
houding in en is een symbool van creativiteit, toekomst gericht denken
en ambitie. De burgemeester vervult een belangrijke rol bij het
realiseren van het plukken van de vruchten van de herindeling.
4. Bestuursvaardigheden
Inlevingsvermogen
De burgemeester onderkent, toont respect en houdt rekening met
gevoelens en behoeften van anderen, kan zich daarin verplaatsen en
toont zich bewust van de invloed van het eigen handelen op derden. De
burgemeester is in staat om met een ieder goed en passend om te gaan.
Aardig zijn en een positieve uitstraling hebben is belangrijk. Maar
ook streng zijn als het moet.
Mondelinge communicatie
De burgemeester is in staat om ideeën en feiten in begrijpelijke taal
voor anderen duidelijk te maken. Tevens wordt duidelijk getoond ook
anderen te kunnen verstaan. De burgemeester is een communicator pur
sang die vertrouwd is met media en het belang van media op waarde weet
te schatten.
Daadkracht
De burgemeester is in staat kansen te signaleren en er naar te
handelen. Hij/zij begint liever uit zichzelf dan passief af te
wachten. De burgemeester onderneemt acties om doelen te bereiken.
Hij/zij is in staat processen die dreigen vast te lopen of zijn
vastgelopen vlot te trekken. Leiderschap is een kerncompetentie.
Omgevingsbewustzijn
De burgemeester laat blijken goed te zijn geïnformeerd over
maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere
omgevingsfactoren en deze kennis effectief te benutten voor de eigen
functie of samenwerkingsverbanden.
Netwerkvaardigheid
De burgemeester is in staat tot het ontwikkelen en bestendigen van
relaties en samenwerkingsverbanden binnen en buiten de eigen gemeente
en deze te benutten voor het verkrijgen van informatie, steun en
medewerking.
Visie uitdragen
De burgemeester is in staat om op aansprekende wijze de richting over
te brengen waarin de gemeente zal gaan en de doelen die moeten worden
nagestreefd. Hij/zij is tevens in staat daarvoor draagvlak te creëren.
5. Persoonlijkheidsprofiel
Ambitieniveau
Lansingerland zoekt een ambitieuze burgemeester, die voornemens is ten
minste één ambtsperiode te blijven. De ambitie moet zich onder meer
uiten door te kunnen opereren in een dynamische gemeente en daarbij
maximaal zijn gericht op de onderlinge samenwerking om de ontwikkelde
plannen tot uitvoering te brengen en te laten slagen. Tevens dient er
sprake te zijn van een grote betrokkenheid bij de samenleving van
Lansingerland. De burgemeester heeft in overleg met het college de
ruimte om zelfstandig een portefeuille te kunnen beheren.
Bestuurlijke ervaring
Van de burgemeester wordt een ruime bestuurlijke ervaring verwacht, in
het bijzonder op het gebied van de een nog sterk groeiende gemeente en
de interbestuurlijke samenwerking. Van de burgemeester wordt verwacht
begrip en inzicht te tonen voor de specifieke wensen van
Lansingerland. Een breed (bestuurlijk) netwerk is een noodzaak,
waarbij de burgemeester in het verleden bewezen heeft effectief te
kunnen lobbyen.
Openbare orde en veiligheid
Van de burgemeester wordt verlangd dat deze als portefeuillehouder
openbare orde en veiligheid met specifieke aandacht voor het
veiligheidsgevoel voor de gehele gemeente actief, doortastend en
daadkrachtig optreedt.
Persoonlijkheid
Er dicht op zitten en toch afstand houden vanwege het dienen van het
algemene belang. Een zo complex proces als het vorm en inhoud geven
aan het bouwen van een nieuwe, nog steeds groeiende gemeente vraagt
afstand zonder afstandelijk te worden. Het vraagt om een warme,
toegankelijke en laagdrempelige persoonlijkheid, die tegelijkertijd de
positie en waardigheid van het ambt weet uit te stralen
6. Overige onderwerpen
Nevenfuncties
Nevenfuncties kunnen conform de door de gemeenteraad vastgestelde
gedragscode burgemeester worden uitgeoefend, waarbij het belang van de
gemeente Lansingerland het eerste ijkpunt is.
Huisvesting
De gemeente Lansingerland beschikt niet over een ambtswoning. Er wordt
verwacht dat de burgemeester spoedig in de gemeente komt wonen.
Assessment
Van de kandidaten voor het burgemeesterschap van Lansingerland wordt
verwacht dat ze bereid zijn een assessment te ondergaan.
Provincie Zuid-Holland maakt het aantal binnengekomen
sollicitatiebrieven op haar website bekend.