Gemeente Geldrop-Mierlo
Belastingen
Wmo logo.
WETHOUDER BAS VAN DEN TILLAAR OVER DE WMO
Sinds 1 januari van dit jaar is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning
(Wmo) van kracht. Wethouder Bas van den Tillaar heeft het `project
Wmo' in zijn portefeuille. We hebben hem een aantal vragen over de Wmo
voorgelegd. Het Loket van A tot Z is het loket waar mensen terecht
kunnen voor alles wat met de Wmo te maken heeft. In dit artikel
plaatsen we wat cijfers over de invoering van de hulp bij het
huishouden.
Wat betekent de wmo voor u als wethouder?
"Ik sta helemaal achter de uitgangspunten van de nieuwe wet; De Wmo is
een `participatiewet', geen `zorgwet'. De Wmo wil er voor zorgen dat
alle inwoners zo veel mogelijk volwaardig aan de samenleving kunnen
(blijven) deelnemen, mee kunnen blijven doen. De Wmo is dus een wet
die over iedereen gaat, jong en oud. Van de gemeenten wordt gevraagd
om te `regisseren' dat er voldoende voorzieningen zijn om alle
inwoners in staat te stellen zo lang mogelijk hun eigen huishouden te
voeren, deel te blijven nemen aan de samenleving. Sommigen in onze
gemeente hebben daarbij extra ondersteuning nodig. Het is een
uitdaging daarvoor samen de beste maatwerkoplossingen te maken".
Wat verwacht u van de nieuwe wet?
"De Wmo begint bij de samenleving zelf. Er zijn heel veel
vrijwilligers en mantelzorgers die dag in dag uit klaar staan om
mensen te ondersteunen. De Wmo haakt aan op deze initiatieven en moet
ervoor zorgen dat ze op de juiste wijze ondersteund worden. De
gemeente gaat samen met vrijwilligers, mantelzorgers, zorgvragers,
zorgaanbieders en welzijnsinstellingen het juiste pakket aan wonen,
welzijn en zorg leveren voor Geldrop-Mierlo".
Wat verandert er concreet voor de burger? Gaan mensen meer betalen
voor zorg?
"Onze inwoners kunnen voor meer producten bij de gemeente terecht. Zo
gaat de gemeente zorgen dat de hulp bij het huishouden geleverd wordt
door zorgaanbieders. We gaan de toegang tot, en informatie over,
wonen, welzijn en zorg verbeteren door onze Loketten van A tot Z in
Geldrop en Mierlo. Uiteraard blijven we gewoon voor de Wvg-producten
en de welzijnsdiensten zorgen. Voor sommige zaken zullen eigen
bijdragen gevraagd worden. Maar dat is nu ook al zo. In de loop van
2007 gaan we daarover verder overleggen met de cliëntenraden en onze
gemeenteraad".
De Wmo is de eerste wet die oog heeft voor mantelzorgers en
vrijwilligers waarom is dat volgens u belangrijk?
"De toenemende vergrijzing betekent dat de druk op vrijwilligers en
mantelzorgers de komende jaren alleen maar gaat toenemen. We zullen er
samen, professionals en vrijwilligers, voor moeten zorgen dat iedereen
die ondersteuning nodig heeft die ondersteuning ook krijgt. Maar
daarbij moeten we er wel voor zorgen dat onze vrijwilligers en
mantelzorgers -en dat zijn er meer dan we denken- die taak verantwoord
kunnen volhouden. Daarvoor moeten ze soms een cursus kunnen volgen, of
door middel van respijtzorg soms even de zorg aan een professional
kunnen overdragen, of gewoon eens met iemand kunnen praten. Dat moeten
we goed regelen. De Wmo biedt daarvoor mogelijkheden".
Moeten mensen zich extra verzekeren om gebruik te kunnen maken van de
Wmo?
"Nee, mensen hoeven zich niet extra te verzekeren. Als mensen vragen
of problemen hebben over zelfstandig wonen, een rolstoel of rollator,
over hulp bij het huishouden, de maaltijdvoorziening, dagopvang en ga
zo maar door, kunnen ze gewoon terecht bij onze mensen van het Loket
van A tot Z. Die gaan dan alle noodzakelijke stappen zetten en
contacten leggen".
Wat verandert er voor mensen die al een Wvg-voorziening hebben? Worden
bestaande voorzieningen `automatisch' meegenomen?
"Mensen die nu een Wvg-voorziening hebben, houden die voorziening. Ze
hoeven daar niets voor te doen. In de loop van 2007 moeten wij wel al
onze klanten `herindiceren'. Dat is een wettelijke verplichting.
Mensen krijgen dan een nieuwe Wmo-indicatie. Onze klanten hoeven daar
zelf geen actie voor te ondernemen. Wij gaan dat regelen".
We hebben twee loketten van A tot Z. Komt er nu ook een speciaal
Wmo-loket?
"Er komt geen nieuw loket. Onze Loketten van A tot Z zijn dé voordeur
van de Wmo. In het gemeentehuis in Mierlo en in Geldrop zitten onze
loket-medewerkers voor u klaar om u op weg te helpen in de wereld van
wonen, welzijn en zorg. Ze werken daar voor u, niet voor de gemeente,
de zorginstelling of het indicatie-orgaan. Ze helpen u graag op weg
met vragen over de Wmo".
Wat merkt u zelf van het feit dat de wmo gestart is op 1-1-2007?
"Het meest spannende was de start van een aantal nieuwe aanbieders op
het terrein van de hulp bij het huishouden. Eind vorig jaar heeft een
aanbesteding plaatsgevonden en zijn, met name in kern Mierlo, een
aantal nieuwe aanbieders uitgekozen. Dat betekende dat een aantal
mensen afscheid heeft genomen van de vertrouwde hulp en met een nieuwe
aanbieder in zee is gegaan. Er zijn een aantal knelpunten geweest,
maar over de hele lijn genomen is het redelijk goed gegaan. Ondanks de
hele korte invoeringsperiode die beschikbaar was. Onze medewerkers van
het Loket van A totZ en het uitvoeringskantoor WMO blijven de vinger
aan de pols houden. En natuurlijk houden we in de loop van dit jaar
een klantentevredenheidsonderzoek!
Verder hebben we inmiddels goed in beeld hoe we, samen met de wmo-raad
in oprichting, de wmo verder vorm gaan geven in onze gemeente. Voor de
zomer hebben we onze visie-nota klaar!"
Hoeveel mensen zijn er al langsgeweest bij het Loket van A tot Z sinds
de invoering van de hulp bij het huishouden in het kader van de Wmo?
Aantal ingediende aanvragen hulp bij het huishouden:
88. Dit zijn zowel nieuwe aanvragen als herindicaties.
Aantal afgewerkte aanvragen hulp bij het huishouden:
De aanvragen waarvoor de indicatie binnen is, zijn allemaal gemeld aan
de zorgaanbieders voor levering zorg. Het officiële besluit moet nog
worden verzonden.
Aantal in behandeling zijnde aanvragen:
88
Hoeveel burgers staan er op de wachtlijst (aanvraag toegekend maar nog
geen zorg geleverd)?
Zowel ZuidZorg als Actiefzorg en Huispitaal hebben geen wachtlijst
meer naar eigen zeggen. Echter we hebben vanaf januari toch ongeveer
30 meldingen aan het loket gehad van mensen die nog geen hulp hadden.
We krijgen ook nog af en toe meldingen van cliënten. Daarnaast zijn er
ook derden (bijvoorbeeld instellingen) die bij ons melden dat de
aanbieders toch een wachtlijst hebben.
AANTALLEN INFORMATIE EN ADVIES
Hoeveelheid vragen om informatie en advies:
Onderwerp:
- hulp bij het huishouden: voor advies 88
- mantelzorg: 10
- huisvesting: 20
- minima regelingen: 15
- opvoedingsondersteuning: 3
- anders: 205 (onder andere AWBZ, maaltijdvoorziening, alarmering,
BWI)
- aantal verwijzingen
- zorgaanbieders: 50
Aantal indiceringen:
- (schatting) aantal gecombineerde Wmo-AWBZ indiceringen: 150
- (schatting) aantal AWBZ indiceringen: 100
- (schatting) aantal indiceringen via beslisboom: niet van toepassing