Gemeente Geldrop-Mierlo


Belastingen

Wmo logo.

WETHOUDER BAS VAN DEN TILLAAR OVER DE WMO

Sinds 1 januari van dit jaar is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) van kracht. Wethouder Bas van den Tillaar heeft het `project Wmo' in zijn portefeuille. We hebben hem een aantal vragen over de Wmo voorgelegd. Het Loket van A tot Z is het loket waar mensen terecht kunnen voor alles wat met de Wmo te maken heeft. In dit artikel plaatsen we wat cijfers over de invoering van de hulp bij het huishouden.

Wat betekent de wmo voor u als wethouder? "Ik sta helemaal achter de uitgangspunten van de nieuwe wet; De Wmo is een `participatiewet', geen `zorgwet'. De Wmo wil er voor zorgen dat alle inwoners zo veel mogelijk volwaardig aan de samenleving kunnen (blijven) deelnemen, mee kunnen blijven doen. De Wmo is dus een wet die over iedereen gaat, jong en oud. Van de gemeenten wordt gevraagd om te `regisseren' dat er voldoende voorzieningen zijn om alle inwoners in staat te stellen zo lang mogelijk hun eigen huishouden te voeren, deel te blijven nemen aan de samenleving. Sommigen in onze gemeente hebben daarbij extra ondersteuning nodig. Het is een uitdaging daarvoor samen de beste maatwerkoplossingen te maken".

Wat verwacht u van de nieuwe wet? "De Wmo begint bij de samenleving zelf. Er zijn heel veel vrijwilligers en mantelzorgers die dag in dag uit klaar staan om mensen te ondersteunen. De Wmo haakt aan op deze initiatieven en moet ervoor zorgen dat ze op de juiste wijze ondersteund worden. De gemeente gaat samen met vrijwilligers, mantelzorgers, zorgvragers, zorgaanbieders en welzijnsinstellingen het juiste pakket aan wonen, welzijn en zorg leveren voor Geldrop-Mierlo".

Wat verandert er concreet voor de burger? Gaan mensen meer betalen voor zorg?
"Onze inwoners kunnen voor meer producten bij de gemeente terecht. Zo gaat de gemeente zorgen dat de hulp bij het huishouden geleverd wordt door zorgaanbieders. We gaan de toegang tot, en informatie over, wonen, welzijn en zorg verbeteren door onze Loketten van A tot Z in Geldrop en Mierlo. Uiteraard blijven we gewoon voor de Wvg-producten en de welzijnsdiensten zorgen. Voor sommige zaken zullen eigen bijdragen gevraagd worden. Maar dat is nu ook al zo. In de loop van 2007 gaan we daarover verder overleggen met de cliëntenraden en onze gemeenteraad".

De Wmo is de eerste wet die oog heeft voor mantelzorgers en vrijwilligers waarom is dat volgens u belangrijk? "De toenemende vergrijzing betekent dat de druk op vrijwilligers en mantelzorgers de komende jaren alleen maar gaat toenemen. We zullen er samen, professionals en vrijwilligers, voor moeten zorgen dat iedereen die ondersteuning nodig heeft die ondersteuning ook krijgt. Maar daarbij moeten we er wel voor zorgen dat onze vrijwilligers en mantelzorgers -en dat zijn er meer dan we denken- die taak verantwoord kunnen volhouden. Daarvoor moeten ze soms een cursus kunnen volgen, of door middel van respijtzorg soms even de zorg aan een professional kunnen overdragen, of gewoon eens met iemand kunnen praten. Dat moeten we goed regelen. De Wmo biedt daarvoor mogelijkheden".

Moeten mensen zich extra verzekeren om gebruik te kunnen maken van de Wmo?
"Nee, mensen hoeven zich niet extra te verzekeren. Als mensen vragen of problemen hebben over zelfstandig wonen, een rolstoel of rollator, over hulp bij het huishouden, de maaltijdvoorziening, dagopvang en ga zo maar door, kunnen ze gewoon terecht bij onze mensen van het Loket van A tot Z. Die gaan dan alle noodzakelijke stappen zetten en contacten leggen".

Wat verandert er voor mensen die al een Wvg-voorziening hebben? Worden bestaande voorzieningen `automatisch' meegenomen?

"Mensen die nu een Wvg-voorziening hebben, houden die voorziening. Ze hoeven daar niets voor te doen. In de loop van 2007 moeten wij wel al onze klanten `herindiceren'. Dat is een wettelijke verplichting. Mensen krijgen dan een nieuwe Wmo-indicatie. Onze klanten hoeven daar zelf geen actie voor te ondernemen. Wij gaan dat regelen".

We hebben twee loketten van A tot Z. Komt er nu ook een speciaal Wmo-loket?
"Er komt geen nieuw loket. Onze Loketten van A tot Z zijn dé voordeur van de Wmo. In het gemeentehuis in Mierlo en in Geldrop zitten onze loket-medewerkers voor u klaar om u op weg te helpen in de wereld van wonen, welzijn en zorg. Ze werken daar voor u, niet voor de gemeente, de zorginstelling of het indicatie-orgaan. Ze helpen u graag op weg met vragen over de Wmo".

Wat merkt u zelf van het feit dat de wmo gestart is op 1-1-2007? "Het meest spannende was de start van een aantal nieuwe aanbieders op het terrein van de hulp bij het huishouden. Eind vorig jaar heeft een aanbesteding plaatsgevonden en zijn, met name in kern Mierlo, een aantal nieuwe aanbieders uitgekozen. Dat betekende dat een aantal mensen afscheid heeft genomen van de vertrouwde hulp en met een nieuwe aanbieder in zee is gegaan. Er zijn een aantal knelpunten geweest, maar over de hele lijn genomen is het redelijk goed gegaan. Ondanks de hele korte invoeringsperiode die beschikbaar was. Onze medewerkers van het Loket van A totZ en het uitvoeringskantoor WMO blijven de vinger aan de pols houden. En natuurlijk houden we in de loop van dit jaar een klantentevredenheidsonderzoek!

Verder hebben we inmiddels goed in beeld hoe we, samen met de wmo-raad in oprichting, de wmo verder vorm gaan geven in onze gemeente. Voor de zomer hebben we onze visie-nota klaar!"

Hoeveel mensen zijn er al langsgeweest bij het Loket van A tot Z sinds de invoering van de hulp bij het huishouden in het kader van de Wmo?

Aantal ingediende aanvragen hulp bij het huishouden: 88. Dit zijn zowel nieuwe aanvragen als herindicaties.

Aantal afgewerkte aanvragen hulp bij het huishouden: De aanvragen waarvoor de indicatie binnen is, zijn allemaal gemeld aan de zorgaanbieders voor levering zorg. Het officiële besluit moet nog worden verzonden.

Aantal in behandeling zijnde aanvragen: 88

Hoeveel burgers staan er op de wachtlijst (aanvraag toegekend maar nog geen zorg geleverd)?
Zowel ZuidZorg als Actiefzorg en Huispitaal hebben geen wachtlijst meer naar eigen zeggen. Echter we hebben vanaf januari toch ongeveer 30 meldingen aan het loket gehad van mensen die nog geen hulp hadden. We krijgen ook nog af en toe meldingen van cliënten. Daarnaast zijn er ook derden (bijvoorbeeld instellingen) die bij ons melden dat de aanbieders toch een wachtlijst hebben.

AANTALLEN INFORMATIE EN ADVIES Hoeveelheid vragen om informatie en advies: Onderwerp:

- hulp bij het huishouden: voor advies 88
- mantelzorg: 10
- huisvesting: 20
- minima regelingen: 15
- opvoedingsondersteuning: 3
- anders: 205 (onder andere AWBZ, maaltijdvoorziening, alarmering, BWI)


- aantal verwijzingen
- zorgaanbieders: 50

Aantal indiceringen:

- (schatting) aantal gecombineerde Wmo-AWBZ indiceringen: 150
- (schatting) aantal AWBZ indiceringen: 100
- (schatting) aantal indiceringen via beslisboom: niet van toepassing