Kia toont hybride Rio op Autosalon van Genève
(3/6/2007)
Kia Motors stelt een zeer speciale versie van de Kia Rio Hybride sedan
tentoon tijdens de 77e Salon de lâAutomobiles in Genève, die deze
week haar poorten opent.
Met de presentatie van de hybride Kia wordt luister bijgezet aan de
recente aankondiging dat Kia Motors de komende twee jaar samen met
Hyundai 3.390 hybride voertuigen aan het Ministerie van Milieuzaken in
Korea zal leveren. De levering maakt deel uit van een lopend programma
in Korea om de hybride autoâs voor de toekomst in de dagelijkse
praktijk te onderwerpen aan een testprogramma.
De uitbreiding van deze hybride testvloot (die momenteel bestaat uit
780 autoâs) bestempelt het Koreaanse programma als één van de
grootste testprogrammaâs ter wereld voor de technologie van de
toekomst. Dit programma is slechts één van de meerdere research- en
ontwikkelingsprogrammaâs die Kia ontplooit om vanaf 2010
milieuvriendelijke autoâs te creëren voor een volledige
serieproductie.
Kia Hybride sedan
De Kia Rio Hybride sedan is door Kia R&D ontworpen om ingezet te
worden voor deze âreal-worldâ testvlootactiviteiten en wordt
aangedreven door een unieke aandrijflijn, bestaande uit een 1.4-liter
benzinemotor, gekoppeld aan een 12kW/95 Nm AC gesynchroniseerde
elektromotor en een CVT versnellingsbak.
De Alpha ll benzinemotor is voorzien van CVVT (continue variabele
kleptiming) en levert een vermogen en trekkracht van respectievelijk
90 pk en 126 Nm. De koppel-sterke, permanente magnetische elektromotor
is tussen het vliegwiel en de versnellingsbak geïnstalleerd en
âondersteuntâ de benzinemotor tijdens het starten, het accelereren en
op een stijgend wegdek. Tijdens het gestaag doorrijden schakelt de
elektromotor zichzelf uit, terwijl tijdens het afremmen âregeneratieve
remkrachtâ wordt ontwikkeld om elektriciteit op te slaan en het Ni-MH
144 volt accupakket opnieuw op te laden.
Het computergestuurde systeem maakt het ook mogelijk dat de krachtbron
en de elektromotor na enkele seconden worden uitgeschakeld wanneer de
auto tot stilstand is gekomen. Het opnieuw starten gebeurt
automatisch.
De hybride Rio is de eerste Kia waarin een CVT (continue variabele
transmissie) is gemonteerd. Deze compacte automatische versnellingsbak
schakelt zonder onderbreking tussen ontelbare overbrengingen, waardoor
de motor en de aandrijflijn op ieder moment optimale prestaties
leveren.
Deze Rio accelereert kwiek van 0 naar 100 km/u in 12,2 seconden en kan
een topsnelheid bereiken van 180 km/u. Als âtegenprestatieâ heeft de
Rio Hybride een brandstofverbruik van slechts 5,29 liter per 100
kilometer. Vergeleken met de reguliere Rio met benzinemotor neemt de
uitstoot met 37% af en wordt het brandstofverbruik met 44% verbeterd.
Het CO2-cijfer van de Kia Hybride bedraagt 126 g/km.
Teneinde het brandstofverbruik verder terug te dringen en de
prestaties te verbeteren, zijn voor de Kia Rio Hybride speciale
lichtgewicht componenten toegepast, zoals een aluminium motor en
kofferbak en aluminium frames voor de voorstoelen plus lichtgewicht
wielen, lage weerstand banden en een elektrische (beter dan een
hydraulische) stuurbekrachtiging. Deze onderdelen brengen het gewicht
van de Rio met 220 kilo terug, ofwel 23% vergeleken met het
conventionele âstalenâ model.
Eco-Technology Research Centre
Het Hyundai-Kia Eco-Technology Research Centre (ETRC) dat eind 2005 in
gebruik is genomen, is een unieke onderneming die als speerpunt
fungeert voor het onderzoek naar schonere, groenere transportmiddelen
in de toekomst. De ETRC is één van de vijf Kia R&D Centers
wereldwijd, met een staf van ruim 10.000 medewerkers en een jaarbudget
van zoân drie miljoen euro â tussen de 5-tot-6% van de jaarlijkse
revenuen.
De 7.5- acre grote faciliteit in Yongin, Korea, is zelf al de
belichaming van de zorg voor het milieu, met dubbelwandige muren om in
de winter een greenhouse effect te bewerkstelligen en een natuurlijke
ventilatie in de zomer, evenals een geothermaal verwarmingssysteem en
een algemeen ontwerp waardoor maximaal gebruik kan worden gemaakt van
natuurlijk licht.
Binnenin is het centrum in Yongin uitgerust met state-of-the-art
faciliteiten zoals een 700-bar waterstof vulstation, teststations om
de duurzaamheid van brandstofcellen te testen, hitte/koude kamers,
laboratoria voor emissiereducties en een gerobotiseerde
auto-ontmanteling- en recyclingfabriek.
Het ETRC is mede verantwoordelijk voor het ontwerp van de tweede
generatie Sportage Fuel-Cell auto (present op de Parijse Autosalon in
2004) en heeft het de supervisie over de testvloot in Korea en de USA.
Voor deze uitvoering van de Sportage ontwikkelden de Kia researchers
een nieuwe versie van de brandstofcel die ook onder temperaturen tot
20 graden beneden nul efficiënt operationeel is.
Onderzoek naar materialen en processen
Terwijl brandstofcel- en hybride autoâs realistische mogelijkheden
bieden voor milieu-vriendelijke vervoersmogelijkheden in de toekomst
in bepaalde segmenten van de automobielmarkt, schenkt Kia aan de
gehele problematiek van klimaatverandering aandacht middels een brede
reeks van diverse programmaâs die erop gericht zijn om het milieu te
beschermen en de onvervangbare resources te beschermen.
De R&D staf van Kia doet onderzoek naar autoâs met een lage emissie,
lichtgewicht autoâs en zowel materiaal- als brandstofbesparende
autoâs, en naar de productieprocessen van componenten.
Tot de elementen van het lage-emissie technologieprogramma behoren
onder andere een katalysator die bestand is tegen een extreem hoge
hitte, dubbele uitlaatsystemen om de werking van de katalysator bij
lage temperaturen tijdens de startprocedure te verbeteren, een
luchtzuiverende radiator die ozon uit de lucht filtert en een reeks
diesel uitlaatfiltersystemen. Vanaf 2010 streeft Kia ernaar om een
diesel katalysatorsysteem beschikbaar te hebben, dat 90% van de NOx
emissies absorbeert.
Bij het Kia-programma voor lichtgewicht voertuigen wordt studie
verricht naar het veelvuldig gebruik van vervangende materialen â die
het reguliere staal vervangen met hoogwaardig staal, aluminium of
magnesium â en naar de vereenvoudiging van het ontwerp, zodat de
autoâs van de toekomst minder componenten hebben die ook nog eens
minder complex zijn. Aluminium, dat zeer geschikt is om hergebruikt te
worden, heeft een grote aantrekkingskracht voor Kia en de
autoproducent heeft een nieuw lasproces ontwikkeld dat voorziet in
anderhalf keer zoveel hechtingskracht dan de conventionele
spot-weldingtechniek bij staal.
Hoewel aluminium, magnesium en kunststof zeker een rol spelen in de
autoâs van de toekomst, zullen de autoâs in massaproductie voor nog
afzienbare tijd moeten vertrouwen op staal voor de structuur van het
chassis. Hoogwaardig staal is tenminste 25% sterker dan het normale
staal en verschaft ook een gewichtsbesparing van 10%. Sinds vorig jaar
wordt er voor iedere Kia in meer of mindere mate al gebruik gemaakt
van hoogwaardig staal en Kia is voornemens om dat de komende vijf jaar
te verhogen naar ruim 70% voor delen van het chassis.
AutoRai