AutoRai

Kia toont hybride Rio op Autosalon van Genève

(3/6/2007)
Kia Motors stelt een zeer speciale versie van de Kia Rio Hybride sedan tentoon tijdens de 77e Salon de lâAutomobiles in Genève, die deze week haar poorten opent.

Met de presentatie van de hybride Kia wordt luister bijgezet aan de recente aankondiging dat Kia Motors de komende twee jaar samen met Hyundai 3.390 hybride voertuigen aan het Ministerie van Milieuzaken in Korea zal leveren. De levering maakt deel uit van een lopend programma in Korea om de hybride autoâs voor de toekomst in de dagelijkse praktijk te onderwerpen aan een testprogramma.
De uitbreiding van deze hybride testvloot (die momenteel bestaat uit 780 autoâs) bestempelt het Koreaanse programma als één van de grootste testprogrammaâs ter wereld voor de technologie van de toekomst. Dit programma is slechts één van de meerdere research- en ontwikkelingsprogrammaâs die Kia ontplooit om vanaf 2010 milieuvriendelijke autoâs te creëren voor een volledige serieproductie.

Kia Hybride sedan
De Kia Rio Hybride sedan is door Kia R&D ontworpen om ingezet te worden voor deze âreal-worldâ testvlootactiviteiten en wordt aangedreven door een unieke aandrijflijn, bestaande uit een 1.4-liter benzinemotor, gekoppeld aan een 12kW/95 Nm AC gesynchroniseerde elektromotor en een CVT versnellingsbak.

De Alpha ll benzinemotor is voorzien van CVVT (continue variabele kleptiming) en levert een vermogen en trekkracht van respectievelijk 90 pk en 126 Nm. De koppel-sterke, permanente magnetische elektromotor is tussen het vliegwiel en de versnellingsbak geïnstalleerd en âondersteuntâ de benzinemotor tijdens het starten, het accelereren en op een stijgend wegdek. Tijdens het gestaag doorrijden schakelt de elektromotor zichzelf uit, terwijl tijdens het afremmen âregeneratieve remkrachtâ wordt ontwikkeld om elektriciteit op te slaan en het Ni-MH 144 volt accupakket opnieuw op te laden.

Het computergestuurde systeem maakt het ook mogelijk dat de krachtbron en de elektromotor na enkele seconden worden uitgeschakeld wanneer de auto tot stilstand is gekomen. Het opnieuw starten gebeurt automatisch.

De hybride Rio is de eerste Kia waarin een CVT (continue variabele transmissie) is gemonteerd. Deze compacte automatische versnellingsbak schakelt zonder onderbreking tussen ontelbare overbrengingen, waardoor de motor en de aandrijflijn op ieder moment optimale prestaties leveren.

Deze Rio accelereert kwiek van 0 naar 100 km/u in 12,2 seconden en kan een topsnelheid bereiken van 180 km/u. Als âtegenprestatieâ heeft de Rio Hybride een brandstofverbruik van slechts 5,29 liter per 100 kilometer. Vergeleken met de reguliere Rio met benzinemotor neemt de uitstoot met 37% af en wordt het brandstofverbruik met 44% verbeterd. Het CO2-cijfer van de Kia Hybride bedraagt 126 g/km.

Teneinde het brandstofverbruik verder terug te dringen en de prestaties te verbeteren, zijn voor de Kia Rio Hybride speciale lichtgewicht componenten toegepast, zoals een aluminium motor en kofferbak en aluminium frames voor de voorstoelen plus lichtgewicht wielen, lage weerstand banden en een elektrische (beter dan een hydraulische) stuurbekrachtiging. Deze onderdelen brengen het gewicht van de Rio met 220 kilo terug, ofwel 23% vergeleken met het conventionele âstalenâ model.

Eco-Technology Research Centre
Het Hyundai-Kia Eco-Technology Research Centre (ETRC) dat eind 2005 in gebruik is genomen, is een unieke onderneming die als speerpunt fungeert voor het onderzoek naar schonere, groenere transportmiddelen in de toekomst. De ETRC is één van de vijf Kia R&D Centers wereldwijd, met een staf van ruim 10.000 medewerkers en een jaarbudget van zoân drie miljoen euro â tussen de 5-tot-6% van de jaarlijkse revenuen.

De 7.5- acre grote faciliteit in Yongin, Korea, is zelf al de belichaming van de zorg voor het milieu, met dubbelwandige muren om in de winter een greenhouse effect te bewerkstelligen en een natuurlijke ventilatie in de zomer, evenals een geothermaal verwarmingssysteem en een algemeen ontwerp waardoor maximaal gebruik kan worden gemaakt van natuurlijk licht.

Binnenin is het centrum in Yongin uitgerust met state-of-the-art faciliteiten zoals een 700-bar waterstof vulstation, teststations om de duurzaamheid van brandstofcellen te testen, hitte/koude kamers, laboratoria voor emissiereducties en een gerobotiseerde auto-ontmanteling- en recyclingfabriek.

Het ETRC is mede verantwoordelijk voor het ontwerp van de tweede generatie Sportage Fuel-Cell auto (present op de Parijse Autosalon in 2004) en heeft het de supervisie over de testvloot in Korea en de USA. Voor deze uitvoering van de Sportage ontwikkelden de Kia researchers een nieuwe versie van de brandstofcel die ook onder temperaturen tot 20 graden beneden nul efficiënt operationeel is.

Onderzoek naar materialen en processen
Terwijl brandstofcel- en hybride autoâs realistische mogelijkheden bieden voor milieu-vriendelijke vervoersmogelijkheden in de toekomst in bepaalde segmenten van de automobielmarkt, schenkt Kia aan de gehele problematiek van klimaatverandering aandacht middels een brede reeks van diverse programmaâs die erop gericht zijn om het milieu te beschermen en de onvervangbare resources te beschermen.

De R&D staf van Kia doet onderzoek naar autoâs met een lage emissie, lichtgewicht autoâs en zowel materiaal- als brandstofbesparende autoâs, en naar de productieprocessen van componenten.

Tot de elementen van het lage-emissie technologieprogramma behoren onder andere een katalysator die bestand is tegen een extreem hoge hitte, dubbele uitlaatsystemen om de werking van de katalysator bij lage temperaturen tijdens de startprocedure te verbeteren, een luchtzuiverende radiator die ozon uit de lucht filtert en een reeks diesel uitlaatfiltersystemen. Vanaf 2010 streeft Kia ernaar om een diesel katalysatorsysteem beschikbaar te hebben, dat 90% van de NOx emissies absorbeert.

Bij het Kia-programma voor lichtgewicht voertuigen wordt studie verricht naar het veelvuldig gebruik van vervangende materialen â die het reguliere staal vervangen met hoogwaardig staal, aluminium of magnesium â en naar de vereenvoudiging van het ontwerp, zodat de autoâs van de toekomst minder componenten hebben die ook nog eens minder complex zijn. Aluminium, dat zeer geschikt is om hergebruikt te worden, heeft een grote aantrekkingskracht voor Kia en de autoproducent heeft een nieuw lasproces ontwikkeld dat voorziet in anderhalf keer zoveel hechtingskracht dan de conventionele spot-weldingtechniek bij staal.

Hoewel aluminium, magnesium en kunststof zeker een rol spelen in de autoâs van de toekomst, zullen de autoâs in massaproductie voor nog afzienbare tijd moeten vertrouwen op staal voor de structuur van het chassis. Hoogwaardig staal is tenminste 25% sterker dan het normale staal en verschaft ook een gewichtsbesparing van 10%. Sinds vorig jaar wordt er voor iedere Kia in meer of mindere mate al gebruik gemaakt van hoogwaardig staal en Kia is voornemens om dat de komende vijf jaar te verhogen naar ruim 70% voor delen van het chassis.