SEAT Altea Freetrack Prototype onthuld
(3/6/2007)
Zojuist is SEAT er opnieuw in geslaagd de bezoekers op haar stand in
Genève te verrassen met een concept car die blijk geeft van het
ontwerp van een toekomstig productiemodel: de Altea Freetrack
Prototype.
De concept car van SEAT die tijdens de Zwitserse autoshow werd onthuld
is veel meer dan een ontwerpexercitie van het Technisch Centrum in
Martorell. Hij vormt een voorbode van de styling en technische
innovaties van de Altea Freetrack die binnenkort zijn debuut maakt op
en naast onze wegen.
De Altea Freetrack Prototype heeft een welhaast agressieve uitstraling
die volledig past bij zijn avontuurlijke karakter, evenals de
sportieve en dynamische lijnen die het karakter van het Spaanse merk
onderstrepen. Ieder detail van zijn interieur straalt luxe uit.
Dankzij zowel het design als de gebruikte materialen is de Freetrack
Prototype klaar om zijn inzittenden een eersteklas reis te bezorgen.
De Freetrack Prototype is 185 mm hoger dan de Altea XL Stationwagon en
noteert uitstekende cijfers voor zijn op- en naloophoek en de hoek
tussen de voor- en achterwielen en het midden van de bodemplaat. Deze
eigenschappen maken de Freetrack Prototype samen met zijn volwaardige
vierwielaandrijvingsysteem tot een echte off-roader. Bovendien
herbergt de auto een 240 pk sterke 2.0 TFSI krachtbron met een
handgeschakelde zesversnellingsbak. Daaruit blijkt eens te meer dat de
Altea Freetrack Prototype niet alleen maar sportief oogt; het is een
echte sportieve 4x4.
Binnenin trekken de 2+2 indeling en de racy kuipstoelen direct de
aandacht. Daarnaast bevindt zich tussen de twee achterstoelen een
praktische opbergruimte.
Multi Driving Concept (MDC) blijft gehandhaafd
Dit prototype vormt het absolute hoogtepunt met betrekking tot SEATâs
Multi Driving Concept (MDC), dat vier jaar geleden voor het eerst werd
geïntroduceerd in de Salsa concept car en later werd toegepast in de
Salsa Emoción. Kenmerken van die twee modellen zijn nu terug te
vinden in de nieuwste generatie SEAT-modellen. Met dit concept
promoveert de traditionele MPV (Multi Purpose Vehicle) van overwegend
familieauto naar de status van all-terrain auto met sportieve,
aerodynamische lijnen en een interieurveelzijdigheid en -ruimte die
niets te wensen over laten. Dit is een auto voor non-conformisten die
op zoek zijn naar net dat beetje meer.
Dankzij de toepassing van het Multi Driving Concept is de Freetrack
Prototype een model geworden dat de bagagemogelijkheden en
interieurruimte van een gezinsauto biedt, de technologie en
mogelijkheden van een echte 4x4 en de spanning en prestaties van een
sportieve auto.
Klaar voor alles
De styling van de Altea Freetrack Prototype is gebaseerd op die van de
Altea XL Stationwagon. Echter, een scala aan modificaties is
doorgevoerd om de prestaties van het nieuwe model aan te passen aan
het terrein dat hij gaat tackelen.
De belangrijkste aanpassing is een chassis met een bodemspeling van
310 mm, waarmee zijn op- en afloophoek en de hoek tussen de wielen en
de bodem van de auto vergelijkbaar zijn met die van een echte
off-roader: respectievelijk 26º, 29ºen 23º.
Ook de breedte van de auto is toegenomen, met 60 mm, voornamelijk om
de imposante 255/50 all-terrain banden op de 8J x 19 wielen te kunnen
herbergen.
De stoere oversized bull bars laten geen twijfel bestaan over de
robuuste aard van de Altea Freetrack Prototype. Hetzelfde geldt voor
de kunststof beschermdelen opzij met aluminium inzetstukken, die de
carrosserie beschermen tegen beschadigingen door rotsen en andere
obstakels.
Aan de voorzijde van de auto is een opvallende, exclusieve bumper
gemonteerd met zeshoekige luchtinlaatgrilles, een compleet nieuw
kenmerk binnen de SEAT-reeks. De bumper zelf is volledig glad zonder
welvingen of hoeken, terwijl in het onderste deel twee LED mistlampen
zijn geplaatst in een aluminium behuizing. Bovendien beschikt de Altea
Freetrack Prototype over bi-xenon koplampen met AFS-technologie.
Aan de achterkant is het reservewiel de meest in het oog springende
feature. Hij is gemonteerd in de achterklep en is afgewerkt met een
kunststof afdekking met daarop de naam SEAT en een origineel â4x4â
logo geprint. De bagageruimte van de Freetrack wordt bereikbaar door
de aluminium wielhouder te openen, waarop de naam van de auto prijkt.
Nog een aantal opvallende details aan de achterzijde van de Altea
Freetrack Prototype zijn de twee driehoekige uitlaatpijpen die in de
bumper geïntegreerd zijn. De achterlichten beschikken over
transparant glas, waardoor de binnenkant van de units zichtbaar is.
Zowel de uitlaatpijpen als de achterlichten geven de Altea Freetrack
Prototype een sportief cachet.
Van opzij bekeken vallen vooral de indrukwekkende 19 inch wielen op,
die bepaald geen basiskenmerk van dit type autoâs zijn. Dankzij het
ontwerp met vijf dubbele spaken zijn de remschijven van de Altea
Freetrack Prototype duidelijk zichtbaar. Ze zijn uitgerust met
remklauwen met acht en vier zuigers. Nog een vermeldenswaardig
stijlkenmerk zijn de kunststof beschermdelen op de onderste delen van
de portieren. Dezelfde bescherming is ook verwerkt op de wielkasten.
Deze toevoegingen geven de Altea Freetrack Prototype de onmiskenbare
uitstraling van een 4x4, terwijl de aluminium koplampen voor een
snufje elegantie zorgen.
Opvallende elementen zijn verder de buitenspiegels, die zijn voorzien
van geïntegreerde richtingaanwijzers. Bovendien zorgen ze voor een
primeur voor SEAT: ze zijn bevestigd op de portieren en niet op de
A-stijlen.
De Altea Freetrack Prototype is ontworpen om kopers te laten genieten
van het fantastische âbuitengevoelâ en gebieden te betreden die buiten
het bereik van de meeste autoâs liggen. Het model beschikt over een
prachtig panoramisch, getint dak, om een optimaal uitzicht te bieden
terwijl het tegelijkertijd ook zorgt dat er niet teveel zonlicht in de
auto binnendringt en zo het interieur oververhit. Het bagagerek, dat
exclusief voor dit model is, bevindt zich eveneens op het dak. De
Altea Freetrack Prototype wijkt verder van andere SEAT-modellen af
omdat hij geen dakantenne heeft. In plaats daarvan is de antenne
geïntegreerd in de achterruit.
Het laatste kenmerk â eentje die niet te missen is â is de kleur die
voor de concept car gebruikt is: een exclusieve matwitte lak die
uitsluitend voor dit prototype ontwikkeld werd. De kleurstelling
onderscheidt de Freetrack door hem een positieve en open uitstraling
te geven en een verwantschap met de natuur. Echter, tegelijkertijd
heeft hij nog steeds een aura van sportiviteit over zich dat
onmiskenbaar aan deze lakkleur te danken is.
De spanning van een echt avontuur
Het is overduidelijk dat de SEAT Altea Freetrack Prototype een
volwaardige all-terrain auto is. De robuustheid van de aandrijflijn en
het exterieur van de auto staan echter in schril contrast tot het
interieur, dat is vormgegeven om maximaal alle mogelijkheden van de
auto te kunnen beleven. Geniet van de fantastische omgeving en het
gevoel van avontuur zonder op het gebied van comfort ook maar de
kleinste concessie te doen.
De two-tone bruin en wit lederen bekleding zorgt voor een elegante en
lichte uitstraling binnenin de auto, die nog verder wordt benadrukt
door het eerder genoemde panoramadak. Het robuuste uiterlijke
voorkomen wordt in het interieur tot uiting gebracht door de
individuele kuipstoelen die zijn ontworpen om hun inzittenden een
extra gevoel van veiligheid te geven dankzij hun uitstekende steun.
Bovendien is er een opbergruimte tussen de achterstoelen
Speciale aandacht ging uit naar het dashboard van de concept car,
zowel op het gebied van design als qua materiaalgebruik. Het
bestuurdergedeelte is afgewerkt met donkerbruin leer, terwijl de
overkapping van het instrumentarium witgekleurd is. Hetzelfde patroon
is gebruikt voor het exclusief vormgegeven stuurwiel, waarin naast
bruin en wit leer ook aluminium is verwerkt.
De middenconsole is een echte eyecatcher. Twee schermen vatten de
rijinformatie samen in het bovenste deel, met onder andere gegevens
voor het off-road rijden, terwijl de informatie over de
airconditioning in het onderste deel wordt weergegeven. De
luchtuitstroomopeningen hebben een nieuw ontwerp gekregen, exclusief
voor de Freetrack, met een originele, verticale styling voor de
ventilatoren in de middenconsole en ronde vormen voor de openingen aan
de zijkanten.
Ook het instrumentenpaneel is exclusief voor dit model ontworpen, met
twee klokken aan de rechterkant en een multifunctioneel scherm aan de
linkerzijde.
Tot slot zorgt de afwezigheid van een hoedenplank boven de
bagageruimte voor een extra gevoel van ruimte binnenin de auto. De
bagageruimte is bovendien voorzien van een slimme oplossing om
schuivende bagage tegen te gaan. Een afdekking via een geleidende rail
houdt de tassen op hun plaats.
Topklasse motor
De Altea Freetrack Prototype beschikt onder de motorkap over dezelfde
krachtbron die ook in de nieuwe Leon Cupra ligt: de 240 pk sterke 2.0
TFSI, die uitstekend geschikt is voor welk reisdoel dan ook, over
geasfalteerde wegen of modderige paden. Het vermogen van de 2.0 TFSI
wordt naar de vier wielen gedirigeerd via een Haldex-configuratie met
een hydromechanische verbinding en elektronische aansturing, om er
voor te zorgen dat de aandrijfkracht permanent op progressieve en
precieze wijze wordt verdeeld.
Al met al vertegenwoordigt de Altea Freetrack Prototype de definitieve
oplossing voor eenieder die het ruigste en meest uitdagende off-road
terrein met het hele gezin wil ontdekken, maar die tegelijkertijd ook
op zoek is naar een high-performance auto die de mogelijkheid biedt om
optimaal te genieten van prestaties op de gebaande wegen.
AutoRai