De nieuwe Renault Twingo: het pittige autootje dat bij iedereen past
(3/6/2007)
De Renault Twingo is aan een nieuw hoofdstuk begonnen. Op de Salon van
Genève heeft Renault de opvolger onthuld van het model dat sinds
april 1993 al meer dan 2,4 miljoen keer is verkocht.
Renault, beroemd in het segment van de kleine autoâs, heeft meer dan
2,4 miljoen Twingoâs verkocht sinds deze auto in april 1993 op de
markt kwam. De nieuwe Twingo, die naar verwachting in het derde
kwartaal van 2007 in de showrooms staat, is een onderdeel van het
Renault Contract 2009 plan dat bestaat uit zesentwintig nieuwe
producten. De nieuwe Twingo versterkt het aanbod van Renault in het
segment van de kleine autoâs naast de Clio Campus, de Modus en de Clio
III.
De nieuwe Twingo beschikt over betere rijkwaliteiten dan zijn
voorganger dankzij een onderstel uit het hogere B-segment en een
motorenaanbod met onder meer de nieuwe TCE benzinemotor met 100 pk,
die in zijn klasse de beste prestaties en het laagste
brandstofverbruik laat zien. Met de nieuwe Twingo richt Renault zich
op een breder en internationaler publiek, met een sportief design voor
de GT versie en een robuust uiterlijk voor de overige versies, en de
komst van een 1.5 dCi dieselmotor (geen commercialisatie in
Nederland).
In de nieuwe Twingo is wederom alle knowhow van Renault verwerkt op
het gebied van ruimte en modulariteit. De auto heeft vier separate en
verschuifbare stoelen. Het volume van de kofferruimte is het grootste
binnen dit segment en varieert van 165 dm3 tot 285 dm3 (VDA) in de
configuratie met vier zitplaatsen. Met de rugleuning van achterstoelen
ingeklapt kan de kofferruimte vergroot worden tot 959 dm3. Ook
voorwerpen van 2,15 meter kunnen worden vervoerd wanneer de voorste
rugleuning van de passagiersstoel wordt ingeklapt.
De nieuwe Twingo is up-to-date op het gebied van communicatie met de
âAudio Connexion Boxâ, die bedienbaar is vanaf het stuur en waarmee
MP3-bestanden kunnen worden afgespeeld van bijvoorbeeld een USB-stick,
MP3-speler of een iPod^(TM). In de Twingo wordt ook Bluetooth(TM) techniek
aangeboden voor handsfree bellen. Inkomende gesprekken kunnen in de
wacht worden gezet met het oog op de verkeersveiligheid.
Het âmy Twingoâ concept biedt de mogelijkheid om de auto persoonlijker
te maken met onder andere decoratieve elementen voor de buitenkant van
de auto of voorzieningen voor het interieur.
Uiteraard blijft de nieuwe Twingo ook niet achter voor wat betreft
rijgedrag, het voorkómen van ongelukken en de bescherming van de
inzittenden in geval van een aanrijding. Zijn robuustheid, remgedrag,
wegligging, ergonomie en het uitrustingsniveau zijn overgenomen van
hogere segmenten en plaatsen de nieuwe Twingo op het hoogste niveau op
het gebied van echte veiligheid in de klasse van de kleine
stadsautoâs, zelfs tijdens de botsproeven volgens de strengste eisen.
Er zijn nieuwe comfort- en veiligheidsuitrustingen bijgekomen die de
oude Twingo nog niet had zoals zijairbags, elektronisch geregelde
airconditioning, cruisecontrole, een in hoogte verstelbaar stuur en
een regen-/lichtsensor.
Het geringe brandstofverbruik zorgt er, zelfs bij de 1.5 dCi versie,
voor dat de auto niet meer dan 113 g CO /km uitstoot en in de
krachtigste versie is dit nooit meer dan 140 g CO /km. De nieuwe
Twingo draagt daarmee bij aan de â120-140 g CO /kmâ doelstelling uit
het Renault Contract 2009.
De nieuwe Twingo is de eerste vernieuwde auto in het kader van het
Renault Contract 2009 en beantwoordt aan één van de strengste
eisenpakketten op het gebied van kwaliteit en rentabiliteit. De Twingo
wordt geproduceerd in Novo Mesto in Slovenië.
AutoRai