AutoRai

De nieuwe Renault Twingo: het pittige autootje dat bij iedereen past

(3/6/2007)
De Renault Twingo is aan een nieuw hoofdstuk begonnen. Op de Salon van Genève heeft Renault de opvolger onthuld van het model dat sinds april 1993 al meer dan 2,4 miljoen keer is verkocht.

Renault, beroemd in het segment van de kleine autoâs, heeft meer dan
2,4 miljoen Twingoâs verkocht sinds deze auto in april 1993 op de markt kwam. De nieuwe Twingo, die naar verwachting in het derde kwartaal van 2007 in de showrooms staat, is een onderdeel van het Renault Contract 2009 plan dat bestaat uit zesentwintig nieuwe producten. De nieuwe Twingo versterkt het aanbod van Renault in het segment van de kleine autoâs naast de Clio Campus, de Modus en de Clio III.

De nieuwe Twingo beschikt over betere rijkwaliteiten dan zijn voorganger dankzij een onderstel uit het hogere B-segment en een motorenaanbod met onder meer de nieuwe TCE benzinemotor met 100 pk, die in zijn klasse de beste prestaties en het laagste brandstofverbruik laat zien. Met de nieuwe Twingo richt Renault zich op een breder en internationaler publiek, met een sportief design voor de GT versie en een robuust uiterlijk voor de overige versies, en de komst van een 1.5 dCi dieselmotor (geen commercialisatie in Nederland).

In de nieuwe Twingo is wederom alle knowhow van Renault verwerkt op het gebied van ruimte en modulariteit. De auto heeft vier separate en verschuifbare stoelen. Het volume van de kofferruimte is het grootste binnen dit segment en varieert van 165 dm3 tot 285 dm3 (VDA) in de configuratie met vier zitplaatsen. Met de rugleuning van achterstoelen ingeklapt kan de kofferruimte vergroot worden tot 959 dm3. Ook voorwerpen van 2,15 meter kunnen worden vervoerd wanneer de voorste rugleuning van de passagiersstoel wordt ingeklapt.

De nieuwe Twingo is up-to-date op het gebied van communicatie met de âAudio Connexion Boxâ, die bedienbaar is vanaf het stuur en waarmee MP3-bestanden kunnen worden afgespeeld van bijvoorbeeld een USB-stick, MP3-speler of een iPod^(TM). In de Twingo wordt ook Bluetooth(TM) techniek aangeboden voor handsfree bellen. Inkomende gesprekken kunnen in de wacht worden gezet met het oog op de verkeersveiligheid.

Het âmy Twingoâ concept biedt de mogelijkheid om de auto persoonlijker te maken met onder andere decoratieve elementen voor de buitenkant van de auto of voorzieningen voor het interieur.

Uiteraard blijft de nieuwe Twingo ook niet achter voor wat betreft rijgedrag, het voorkómen van ongelukken en de bescherming van de inzittenden in geval van een aanrijding. Zijn robuustheid, remgedrag, wegligging, ergonomie en het uitrustingsniveau zijn overgenomen van hogere segmenten en plaatsen de nieuwe Twingo op het hoogste niveau op het gebied van echte veiligheid in de klasse van de kleine stadsautoâs, zelfs tijdens de botsproeven volgens de strengste eisen. Er zijn nieuwe comfort- en veiligheidsuitrustingen bijgekomen die de oude Twingo nog niet had zoals zijairbags, elektronisch geregelde airconditioning, cruisecontrole, een in hoogte verstelbaar stuur en een regen-/lichtsensor.

Het geringe brandstofverbruik zorgt er, zelfs bij de 1.5 dCi versie, voor dat de auto niet meer dan 113 g CO /km uitstoot en in de krachtigste versie is dit nooit meer dan 140 g CO /km. De nieuwe Twingo draagt daarmee bij aan de â120-140 g CO /kmâ doelstelling uit het Renault Contract 2009.

De nieuwe Twingo is de eerste vernieuwde auto in het kader van het Renault Contract 2009 en beantwoordt aan één van de strengste eisenpakketten op het gebied van kwaliteit en rentabiliteit. De Twingo wordt geproduceerd in Novo Mesto in Slovenië.

[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/06/E095-autorai.html" title="AutoRai"]