Dacia verovert nieuwe markten in 2007
(3/6/2007)
2006 was een recordjaar voor Dacia. In 2007 breekt een nieuwe fase aan
in de uitbreiding van het Dacia gamma met twee modellen, de Logan MCV
en de Logan Van.
Het opkomst van het merk Dacia
Dacia, de Roemeense dochteronderneming van Renault, heeft in 2006 het
beste verkoopresultaat uit zijn geschiedenis gerealiseerd met meer dan
196.000 verkochte autoâs (waarvan 184.470 Logans). Dat is een stijging
van 19,6% ten opzichte van 2005. Buiten Roemenië zijn de verkopen van
Dacia met 74% gestegen tot 88.931 stuks, met een sterke toename in
West-Europa, en dan met name in Frankrijk (18.742 stuks; + 92%),
Spanje (6.482; + 292%) en Duitsland (6.292; + 208%). De Logan is zeer
goed ontvangen in Noord-Afrika met meer dan 20.000 verkochte autoâs
(12.723 in Marokko en 8.540 in Algerije). In Marokko is de Dacia Logan
inmiddels het meest verkochte model op de markt met een marktaandeel
van 15%. Overal waar hij op de markt wordt gebracht weet de Logan
nieuwe klanten te veroveren.
De Logan MCV, de zeer ruime break die in september 2006 op de
Autosalon van Parijs gepresenteerd is en sinds oktober 2006 te koop is
in Roemenië en Bulgarije, is dit jaar geïntroduceerd op alle
Europese markten en in enkele landen in het noorden van Afrika en in
het Midden Oosten. Dit nieuwe model heeft vanaf het moment dat het
onthuld werd, de aandacht weten te trekken van het publiek. In Europa
hebben de websites van Dacia (in de verschillende landen) in januari
600.000 bezoekers gehad, en de minisites van de Logan MCV
(www.logan-mcv.com) ook al meer dan 100.000. De eerste resultaten zijn
veelbelovend. In Roemenië en Bulgarije zijn reeds 4.813 exemplaren op
kenteken gezet. In West-Europa zijn al veel meer bestellingen
geplaatst dan verwacht met alleen in januari al meer dan 12.000
ondertekende koopcontracten in Frankrijk, Duitsland en België. In
Nederland is de Logan MCV op 23 februari 2007 officieel
geïntroduceerd en zijn er al ruim 700 stuks verkocht! De versie met
zeven zitplaatsen vertegenwoordigt gemiddeld 40% van de verkopen. De
klanten zijn zeer te spreken over de uitstekende verhouding tussen
prijs en prestaties, de modulariteit en de laadruimte. De Logan MCV
profiteert bovendien van het goede imago van de Logan op het gebied
van veiligheid. In 2006 is het model door meerdere autobladen in de
top geplaatst voor wat betreft kwaliteit en betrouwbaarheid. Net als
bij de sedan zijn de keuzes voor de vormgeving van de Logan MCV
afgestemd op de doelstelling voor robuustheid en eenvoud. Tijdens de
introductie heeft Dacia een aantrekkelijk introductieaanbod;
Radio/CD-speler en airconditioning voor slechts 495 euro inclusief
BTW. Dit betekent een extra klantvoordeel van 795 euro inclusief BTW.
Dit unieke aanbod is alleen geldig tijdens de introductieperiode.
De Logan Van, de eerste kleine bestelwagen van het merk Dacia dat
bedoeld is voor kleine ondernemers en zelfstandigen, werd in februari
2007 in Roemenië en Bulgarije geïntroduceerd en zal eind 2007 ook op
andere Europese markten gebracht worden. In Nederland zal de Logan Van
officieel geïntroduceerd worden tijdens de bedrijfswagenRAI in
oktober van dit jaar.
Voor de verkoop van de Logan maakt Dacia in de meeste landen gebruik
van de bestaande Renault organisaties. Op die manier profiteren de
klanten van de omvang van de Renault dealerorganisatie en van de
servicekwaliteit bij zowel sales als after-sales. Eind 2006 boden
1.100 dealers in West-Europa de Logan aan in een ruimte speciaal voor
Dacia. In Nederland zijn er op dit moment 49 Dacia-verkooppunten en
meer dan 210 after-sales servicepunten waar de Dacia-rijder terecht
kan voor het onderhoud van zijn auto.
Het Logan programma verovert nieuwe markten in 2007
Het Logan programma draagt bij aan het nakomen van de verplichtingen
op het gebied van groei, kwaliteit en rentabiliteit van het Renault
Contract 2009 en is daarmee één van de stuwende krachten voor de
internationalisering van de groep. Van september 2004 tot eind
december 2006 zijn er meer dan 415.000 Logans verkocht, waarvan bijna
250.000 in 2006 onder de merken Dacia en Renault op vijf continenten
(51 landen en 4 fabrieken). Dit komt neer op een stijging van 70%
tussen 2005 en 2006.
In 2007 gaat de Logan nieuwe gebieden veroveren onder de merknaam van
Renault. Hij zal geproduceerd en verkocht worden in Iran, India en in
Brazilië tussen maart en juli. De Logan zal in het voorjaar ook in
Argentinië aangeboden worden.
Vanaf het begin van het project is er een miljard euro geïnvesteerd
in de ontwikkeling van de verschillende versies (Logan, Logan MCV en
Logan Van) en in het industriële apparaat (buiten de investering in
de capaciteit). Hier komt nog 489 miljoen euro bij voor de
modernisering van de fabriek in het Roemeense Pitesti en nog eens 230
miljoen voor de bouw van de fabriek van Avtoframos in Moskou.
Tenslotte is er nog 150 miljoen dollar (ongeveer 116 miljoen euro)
extra geïnvesteerd in Avtoframos om de capaciteit van de fabriek op
te voeren naar 160.000 stuks per jaar in 2009.
AutoRai