AutoRai

Dacia verovert nieuwe markten in 2007

(3/6/2007)
2006 was een recordjaar voor Dacia. In 2007 breekt een nieuwe fase aan in de uitbreiding van het Dacia gamma met twee modellen, de Logan MCV en de Logan Van.

Het opkomst van het merk Dacia
Dacia, de Roemeense dochteronderneming van Renault, heeft in 2006 het beste verkoopresultaat uit zijn geschiedenis gerealiseerd met meer dan 196.000 verkochte autoâs (waarvan 184.470 Logans). Dat is een stijging van 19,6% ten opzichte van 2005. Buiten Roemenië zijn de verkopen van Dacia met 74% gestegen tot 88.931 stuks, met een sterke toename in West-Europa, en dan met name in Frankrijk (18.742 stuks; + 92%), Spanje (6.482; + 292%) en Duitsland (6.292; + 208%). De Logan is zeer goed ontvangen in Noord-Afrika met meer dan 20.000 verkochte autoâs (12.723 in Marokko en 8.540 in Algerije). In Marokko is de Dacia Logan inmiddels het meest verkochte model op de markt met een marktaandeel van 15%. Overal waar hij op de markt wordt gebracht weet de Logan nieuwe klanten te veroveren.

De Logan MCV, de zeer ruime break die in september 2006 op de Autosalon van Parijs gepresenteerd is en sinds oktober 2006 te koop is in Roemenië en Bulgarije, is dit jaar geïntroduceerd op alle Europese markten en in enkele landen in het noorden van Afrika en in het Midden Oosten. Dit nieuwe model heeft vanaf het moment dat het onthuld werd, de aandacht weten te trekken van het publiek. In Europa hebben de websites van Dacia (in de verschillende landen) in januari 600.000 bezoekers gehad, en de minisites van de Logan MCV (www.logan-mcv.com) ook al meer dan 100.000. De eerste resultaten zijn veelbelovend. In Roemenië en Bulgarije zijn reeds 4.813 exemplaren op kenteken gezet. In West-Europa zijn al veel meer bestellingen geplaatst dan verwacht met alleen in januari al meer dan 12.000 ondertekende koopcontracten in Frankrijk, Duitsland en België. In Nederland is de Logan MCV op 23 februari 2007 officieel geïntroduceerd en zijn er al ruim 700 stuks verkocht! De versie met zeven zitplaatsen vertegenwoordigt gemiddeld 40% van de verkopen. De klanten zijn zeer te spreken over de uitstekende verhouding tussen prijs en prestaties, de modulariteit en de laadruimte. De Logan MCV profiteert bovendien van het goede imago van de Logan op het gebied van veiligheid. In 2006 is het model door meerdere autobladen in de top geplaatst voor wat betreft kwaliteit en betrouwbaarheid. Net als bij de sedan zijn de keuzes voor de vormgeving van de Logan MCV afgestemd op de doelstelling voor robuustheid en eenvoud. Tijdens de introductie heeft Dacia een aantrekkelijk introductieaanbod; Radio/CD-speler en airconditioning voor slechts 495 euro inclusief BTW. Dit betekent een extra klantvoordeel van 795 euro inclusief BTW. Dit unieke aanbod is alleen geldig tijdens de introductieperiode.

De Logan Van, de eerste kleine bestelwagen van het merk Dacia dat bedoeld is voor kleine ondernemers en zelfstandigen, werd in februari 2007 in Roemenië en Bulgarije geïntroduceerd en zal eind 2007 ook op andere Europese markten gebracht worden. In Nederland zal de Logan Van officieel geïntroduceerd worden tijdens de bedrijfswagenRAI in oktober van dit jaar.

Voor de verkoop van de Logan maakt Dacia in de meeste landen gebruik van de bestaande Renault organisaties. Op die manier profiteren de klanten van de omvang van de Renault dealerorganisatie en van de servicekwaliteit bij zowel sales als after-sales. Eind 2006 boden
1.100 dealers in West-Europa de Logan aan in een ruimte speciaal voor Dacia. In Nederland zijn er op dit moment 49 Dacia-verkooppunten en meer dan 210 after-sales servicepunten waar de Dacia-rijder terecht kan voor het onderhoud van zijn auto.

Het Logan programma verovert nieuwe markten in 2007 Het Logan programma draagt bij aan het nakomen van de verplichtingen op het gebied van groei, kwaliteit en rentabiliteit van het Renault Contract 2009 en is daarmee één van de stuwende krachten voor de internationalisering van de groep. Van september 2004 tot eind december 2006 zijn er meer dan 415.000 Logans verkocht, waarvan bijna 250.000 in 2006 onder de merken Dacia en Renault op vijf continenten (51 landen en 4 fabrieken). Dit komt neer op een stijging van 70% tussen 2005 en 2006.

In 2007 gaat de Logan nieuwe gebieden veroveren onder de merknaam van Renault. Hij zal geproduceerd en verkocht worden in Iran, India en in Brazilië tussen maart en juli. De Logan zal in het voorjaar ook in Argentinië aangeboden worden.

Vanaf het begin van het project is er een miljard euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van de verschillende versies (Logan, Logan MCV en Logan Van) en in het industriële apparaat (buiten de investering in de capaciteit). Hier komt nog 489 miljoen euro bij voor de modernisering van de fabriek in het Roemeense Pitesti en nog eens 230 miljoen voor de bouw van de fabriek van Avtoframos in Moskou. Tenslotte is er nog 150 miljoen dollar (ongeveer 116 miljoen euro) extra geïnvesteerd in Avtoframos om de capaciteit van de fabriek op te voeren naar 160.000 stuks per jaar in 2009.