Opel luidt nieuw designtijdperk in met GTC Concept
(3/6/2007)
De wereldpremière van de GTC Concept op de 77ste autotentoonstelling
van Genève laat zien hoe dynamisch en verfrissend de nieuwe
designontwerpen van Opel zal ogen in de toekomst.
Alain Visser, Executive Director, European Opel Marketing, licht toe:
"Deze conceptcar geeft gestalte aan de nieuwe interpretatie van het
merk Opel. De GTC Concept ((Gran Turismo Coupé) toont de zelfbewuste,
emotionele richting die wij met Opel inslaan. Zijn opwindende lijnen
en zijn briljante rijeigenschappen en interieurflexibiliteit
weerspiegelen de typische kenmerken van Opel in de toekomst." Op deze
conceptcar toont Opel zelfs een voorstel voor een meer verfijnd
embleem, nog altijd met de bliksemflits, waarop in reliëf de naam
Opel is aangebracht.
Bryan Nesbitt, Executive Director, GM Europe Design: "De GTC
conceptcar kondigt het volgende hoofdstuk in de ontwikkeling van Opels
designidentiteit aan." Ons team nam de strategische beslissing de
nieuwe essentie van Opel â meer zelfverzekerd, relevant en persoonlijk
â vorm te geven in een prestatiegerichte maar ook veelzijdige
vierzitter coupé. Die stijl belichaamt wat men van toekomstige Opel
producten mag verwachten.
"U hebt gezien hoe een aantal recente conceptcars werkelijkheid werden
bij Opel", aldus Hans Demant, Managing Director bij Opel en Vice
President Engineering bij GME. "Conceptcars zoals de GTC Genève en de
Antara GTC, of het âFlex-Fix(TM)â dragersysteem voor de achterzijde,
gepresenteerd op de TRIXX, waren een voorbode van de seriemodellen.
Deze auto is een zelfverzekerde ambassadeur voor het merk, en kan een
gelijksoortige rol spelen voor ons, als showmodel voor de technische
en designelementen van de toekomstige Opel generaties."
De vierzitter coupé wordt aangedreven door een 2,8-liter V6
turbobenzinemotor van 220 kW/ 300 pk en is uitgerust met een
intelligente, elektronisch gestuurde vierwielaandrijving die een
maximum aan aandrijfkracht en stabiliteit verenigt met een
voorbeeldige wendbaarheid in alle omstandigheden.
De typische interieurflexibiliteit van het merk wordt gewaarborgd door
het doordachte 'Flex4'-systeem . De rugleuningen van de twee
achterstoelen kunnen met een afstandsbediening afzonderlijk worden
neergelegd tegen de voorstoelen. In dat geval beschikken de
inzittenden over een ruime drie- of tweezitter met een vlakke
laadvloer en een bagagecapaciteit van 1020 liter. Zoals gebruikelijk
bij Opel, hoeven de stoelen niet uit de auto gehaald of opnieuw
geïnstalleerd te worden.
Dynamisch design: visuele communicatie van de merkwaarden van Opel
De GTC Concept onthult het Opel design van de volgende generatie. Net
zoals de Opel Speedster in 1999 of de GTC Genève conceptcar in 2003,
betekent deze auto een doorbraak in de evolutie van Opels designtaal
en geeft hij aan dat het volgende hoofdstuk binnenkort geschreven
wordt.
Een bepalend element van de zijdegrijs gelakte coupé-conceptcar,
afgewerkt met matgrijze lak (lengte/ breedte/ hoogte: 4830/1867/1432
millimeter, wielbasis: 2737 mm) is een agressieve voorzijde die zijn
prestatiegerichte karakter verraadt, met grote in aluminium afgewerkte
verticale luchtinlaatopeningen die de koplampen kruisen. Die verticale
elementen keren terug in de achter uitlaatpijpen die de auto op de weg
een onmiskenbare prestatiegerichte uitstraling bezorgen.
De trotse voorzijde wordt geaccentueerd door een opvallend,
trapeziumvormige radiatorgrille met de typische brede Opel-lijst en
Opel-blitz, uitgevoerd in gepolijst aluminium en elegant afgewerkt met
een nieuw concept van de Opel-blitz. De vouw in het midden, de
kenmerkende verticale aluminium luchtinlaatopeningen en de ver naar
buiten geplaatste verticale LED-rijlampen vormen een evenwichtig
geheel dat kracht en sterkte uitstraalt. Het persoonlijke design gaat
verder met LED-technologie, die een creatieve vormgeving in de koplamp
toelaat. 's Nachts zorgt dit element ervoor dat de auto zowel van
voor- als achter meteen herkenbaar is aan zijn lichten.
Een ander belangrijk designelement van deze ranke tweedeurs
sportcoupé zijn de verfijnde vormen en carrosseriedelen van de
zijkanten. Het plaatwerk straalt zowel spierkracht als elegantie uit,
en onderscheidt de auto op smaakvolle wijze van het opzichtig visueel
vertoon op de huidige markt. De auto heeft een uitgesneden profiel dat
voortbouwt op de troeven van de modellen Antara en Opel GT.
Grote, gewelfde wielkasten omsluiten de agressieve wielen en banden,
een element dat vertrouwen inboezemt bij de klant. Met zijn grote
spoorbreedte (vóór/ achter: 1627/ 1629 mm) en zijn 245/40 R20 'red
line' banden op 20" velgen heeft de Opel GTC Concept een imposante
uitstraling. De zwarte velgen bieden een esthetische verwijzing naar
de autosport â door hun elegante afwerking met spaken in
hoogglanszwart en machinaal gepolijste randen benadrukken zij het
typische prestatiegerichte karakter van de auto.
De designtaal van de voorzijde keert strategisch terug aan de
achterzijde van de GTC Concept, met een geïntegreerde bies en een
Opel-blitz embleem dat op de kenmerkende Opel vouw aan de achterzijde
prijkt. De achterspoiler is zorgvuldig in de carrosserie geïntegreerd
om visueel gestalte te geven aan de performance van het model. Een
ander opvallend element aan de achterzijde zijn de achterlichten in
typische Opel vormgeving. Met hun LED-technologie hebben ze 's nachts
een vormgeving die de merkidentiteit verraadt. De knappe vormgeving
van de carrosserie en zijn aërodynamische eigenschappen worden
beloond met een c -waarde van 0,25.
Interieurdesign: warmer en meer uitnodigend
In auto's zoals de nieuwe Opel Corsa, Antara en Opel GT zijn de
interieurs warmer en meer uitnodigend geworden. De Opel GTC conceptcar
zet echter de stap naar een volgende fase in de ontwikkeling van de
Opel merkidentiteit. Net zoals de carrosserie zijn de vormen en
oppervlakken van het interieur zorgvuldig uitgesneden om visueel
gestalte te geven aan een dynamische rijervaring. De bovenzijde van
het dashboard strekt zich over het instrumentenpaneel uit tot de deur,
en omsluit zo de inzittenden. Het golvende decor vestigt de aandacht
op de oppervlakken van de deur en het instrumentenpaneel en zorgt voor
een onvergetelijke omgeving. Het horizontale thema wordt benadrukt
door een grote, geïntegreerde middenconsole die boven de sierlijst op
het dashboard lijkt te zweven, een stijlelement dat doet denken aan
een luxe audio-installatie.
Aansluitend bij het kleurenspel van de carrosserie, contrasteren
oppervlakken in mat ebbenhout met details in hoogglans pianozwart en
elegante aluminium accenten, die het Opel design een nieuwe dimensie
geven. Het U-vormige grafische element op het stuurwiel keert terug op
de middenconsole en op de versnellingspookknop. Het linkt de
bedieningselementen aan elkaar en benadrukt hiermee de rijdynamiek van
Opel. De draaiknop van het navigatiesysteem is ergonomisch opgesteld,
zodat de bestuurder hem makkelijk kan vinden en bedienen zonder de
ogen van de weg af te wenden. De vier sportieve, ronde instrumenten
met doorschijnende ringen eromheen hebben achtergrondverlichting in
dynamisch rood, ter vervanging van Opels traditionele ambertinten.
Deze esthetische oplossingen van het interieur benadrukken gewild de
dynamische ervaring die Opel de automobilisten bezorgt.
Een laatste identiteitselement is de verfijnde 'redline'-afwerking van
het bandprofiel die verticaal in de gecontourde oppervlakken van de
sportstoelen en de middellijn van het stuurwiel is geweven. Deze
vondst toont aan dat een prestatiegerichte visuele identiteit
persoonlijk en tegelijk smaakvol kan zijn.
Intelligent volume: compacte carrosserie met een ruim, flexibel
interieur
"De afgelopen jaren zijn tal van auto's groter geworden zonder dat de
passagiers voordeel konden halen uit de extra centimeters. Met het
Opel GTC Concept keren wij die trend om. Ondanks een in verhouding
compacte carrosserie biedt de passagiersruimte de comfortafmetingen
die de inzittenden een goed gevoel geven tijdens het rijden",
verklaart Frank Leopold, Manager GME Innovation, Show Cars and
Advanced Packaging. "Op die manier zit de auto voor de inzittenden als
gegoten."
Met de verlaging van de zithouding en het verticale heupniveau â
bekend als H-punt â bevinden de twee inzittenden in de voorstoelen
zich perfect geïntegreerd in de wagen. Het lager opgestelde
instrumentenpaneel staat borg voor een uitstekend zicht naar buiten.
Bovendien geeft die opstelling een ruimtelijk gevoel, dat nog
versterkt wordt door de kleuren: het bovenste deel van het
instrumentenpaneel is donker, het onderste lichtgekleurd.
De intelligente inhoud wordt verder benadrukt door het grote
ruimteaanbod achterin. Ondanks de vlakke daklijn bedraagt de
hoofdruimte achterin 920 millimeter. De achterstoelen zijn laag, maar
toch biedt de tweedeurs met vier plaatsen de typische
Opel-flexibiliteit, dankzij een innovatie van de Opel ingenieurs: het
'Flex4' interieurconcept .
Met 'Flex4' kunnen de rugleuningen van de twee achterstoelen in de
coupé-conceptcar door middel van een knop en door sensors
gecontroleerd afzonderlijk naar vóór verplaatst en tegen de
voorzetels gevouwen worden. De afdekking van de bagageruimte wordt
daarbij automatisch over de resterende zeteloppervlakken in de vloer
getrokken. Zo ontstaat een drie- of tweezitter met een vlakke
laadvloer van 1,8 meter lang. De bagageruimte wordt vergroot van 500
liter tot 755 liter (driezitter) of 1020 liter (maximumcapaciteit: tot
de taillelijn).
Krachtige motor en intelligente vierwielaandrijving
De Opel GTC conceptcar wordt aangedreven door een 220 kW/ 300 pk
sterke 2,8-liter V6 turbobenzinemotor met twee variabele nokkenassen,
gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het
maximumkoppel van 400 Nm is beschikbaar van 1850 tot 4500 t/min, en de
auto accelereert in ongeveer 6 seconden van 0 tot 100 km/u. De
topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
De kracht van de high-tech turbomotor wordt aangedreven door een
geavanceerde elektronisch gestuurde vierwielaandrijving die volledig
geïntegreerd is in het adaptieve IDSPlus chassis managementsysteem.
Om aandrijfkracht en rijprestaties te optimaliseren, verdeelt een
elektronisch gestuurde koppelverdeelinrichting het vermogen naadloos
over de voor- en achteras. De supersnelle regeling brengt meer
vermogen naar de achteras nog vóór zich tractieverlies kan voordoen,
bijvoorbeeld tijdens snelle acceleraties. Dit resulteert in een
rijgevoel vergelijkbaar met dat van een sportieve
achterwielaangedreven auto. Een elektronisch gestuurd differentieel op
de achteras zorgt voor extra stabiliteit en aandrijfkracht door het
koppel in een ideale verhouding te verdelen over de achterwielen.
De belangrijkste voordelen van de intelligente vierwielaandrijving op
de Opel GTC Concept zijn: maximale aandrijfkracht en stabiliteit in
alle rij-omstandigheden bij een voorbeeldige wendbaarheid en een
actief rijgevoel.
AutoRai