AutoRai

Opel luidt nieuw designtijdperk in met GTC Concept

(3/6/2007)
De wereldpremière van de GTC Concept op de 77ste autotentoonstelling van Genève laat zien hoe dynamisch en verfrissend de nieuwe designontwerpen van Opel zal ogen in de toekomst.

Alain Visser, Executive Director, European Opel Marketing, licht toe: "Deze conceptcar geeft gestalte aan de nieuwe interpretatie van het merk Opel. De GTC Concept ((Gran Turismo Coupé) toont de zelfbewuste, emotionele richting die wij met Opel inslaan. Zijn opwindende lijnen en zijn briljante rijeigenschappen en interieurflexibiliteit weerspiegelen de typische kenmerken van Opel in de toekomst." Op deze conceptcar toont Opel zelfs een voorstel voor een meer verfijnd embleem, nog altijd met de bliksemflits, waarop in reliëf de naam Opel is aangebracht.
Bryan Nesbitt, Executive Director, GM Europe Design: "De GTC conceptcar kondigt het volgende hoofdstuk in de ontwikkeling van Opels designidentiteit aan." Ons team nam de strategische beslissing de nieuwe essentie van Opel â meer zelfverzekerd, relevant en persoonlijk â vorm te geven in een prestatiegerichte maar ook veelzijdige vierzitter coupé. Die stijl belichaamt wat men van toekomstige Opel producten mag verwachten.

"U hebt gezien hoe een aantal recente conceptcars werkelijkheid werden bij Opel", aldus Hans Demant, Managing Director bij Opel en Vice President Engineering bij GME. "Conceptcars zoals de GTC Genève en de Antara GTC, of het âFlex-Fix(TM)â dragersysteem voor de achterzijde, gepresenteerd op de TRIXX, waren een voorbode van de seriemodellen. Deze auto is een zelfverzekerde ambassadeur voor het merk, en kan een gelijksoortige rol spelen voor ons, als showmodel voor de technische en designelementen van de toekomstige Opel generaties."

De vierzitter coupé wordt aangedreven door een 2,8-liter V6 turbobenzinemotor van 220 kW/ 300 pk en is uitgerust met een intelligente, elektronisch gestuurde vierwielaandrijving die een maximum aan aandrijfkracht en stabiliteit verenigt met een voorbeeldige wendbaarheid in alle omstandigheden.

De typische interieurflexibiliteit van het merk wordt gewaarborgd door het doordachte 'Flex4'-systeem . De rugleuningen van de twee achterstoelen kunnen met een afstandsbediening afzonderlijk worden neergelegd tegen de voorstoelen. In dat geval beschikken de inzittenden over een ruime drie- of tweezitter met een vlakke laadvloer en een bagagecapaciteit van 1020 liter. Zoals gebruikelijk bij Opel, hoeven de stoelen niet uit de auto gehaald of opnieuw geïnstalleerd te worden.

Dynamisch design: visuele communicatie van de merkwaarden van Opel De GTC Concept onthult het Opel design van de volgende generatie. Net zoals de Opel Speedster in 1999 of de GTC Genève conceptcar in 2003, betekent deze auto een doorbraak in de evolutie van Opels designtaal en geeft hij aan dat het volgende hoofdstuk binnenkort geschreven wordt.

Een bepalend element van de zijdegrijs gelakte coupé-conceptcar, afgewerkt met matgrijze lak (lengte/ breedte/ hoogte: 4830/1867/1432 millimeter, wielbasis: 2737 mm) is een agressieve voorzijde die zijn prestatiegerichte karakter verraadt, met grote in aluminium afgewerkte verticale luchtinlaatopeningen die de koplampen kruisen. Die verticale elementen keren terug in de achter uitlaatpijpen die de auto op de weg een onmiskenbare prestatiegerichte uitstraling bezorgen.

De trotse voorzijde wordt geaccentueerd door een opvallend, trapeziumvormige radiatorgrille met de typische brede Opel-lijst en Opel-blitz, uitgevoerd in gepolijst aluminium en elegant afgewerkt met een nieuw concept van de Opel-blitz. De vouw in het midden, de kenmerkende verticale aluminium luchtinlaatopeningen en de ver naar buiten geplaatste verticale LED-rijlampen vormen een evenwichtig geheel dat kracht en sterkte uitstraalt. Het persoonlijke design gaat verder met LED-technologie, die een creatieve vormgeving in de koplamp toelaat. 's Nachts zorgt dit element ervoor dat de auto zowel van voor- als achter meteen herkenbaar is aan zijn lichten.

Een ander belangrijk designelement van deze ranke tweedeurs sportcoupé zijn de verfijnde vormen en carrosseriedelen van de zijkanten. Het plaatwerk straalt zowel spierkracht als elegantie uit, en onderscheidt de auto op smaakvolle wijze van het opzichtig visueel vertoon op de huidige markt. De auto heeft een uitgesneden profiel dat voortbouwt op de troeven van de modellen Antara en Opel GT.

Grote, gewelfde wielkasten omsluiten de agressieve wielen en banden, een element dat vertrouwen inboezemt bij de klant. Met zijn grote spoorbreedte (vóór/ achter: 1627/ 1629 mm) en zijn 245/40 R20 'red line' banden op 20" velgen heeft de Opel GTC Concept een imposante uitstraling. De zwarte velgen bieden een esthetische verwijzing naar de autosport â door hun elegante afwerking met spaken in hoogglanszwart en machinaal gepolijste randen benadrukken zij het typische prestatiegerichte karakter van de auto.

De designtaal van de voorzijde keert strategisch terug aan de achterzijde van de GTC Concept, met een geïntegreerde bies en een Opel-blitz embleem dat op de kenmerkende Opel vouw aan de achterzijde prijkt. De achterspoiler is zorgvuldig in de carrosserie geïntegreerd om visueel gestalte te geven aan de performance van het model. Een ander opvallend element aan de achterzijde zijn de achterlichten in typische Opel vormgeving. Met hun LED-technologie hebben ze 's nachts een vormgeving die de merkidentiteit verraadt. De knappe vormgeving van de carrosserie en zijn aërodynamische eigenschappen worden beloond met een c -waarde van 0,25.

Interieurdesign: warmer en meer uitnodigend
In auto's zoals de nieuwe Opel Corsa, Antara en Opel GT zijn de interieurs warmer en meer uitnodigend geworden. De Opel GTC conceptcar zet echter de stap naar een volgende fase in de ontwikkeling van de Opel merkidentiteit. Net zoals de carrosserie zijn de vormen en oppervlakken van het interieur zorgvuldig uitgesneden om visueel gestalte te geven aan een dynamische rijervaring. De bovenzijde van het dashboard strekt zich over het instrumentenpaneel uit tot de deur, en omsluit zo de inzittenden. Het golvende decor vestigt de aandacht op de oppervlakken van de deur en het instrumentenpaneel en zorgt voor een onvergetelijke omgeving. Het horizontale thema wordt benadrukt door een grote, geïntegreerde middenconsole die boven de sierlijst op het dashboard lijkt te zweven, een stijlelement dat doet denken aan een luxe audio-installatie.

Aansluitend bij het kleurenspel van de carrosserie, contrasteren oppervlakken in mat ebbenhout met details in hoogglans pianozwart en elegante aluminium accenten, die het Opel design een nieuwe dimensie geven. Het U-vormige grafische element op het stuurwiel keert terug op de middenconsole en op de versnellingspookknop. Het linkt de bedieningselementen aan elkaar en benadrukt hiermee de rijdynamiek van Opel. De draaiknop van het navigatiesysteem is ergonomisch opgesteld, zodat de bestuurder hem makkelijk kan vinden en bedienen zonder de ogen van de weg af te wenden. De vier sportieve, ronde instrumenten met doorschijnende ringen eromheen hebben achtergrondverlichting in dynamisch rood, ter vervanging van Opels traditionele ambertinten. Deze esthetische oplossingen van het interieur benadrukken gewild de dynamische ervaring die Opel de automobilisten bezorgt.

Een laatste identiteitselement is de verfijnde 'redline'-afwerking van het bandprofiel die verticaal in de gecontourde oppervlakken van de sportstoelen en de middellijn van het stuurwiel is geweven. Deze vondst toont aan dat een prestatiegerichte visuele identiteit persoonlijk en tegelijk smaakvol kan zijn.

Intelligent volume: compacte carrosserie met een ruim, flexibel interieur
"De afgelopen jaren zijn tal van auto's groter geworden zonder dat de passagiers voordeel konden halen uit de extra centimeters. Met het Opel GTC Concept keren wij die trend om. Ondanks een in verhouding compacte carrosserie biedt de passagiersruimte de comfortafmetingen die de inzittenden een goed gevoel geven tijdens het rijden", verklaart Frank Leopold, Manager GME Innovation, Show Cars and Advanced Packaging. "Op die manier zit de auto voor de inzittenden als gegoten."

Met de verlaging van de zithouding en het verticale heupniveau â bekend als H-punt â bevinden de twee inzittenden in de voorstoelen zich perfect geïntegreerd in de wagen. Het lager opgestelde instrumentenpaneel staat borg voor een uitstekend zicht naar buiten. Bovendien geeft die opstelling een ruimtelijk gevoel, dat nog versterkt wordt door de kleuren: het bovenste deel van het instrumentenpaneel is donker, het onderste lichtgekleurd.

De intelligente inhoud wordt verder benadrukt door het grote ruimteaanbod achterin. Ondanks de vlakke daklijn bedraagt de hoofdruimte achterin 920 millimeter. De achterstoelen zijn laag, maar toch biedt de tweedeurs met vier plaatsen de typische Opel-flexibiliteit, dankzij een innovatie van de Opel ingenieurs: het 'Flex4' interieurconcept .

Met 'Flex4' kunnen de rugleuningen van de twee achterstoelen in de coupé-conceptcar door middel van een knop en door sensors gecontroleerd afzonderlijk naar vóór verplaatst en tegen de voorzetels gevouwen worden. De afdekking van de bagageruimte wordt daarbij automatisch over de resterende zeteloppervlakken in de vloer getrokken. Zo ontstaat een drie- of tweezitter met een vlakke laadvloer van 1,8 meter lang. De bagageruimte wordt vergroot van 500 liter tot 755 liter (driezitter) of 1020 liter (maximumcapaciteit: tot de taillelijn).

Krachtige motor en intelligente vierwielaandrijving De Opel GTC conceptcar wordt aangedreven door een 220 kW/ 300 pk sterke 2,8-liter V6 turbobenzinemotor met twee variabele nokkenassen, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het maximumkoppel van 400 Nm is beschikbaar van 1850 tot 4500 t/min, en de auto accelereert in ongeveer 6 seconden van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

De kracht van de high-tech turbomotor wordt aangedreven door een geavanceerde elektronisch gestuurde vierwielaandrijving die volledig geïntegreerd is in het adaptieve IDSPlus chassis managementsysteem. Om aandrijfkracht en rijprestaties te optimaliseren, verdeelt een elektronisch gestuurde koppelverdeelinrichting het vermogen naadloos over de voor- en achteras. De supersnelle regeling brengt meer vermogen naar de achteras nog vóór zich tractieverlies kan voordoen, bijvoorbeeld tijdens snelle acceleraties. Dit resulteert in een rijgevoel vergelijkbaar met dat van een sportieve achterwielaangedreven auto. Een elektronisch gestuurd differentieel op de achteras zorgt voor extra stabiliteit en aandrijfkracht door het koppel in een ideale verhouding te verdelen over de achterwielen.

De belangrijkste voordelen van de intelligente vierwielaandrijving op de Opel GTC Concept zijn: maximale aandrijfkracht en stabiliteit in alle rij-omstandigheden bij een voorbeeldige wendbaarheid en een actief rijgevoel.