Samen knelpunten luchtvracht wegwerken


06.03.2007 / 10:13 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Acn

Acn

Oproep aan Minister Eurlings: 'Samen knelpunten luchtvracht wegwerken'

Schiphol, 6 maart 2007 - De brancheorganisatie Air Cargo Netherlands (ACN) heeft namens de Nederlandse luchtvrachtindustrie een brief gestuurd aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat om hem te wijzen op het belang van luchtvracht voor de positie van Schiphol en de Nederlandse economie. De kern daarvan is dat de mainport Schiphol niet kan bestaan zonder gezonde ontwikkeling van de luchtvrachtsector.

Wat daarvoor nodig is, staat in een position paper van ACN, EVO, FENEX en ORAM met de titel 'Samen werken aan knelpunten luchtvrachtindustrie'. De organisaties roepen de minister gevraagd op om vooral te zorgen voor verbetering van de bereikbaarheid van Schiphol door een snelle uitvoering van vele infrastructuurprojecten die al zo lang op realisatie wachten. Samen werken aan een gezonde ontwikkeling van de luchtvracht en aan zorgvuldige inpassing van de groei is van toenemend belang voor werkend Nederland en dus voor de samenleving als geheel, aldus de organisaties.

Luchtvracht essentieel voor 'motor Nederlandse economie'

De bijdrage van de luchthaven Schiphol aan de Nederlandse economie is vaak onderzocht en de conclusie is steeds weer dat die betekenis groot is, zowel in termen van bijdrage aan het BNP, omvang en groei van werkgelegenheid als voor de Nederlandse economie als geheel. De cijfers over 2006 illustreren dat weer eens. Luchtvracht speelt in dat totaal een belangrijke rol en is van grote betekenis voor productie, handel én consumptie. De strategienota van Schiphol Group (2006) bevestigt dat een vitale luchtvrachtindustrie een noodzakelijke voorwaarde is voor de mainportpositie van Schiphol. Zonder vracht zou onze nationale luchthaven degenereren tot een secundaire luchthaven. De motorfunctie voor de nationale economie en de bijdrage aan de groei en omvang daarvan zijn echter niet vanzelfsprekend. Zij moeten steeds weer opnieuw in internationale competitie veiliggesteld worden. Dat kan alleen wanneer Schiphol voor deze concurrentiestrijd op gelijkwaardige wijze is toegerust als grote luchthavens in omliggende landen.

Luchthavencapaciteit absolute randvoorwaarde

Voor de concurrentiepositie van Schiphol en dus voor de Nederlandse economie is ruimte om te kunnen vliegen van eminent belang. Het dreigende capaciteitstekort op korte en middellange termijn moet zo snel mogelijk het hoofd worden geboden om onomkeerbare afkalving van de vervoersfunctie van Schiphol te voorkomen. De vervoerscapaciteit van de regionale luchthavens is van belang voor de regionale economie en verdient alle steun. Gelet op de hoge groei van de luchtvaart zijn er goede perspectieven voor de regionale luchthavens, ook in de vrachtsector. De geluidsproblemen rond Schiphol kunnen echter niet op de regionale luchthavens opgelost worden. Zelfs in de meest optimistische scenario's spelen zij een beperkte rol in de nationale capaciteitsbehoefte: nog niet eens één jaar groei van Schiphol zou daar opgevangen kunnen worden. De emissies van de luchtvaart vragen om een mondiale, vooral technologische aanpak.

Europese markt moet bereikbaar blijven

Met teleurstelling hebben de organisaties kennis genomen van het uiterst bescheiden bedrag dat het nieuwe kabinet heeft uitgetrokken om de knelpunten in de wegeninfrastructuur op te lossen. Zij vrezen dat op deze manier de snel slechter wordende bereikbaarheid van Schiphol vanuit de economische zwaartepunten van Europa niet gestuit kan worden, laat staan verbeterd. Het is dringend nodig om de capaciteit van de wegen van en naar Schiphol te vergroten, met name de snelwegen A1, A2 en A4, en de Amsterdamse ringwegen A9 en A10. De Bloemenveiling Aalsmeer en de luchtvrachtindustrie op Schiphol-Zuidoost en Schiphol-Rijk wachten al 40 jaar met smart op betere verbindingen met de A4, de A9 en de A2 via de N201. Op de nieuwe bedrijvenlocatie 'Werkstad A4' dient een railterminal voor snel spoorvervoer te komen. De organisaties melden dat er in de afgelopen decennia een zeker cynisme is ontstaan ten aanzien het vermogen van de politiek om de congestieproblematiek daadwerkelijk aan te pakken. Veel nota's, veel beleid, weinig actie. Gehoopt wordt dat het dit keer anders zal zijn, maar de al genoemde volstrekt ontoereikende budgettaire ruimte doen het ergste vrezen. Voor de realisatie van pijler 2 in het Regeerakkoord, een innovatieve, concurrerende en ondernemende economie, is snellere uitvoering van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport nodig en dus aanzienlijk meer geld op korte termijn. De schade door verder uitstel valt slechts voor een deel te compenseren door onnodige vertragingen, rompslomp en relatief hoge kosten op het gebied van douaneformaliteiten en inspecties versneld aan te pakken.

Wel liberalisatie, geen privatisering

ACN, EVO, FENEX en ORAM pleiten voor voortgang bij het realiseren van een 'open skies', met de kanttekening dat dit alleen zou moeten gelden voor maatschappijen die zonder staatssteun opereren in een vrije markt, om concurrentievervalsing te voorkomen. Open toegang voor de luchtvaart kan ons land een comparatief voordeel opleveren en de mainportpositie van Schiphol verstevigen. Verder zijn de organisaties positief over het voornemen van het kabinet om de beursgang van Schiphol Group niet langer na te streven. Het grote belang van deze infrastructuur vereist een bijzondere invloed van de overheid. Voorkomen moet worden dat private partijen via onderhandse plaatsing van aandelen negatieve invloed op de verdere uitbouw van dit belangrijke knooppunt kunnen krijgen.

Goed gedrag belonen en realistisch blijven

Prijsdifferentiatie kan een goed instrument zijn om het gebruik van luidruchtige vliegtuigen en nachtvluchten te ontmoedigen, maar ACN, EVO, FENEX en ORAM geven de voorkeur aan positieve incentives om luchtvaartmaatschappijen aan te moedigen hun vloot te verjongen en overdag te vliegen. Hiermee wordt zowel het milieu gediend als de concurrentiepositie van Schiphol in Europa, hetgeen de nationale economie ten goede zal komen. Op het gebied van de security staan de organisaties voor een realistische aanpak van de beveiliging. Er moet een redelijke verhouding zijn tussen de omvang van de risico's en de kosten van de beveiligingsmaatregelen.

Openstaan voor buitenlandse bedrijven

De promotionele activiteiten gericht op het aantrekken van internationale bedrijven en bedrijvigheid, zouden meer in lijn moeten worden gebracht met de kracht van Nederland als geheel. Al te dikwijls beconcurreren de verschillende nationale, regionale en lokale autoriteiten en promotionele instellingen elkaar bij wervingsactiviteiten in het buitenland. Tegelijkertijd laat de ondersteuning bij het oplossen van praktische zaken, indien een bedrijf eenmaal heeft besloten naar Nederland te komen, sterk te wensen over. Hierbij knelt de problematiek rond het verkrijgen van vergunningen voor ex-pats het meest.

De uitdaging: zorgvuldig inpassen van de groei

ACN, EVO, FENEX en ORAM vertalen het motto van het Kabinet in samen werken aan een gezonde ontwikkeling van de luchtvracht en samen leven door de groei zorgvuldig in te passen. Beide zijn van toenemend belang voor werkend Nederland en voor de samenleving als geheel. De organisaties vragen de bewindslieden van Verkeer en Waterstaat om een daadkrachtige aanpak van de hierboven aangeduide knelpunten en zijn graag bereid om daar waar mogelijk bij te helpen.


---
Noot voor de pers,