Vijf `Goudstikkers' blijven in Nederland
De Nederlandse Staat heeft vier schilderijen aangekocht uit de collectie Goudstikker en een schilderij van de erven Goudstikker gekregen. Met de aankoop is een bedrag van bijna 3 miljoen euro gemoeid.
Dit heeft minister Plasterk vandaag bekend gemaakt. De vijf schilderijen vertegenwoordigen verschillende genres uit de Nederlandse schilderkunst uit de 17de eeuw en zijn een belangrijke aanvulling voor de Collectie Nederland. De vijf schilderijen zijn nu nog ondergebracht in het depot van het Instituut Collectie Nederland (ICN) en zullen binnenkort terugkeren in de collecties van de musea waar zij de afgelopen decennia deel van hebben uitgemaakt.
Marei von Saher, schoondochter en erfgename van kunsthandelaar Jaques Goustikker is "zeer blij dat in goed gezamenlijk overleg enkele belangrijke schilderijen uit de Collectie Goudstikker in Nederland te zien blijven'.
Het schilderij dat Von Saher aan Nederland schenkt is het omstreeks 1645 vervaardigde `Kind op sterfbed', van de hand van de portretschilder Bartholomeus van der Helst. Het is één van de fraaiste doodsportretten die uit de zeventiende eeuw bewaard zijn gebleven. Door het bijzondere onderwerp en de hoge kwaliteit trok dit schilderij jarenlang veel aandacht in MuseumgoudA .
De vier schilderijen die de Nederlandse Staat heeft gekocht zijn:
`Architectuurfantasie met figuren' (1633) van Dirck van Delen dat in het Noordbrabantsmuseum in Den Bosch hing. De Zeeuws/ Brabantse schilder behoort tot de grondleggers van de Nederlandse architectuurschilderkunst van de Gouden Eeuw;
`Anna Strick van Linschoten' en 'Philips Ram' (1625), twee portretten van de Utrechtse schilder Paulus Moreelse, waren in bruikleen bij het Centraal Museum in Utrecht. Deze zogenaamde `pendanten' (twee bij elkaar horende schilderijen) zijn meesterwerken uit de bloeiperiode van de schilder, wiens werk behoort tot de top van de Nederlandse portretkunst uit de periode voorafgaande aan Rembrandt;
`Gezicht op Delft' (1665) van Daniël Vosmaer hing in museum Het Prinsenhof in Delft. Niet alleen is het een klassiek voorbeeld van het Noord-Nederlandse stadsgezicht, voor Delft is het een belangrijk document van de in deze stad ingezette traditie van het perspectiefschilderij. Het schilderij heeft voor Delft icoonwaarde.
Noot voor redacties (