Ingezonden persbericht


Keurmerk maakt consumptief krediet transparant voor de consument

De Lage Landen stelt objectief puntensysteem voor

Eindhoven, 5 maart 2007 - De Lage Landen heeft het initiatief genomen tot het invoeren van een Keurmerk voor de Nederlandse consumptieve kredietmarkt. Daartoe is een voorstel gestuurd naar de belangrijkste financiële instituties. Toon Sanders, directeur van De Lage Landen Consumer Finance, komt met dit voorstel op voor consumentenbelangen en de integriteit van de branche. Door het invoeren van een Keurmerk voor consumptief krediet krijgen de consumenten in de toekomst helder inzicht in de voorwaarden en prijsstelling van consumptief kredietproducten. Ook zal de communicatie van de verschillende aanbieders beoordeeld worden op juistheid en zorgvuldigheid.

De Lage Landen is van mening dat de markt voor consumptief krediet, oftewel de leningenmarkt, op dit moment, niet open en transparant genoeg is qua product en prijs. Daarnaast kampt de branche met een geloofwaardigheidsprobleem door praktijken van aanbieders, zoals overkreditering, misleidende reclame en niet-transparante producten. De wetgever treedt hiertegen steeds harder op. De Lage Landen bepleit dat de branche zelf meer verantwoordelijkheid neemt om de integriteit van de sector te bewaken. "Het wordt hoog tijd dat de branche zelf laat zien dat ze de bestaande problemen in de kredietbranche serieus neemt. Het is nu vooral de wetgever die regulerend optreedt. Het bedrijfsleven moet zelf initiatief tonen. De consument moet beter worden geholpen en beter beschermd. Een Keurmerk is een uitstekend middel om de consument te helpen bij het maken van de juiste keuze en te behoeden voor misstappen" aldus Toon Sanders. "Het is een vorm van zelfregulering van de sector, die heel effecti ef kan werken. Als de branche daartoe niet in staat is voorspel ik nog veel meer overheidsbemoeienis. Daar zit niemand op te wachten".

Geen eenmalig stempel maar platform voor consument Het voorgestelde Keurmerk is geen eenmalig stempel dat aan een aanbieder van consumptief krediet wordt verstrekt, maar een systeem van continue beoordeling en waardering van het gedrag van de aanbieder. Het is een kwaliteits- en betrouwbaarheidsindicator met een dynamisch karakter: het volgt de ontwikkelingen en gedragingen in de markt. Het Keurmerk krijgt twee rollen. Ten eerste wordt het een platform waar de consument terecht kan voor betrouwbare en objectieve informatie over consumptief krediet en ten tweede is het een "portaal" naar de instituties. Hierdoor slaat het Keurmerk de brug tussen instituties en de consument. Daarnaast slaat het Keurmerk ook de brug tussen instituties onderling, want het biedt één gemeenschappelijk platform voor de gehele branche gericht op de consument. Sanders: "Op dit moment weet de consument niet waar hij terecht kan voor betrouwbare en correcte prijsvergelijking. Het Keurmerk kan helpen producten voor de consument transparanter te maken."

Controle
Het voorgestelde Keurmerk dient continu het gedrag van alle kredietverstrekkers te controleren en beoordelen. Dit levert de garantie op dat deze verstrekkers onafgebroken handelen volgens de normen en waarden uit de branche. Dit kan worden getoetst op de volgende aspecten:
1. Een correcte naleving van de regelgeving

2. Openheid en transparantie in prijzen en (bij-)producten
3. Toetsing op verantwoord acceptatiebeleid

4. Aantallen schuldprobleemgevallen en zorgvuldigheid in afhandeling
5. Integriteit in reclame-uitingen

6. Klachten van klanten met de daarbij behorende juiste afhandeling

Wie beoordeelt het keurmerk?
Het Keurmerk wordt afgegeven en onderhouden door een onafhankelijke instantie (bijv. een certificeringinstituut). Sanders: "Dit instituut moet geautoriseerd en bevoegd zijn door de branche om voor de gehele branche objectief en gestructureerd te werken. Het moet gericht zijn op het stimuleren van goed gedrag en werken volgens een puntensysteem. Goed gedrag levert punten op, slecht gedrag leidt tot strafpunten."

Verzoek
Inmiddels heeft De Lage Landen het voorstel voorgelegd aan de belangrijkste financiële instituties op dit gebied in Nederland zoals AFM, VFN, NVF, NVVK, Kifid en de NVB . Sanders: "Het doel van dit voorstel is om de motieven en achtergronden van het Keurmerk toe te lichten en de discussie in de branche op gang te brengen. Ik hoop dat de betrokken instellingen hun oordeel uitspreken over dit plan en waar mogelijk een bijdrage leveren aan de uitwerking ervan."

Over De Lage Landen:

De Lage Landen is een internationale aanbieder van hoogwaardige programma's op het gebied van activafinanciering. Het in Eindhoven gevestigde bedrijf is een volledige dochter van de Rabobank Groep, een bedrijf met een Triple-A rating van Moody's en Standard & Poor's. De Lage Landen heeft kantoren en samenwerkingsverbanden in meer dan 25 landen in Europa, Noord- en Zuid Amerika, Zuidoost Azië, Australië en Nieuw Zeeland. De onderneming specialiseert zich internationaal in activafinanciering en Vendor Finance, en concentreert zich op de bedrijfstakken: Food & Agriculture, Healthcare, Office Equipment, Information Technology, Telecommunications, Financial Institutions, Trucks & Trailers, Public Finance and Materials Handling & Construction. In Nederland biedt het bedrijf een breed pakket leasing- en handelsfinancieringsproducten aan. Tot haar productenpakket behoren equipmentlease, auto- en bedrijfswagenlease, ICT-lease, consumer finance en factoring. De kracht van De Lage Landen in Nederland bestaat uit een snelle afwikkeling van leasecontracten en haar specialistische objectkennis in diverse branches. Het productenpakket van De Lage Landen wordt via de lokale Rabobanken alsook rechtstreeks afgezet. Sinds 2006 is Athlon Carlease onderdeel van De Lage Landen Groep. Athlon Carlease is een internationale aanbieder van operationele autoleasing, actief in zes landen in Europa. Vanaf januari 2007 is De Lage Landen het competentiecentrum van de Rabobank Groep op het gebied van consumentenkrediet in Nederland. In 2006 boekte De Lage Landen een winst van E 206 miljoen en groeide haar leaseportefeuille tot E 18,9 miljard. Eind 2006 had De Lage Landen 4.428 werknemers in dienst. De Lage Landen publiceert haar cijfers in overeenstemming met de International Financial Reporting Standards (IFRS).

Neem voor meer informatie contact op met:

De Lage Landen International B.V.
Naam: Toon Sanders, Directeur Consumer Finance
Telefoon: +31 (0)40 233 96 00
E-mail: a.j.m.sanders@delagelanden.com

Meer informatie is te vinden op onze website: www.delagelanden.com


---- --