IP/07/278
Brussel, 5 maart 2007
Zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen: de Commissie neemt nieuwe
maatregelen
De Europese Commissie heeft vandaag voor de derde keer de communautaire
lijst bijgewerkt van luchtvaartmaatschappijen waaraan een exploitatieverbod
in de Europese Unie is opgelegd. Deze lijst kan nu ook worden geraadpleegd
op de website van de Commissie^ . De meest opmerkelijke wijzigingen in de
communautaire lijst hebben betrekking op (1) de schrapping - voor het eerst
- van twee luchtvaartmaatschappijen uit de lijst omdat ze passende
veiligheidsmaatregelen hebben genomen, (2) de actie die vijf landen hebben
ondernomen om de activiteiten van in de communautaire lijst opgenomen
luchtvaartmaatschappijen stop te zetten, (3) de vaststelling, op
communautair niveau, van nieuwe veiligheidsmaatregelen ten aanzien van twee
maatschappijen, Pakistan International Airlines (PIA) en Air West uit
Soedan, en (4) de vaststelling door twee landen, Rusland en Bulgarije, van
autonome maatregelen ten aanzien van een aantal van hun
luchtvaartmaatschappijen.
"Dit is de eerste keer dat twee maatschappijen van de zwarte lijst
worden geschrapt nadat ze afdoende maatregelen hebben genomen om hun
tekortkomingen te verhelpen. Dit bewijst dat de lijst niet alleen
dient om bescherming te bieden tegen onveilige activiteiten, maar ook
een sterke en doeltreffende stimulans is om bedrijven die afwijken van
de internationale veiligheidsnormen ertoe aan te zetten hun
tekortkomingen te verhelpen", verklaarde Jacques Barrot,
vice-voorzitter van de Commissie en commissaris voor vervoer.
De beslissingen van de Commissie zijn gebaseerd op een unaniem advies
van het comité voor veiligheid van de luchtvaart en kunnen als volgt
worden samengevat:
* Twee individuele luchtvaartmaatschappijen, Phuket Air (Thailand)
en DAS Air Cargo / Dairo Air Services (Oeganda/Kenia), zijn van de
communautaire lijst geschrapt. Deze maatschappijen hebben
tegenover de Commissie aangetoond dat ze de ernstige
veiligheidstekortkomingen, die oorspronkelijk geleid hebben tot
het exploitatieverbod in Europa, hebben verholpen.
* In totaal zijn 49 maatschappijen van de lijst geschrapt omdat ze
hun activiteiten hebben stopgezet, ofwel omdat hun land hun
certificaten heeft ingetrokken (of geweigerd heeft ze te
vernieuwen), ofwel omdat de maatschappijen zelf besloten hebben
hun activiteiten af te bouwen. Het gaat om twee maatschappijen uit
Kazachstan, zes uit de Democratische Republiek Congo, één uit de
Republiek Liberia, drieëndertig uit Equatoriaal-Guinea en zeven
uit de Kirgizische Republiek. In totaal zijn ook tien
maatschappijen, respectievelijk uit de Kirgizische Republiek (4),
Equatoriaal-Guinea (1) en de Democratische Republiek Congo (5),
toegevoegd aan de communautaire lijst van maatschappijen waaraan
een volledig exploitatieverbod is opgelegd.
* Aan Pakistan International Airlines (PIA) zijn
exploitatiebeperkingen opgelegd: deze maatschappij mag in de
Gemeenschap alleen activiteiten uitoefenen met haar Boeing 777.
* De bestaande exploitatiebeperking voor Air West (Soedan) is
uitgebreid tot een volledig exploitatieverbod omdat ondertussen
nieuwe tekortkomingen aan het licht zijn gekomen, zelfs met
betrekking tot het enige vliegtuig dat nog in de Gemeenschap was
toegelaten.
* De Commissie heeft nota genomen van de beslissing van Bulgarije om
vijf Bulgaarse luchtvaartmaatschappijen (Air Sofia, Bright
Aviation Services, Heli Air Services, Skorpion Air en Vega
Airlines) te verbieden nog langer activiteiten in de andere
EU-lidstaten, IJsland, Noorwegen en Zwitserland uit te oefenen.
Deze beslissing is tijdelijk, in afwachting van de toepassing van
adequate remediërende maatregelen, die over enkele weken door de
Commissie en de Bulgaarse autoriteiten samen zullen worden
beoordeeld.
* Na overleg met de Commissie heeft Rusland op 12 februari 2007
besloten negen Russische luchtvaartmaatschappijen, namelijk Aero
Rent, Tatarstan, Atlant Soyuz, Aviakon Zitotrans, Centre Avia,
Gazpromavia, Lukoil, Russian Sky (Russkoe Nebo) en Utair, te
verbieden enkele vluchten en chartervluchten naar de Gemeenschap
te exploiteren. In buitengewone omstandigheden mogen sommige
vluchten toch plaatsvinden, mits strikte controles worden
uitgevoerd.
De Commissie en de luchtvaartveiligheidsdeskundigen uit de lidstaten
hebben ook hun standpunten uitgewisseld over de veiligheidssituatie
van andere luchtvaartmaatschappijen en van sommige
burgerluchtvaartautoriteiten. Uit deze besprekingen is niet gebleken
dat er dringend behoefte is aan andere wijzigingen van de lijst.
---
http://air-ban.europa.eu
Deze beslissing is genomen na een periode van intensief onderzoek
naar de veiligheidsprestaties van deze luchtvaartmaatschappijen. Dit
onderzoek is uitgevoerd door de Commissie, bijgestaan door het
Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) en
deskundigen uit de lidstaten, in samenwerking met de Bulgaarse
burgerluchtvaartautoriteit.
European Union