Twee broers creëren miljoenenbedrijf in gietvloeren
05.03.2007 / 09:12 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Senso vloeren
Senso vloeren
Twee broers creëren miljoenenbedrijf in gietvloeren
Amstelveen - Maarten van Brummelen
'Kwalitatief hoogwaardige gietvloeren maken voor echte designliefhebbers'. Dat was de
doelstelling van David Bols, toen hij in 2003 het bedrijf Senso Gietvloeren oprichtte. In
de vijf jaar die volgden bouwde Bols, samen met zijn broer Daniel Bols, de onderneming uit
naar een miljoenenbedrijf. Het bedrijf heeft met haar keuze voor topkwaliteit en design
inmiddels bekende namen als Hugo Boss, Heineken, SuitSupply, Geddes & Gilmore,
Bugatti, Generali en TUI aan zich weten te binden. Ook toparchitecten werken graag samen
met het bedrijf uit Amstelveen. Met een verwachte jaaromzet van zes miljoen euro is Senso
Gietvloeren (www.sensovloeren.nl) inmiddels de grootste producent voor esthetische
gietvloeren in de Benelux.
Na zes jaar verkoper te zijn geweest voor een industrieel bedrijf vond Bols het tijd om
voor zichzelf te beginnen. Bols: 'De producenten van kunststof gietvloeren waren vooral
gericht op industriële toepassingen, bijvoorbeeld parkeergarages en fabriekshallen.
De markt werd gedomineerd door één grote speler, een aantal kleinere
partijen en zeer veel eenmanszaakjes. Ik zag een toenemende vraag naar gietvloeren in wat
we de 'esthetische markt' noemen: kantoren, woonhuizen, showrooms, winkels, openbare
gebouwen. Ik was echter verbaasd over de veelheid van fouten in het productieproces van
bestaande aanbieders, de vaak matige productkwaliteit en de slechte service naar de
klant. Bestaande bedrijven hadden een zogenaamde 'industrie-mentaliteit': langzaam,
weinig klantgericht en met weinig oog voor design. En dat terwijl een gietvloer juist
bedoeld is om een ruimte stijl en emotie te geven.'
Bols richtte zich op het verwezenlijken van dat gevoel achter het product. Bols: ' Een
gietvloer is pure emotie. Het is namelijk in elke kleur en kleurnuance op maat te maken.
De combinaties van strak met natuurlijk, licht met donker, klassiek en modern; een
gietvloer kan naadloos aansluiten op elk interieur. Ik wilde de stijl, het design van de
gietvloer laten zien, maar ook de uitstraling ervan. Ik wilde klanten laten zien wat voor
potentie het naadloze materiaal heeft, hoe topkwaliteit en design hand in hand kunnen
gaan.'
In de periode die volgde begon hij met het verzamelen van een team. Begin 2004 ontmoette
hij een tweetal broers die teamleider en planner waren bij één van de
grootste vloerenbedrijven in de Benelux en ruim 25 jaar ervaring met zich mee brachten.
Zij werden verantwoordelijk voor het organiseren en opleiden van nieuwe productieteams.
Enkele maanden later lukte het Bols een chemicus te contracteren die werkzaam was bij een
grote Europese kunststoffabrikant. Samen met hem werd van de grond af aan een nieuw type
gietvloer ontwikkeld. Net zo lang tot test van TNO aangaven dat de slijtvastheid,
krasvastheid en elasticiteit significant beter waren dan bestaande gietvloeren.
Klanten reageerden laaiend enthousiast op de klantgerichte benadering en hoge
productkwaliteit. Het bedrijf groeide met sprongen. Bols: ' In het begin hadden we
vrijwel niets om te laten zien. Een aantal particulieren en een kantoortje hier en daar.
Maar ik was ervan overtuigd dat de product- en applicatiekwaliteit de beste in Nederland
was, en dat werd uiteindelijk door de markt bevestigd. Steeds meer en grotere klanten
begonnen langs te komen. Daarna is het allemaal razendsnel gegaan.' Zo snel dat het
moment kwam dat een nieuwe stap gemaakt moest worden in structuur en organisatie om de
groei aan te kunnen.
David Bols: ' We waren in twee jaar tijd gegroeid naar 14 man personeel. Het lukte mij
niet om én verkoop en marketing te doen én de organisatie zo te
stroomlijnen dat we konden blijven groeien.' Zijn broer Daniel Bols werkte in die periode
als manager voor een grote Brits-Nederlandse multinational, eerst in de Verenigde Staten
en later in China, waar hij mede-verantwoordelijk was voor het opzetten van een nieuw
hoofdkantoor in Peking. Begin 2006 zegde hij zijn baan op en werd medeaandeelhouder van
de onderneming, waar hij de organisatie onder zijn hoede nam. David: ' Daniel bracht een
duidelijke strategie en structuur aan in het bedrijf. We professionaliseerden daardoor in
rap tempo, wat verdere groei mogelijk maakte. We werken nu met zo'n 30 man en die groei
zet door.'
Op de vraag wat hun ambitie is, zijn de broers vrij duidelijk. 'We willen het eerste
designmerk voor gietvloeren in West-Europa te worden. Eind dit jaar openen we een
showroom in Antwerpen, daarna volgt Duitsland.'
Over Senso
Senso maakt gietvloeren voor woningen, winkels, kantoren, horeca, sportcentra en openbare
gebouwen. Het biedt de hoogste kwaliteit gietvloeren in Nederland tegen de voor die
kwaliteit scherpste prijzen. Senso werkt alleen maar met eigen teams, zowel nationaal als
in het buitenland. De onderneming heeft showrooms in Veenendaal en Amstelveen. Zie verder:
www.sensovloeren.nl. Voor een compacte website met veel informatie over gietvloeren zie:
www.gietvloer.nl