Honda geeft vol gas in de auto- en motorsport
(3/5/2007)
Honda voert de raceactiviteiten in 2007 flink op. Bij vrijwel alle
wereldwijd vermaarde races staat een Honda op de startgrid. Een
speerpunt dit jaar is de verdediging van de wereldtitel in de MotoGP,
de topklasse in de wegrace voor motoren. Daarnaast worden motoren
geleverd aan de Amerikaanse Indy Car Series en mengt het merk zich in
de Le Mans Series.
Deelname aan snelheidsporten is van oudsher essentieel voor Honda. Dat
hoort bij de roots van het merk. De sportieve uitdaging wordt gezien
als een inspiratiebron voor toonaangevende techniek en talent en als
versterker van het merkimago.
In de wegrace met motoren richt Honda de pijlen dit jaar op het hoogst
haalbare: voor de tweede keer op rij de wereldtitel MotoGP, de
constructeurstitel en de titel voor het beste team in de wacht slepen.
Ook het behouden van de titels in andere wegraceklassen en in de
motorcross, de trial en zelfs mountainbikeracing, zijn doelen in 2007.
In de autosport verwacht Honda met meer succes deel te nemen aan de
koningsklasse Formule 1. Het Honda Racing F1 Team wil vaker op het
podium eindigen dan in het afgelopen jaar en bovenal wordt serieus een
gooi gedaan naar de prestigieuze constructeurstitel. De kansen worden
hoog ingeschat. Temeer, omdat Honda ook het Super Aguri F1 Team
voorziet van krachtbronnen.
Net als vorig jaar voorziet Honda alle deelnemers in de Indy Car
Series van motoren. Het is een volledig nieuwe krachtbron, de V8 H17R,
die geschikt is voor 100 procent ethanolbrandstof.
De auto waarmee aan de Amerikaanse Le Mans Series wordt meegedaan
heeft een V8-motor van Acura. In Noord-Amerika gebruikt Honda Motor
Corporation de naam Acura voor zijn exclusieve topmodellen. Verder is
Honda vertegenwoordigd in de Japanse Super GT-autosportklasse, waar
teams gebruikmaken van een auto die is gebaseerd op de Honda NSX-GT.
Opleiden van nieuw talent
De wil om beter, sterker en sneller te zijn dan anderen, is van meet
af aan de bedrijfscultuur bij Honda. Dromen verwezenlijken is een
missie geworden. Daarin past ook het zoeken naar en het opleiden van
getalenteerde coureurs. Honda heeft dan ook opleidingsmogelijkheden
voor aanstormend talent.
Bij de motorsport worden onder supervisie van de doorgewinterde rijder
Shuhei Aoyama veelbelovende rijders klaargestoomd om mee te doen in de
GP 250. Bij de autosport is zelfs sprake van een geheel traject. Jong
talent start in de Honda Formula Dream. Coureurs met potentie wacht
vervolgens een programma waarin ze kilometers maken en ervaring opdoen
in achtereenvolgens de Suzuka Racing School, de Formule Challenge in
Japan, de Japanse Formule 3 en tot slot de Formule Nippon. Met name de
Formule Challenge is de kweekvijver voor toekomstige coureurs die op
wereldniveau kunnen strijden en mogelijk in de voetsporen kunnen
treden van bijvoorbeeld Formule 1-coureurs als Takuma Sato. De Formule
Challenge is opgezet in 2006 en richt zich met name op het opleiden
van Japanse coureurs.
Circuits
Daarnaast investeert Honda dit jaar flink in modernisering van het
âeigenâ Suzuka-circuit. Tevens beheert de fabrikant een circuit, de
Twin Ring Motegi, waar de Indy Japan 300-mijlsrace wordt verreden.
2007: Honda in de autosport
Formule 1
Het Honda Racing F1 Team gaat op dezelfde leest door in 2007. Er wordt
kortom geracet met een volledig door de fabriek ontwikkelde auto en
motorblok. Honda wil dit jaar op het podium eindigen en er wordt
serieus een gooi gedaan naar de constructeurstitel. Met de nieuwe
auto, de Honda RA107, is vooral winst geboekt in aerodynamica. De
nieuwe motor, de V8 RA807E, is toegesneden op de carrosserie voor
maximale prestaties, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Tevens levert
Honda dit seizoen de motoren voor het Super Aguri F1 Team.
Indy Car
Andermaal is Honda hofleverancier voor de Amerikaanse Indy Car. Dat
heeft nogal wat voeten in de aarde dit jaar, door een nieuw reglement
dat het gebruik van 100 procent ethanol als brandstof voorschrijft.
Vorig jaar was er nog sprake van een mix van 90 procent methanol en 10
procent ethanol. Tevens is een grotere cilinderinhoud toegestaan tot
3500 cc. Honda heeft een V8 ontwikkeld: de H17R-motor.
Amerikaanse Le Mans Series
Honda doet mee aan de prototypeklasse van de Amerikaanse Le Mans
Series. Het gaat hier om enduranceraces. Voor de racer wordt een
geprepareerde V8-krachtbron gebruikt. Die stamt uit het vlaggenschip
dat Honda onder de merknaam Acura in de Verenigde Staten verkoopt.
Super GT
Met vijf teams en evenveel autoâs stapt Honda dit jaar in de
raceklasse Super GT. Aan de streep verschijnt een bolide waarvan het
ontwerp is afgeleid van de NSX-GT-sportauto. Onder de kap huist een V6
van 3,5 liter. Honda doel: de rijderstitel en de teamtitel.
Formule Nippon
Honda voorziet andermaal vier teams van de HF386E 3.0 V8-motor. De
Formule Nippon heeft een sterk promotionele insteek voor de racesport
in Japan.
2007: Honda in de motorsport
MotoGP
In de wegraceklasse MotoGP zijn maar liefst zes Hondaâs
vertegenwoordigd. Het gaat om een volledig nieuwe machine, de RC212V,
die beantwoordt aan het flink gewijzigde reglement. De grootste
verandering is de verlaging van de maximale cilinderinhoud naar 800
cc.
Wereldkampioen Nicky Hayden rijdt andermaal voor het Repsol Honda Team
en heeft maar één doel: het verdedigen van zijn titel. Zijn
teamgenoot is Daniel Pedrosa, die vorig jaar als vijfde eindigde in de
MotoGP.
Wegrace GP 250
In de 250 cc-klasse mengen zich vier coureurs op een Honda in de
strijd om de titel. Ze maken gebruik van de Honda RS250RW.
Japans wegracekampioenschap1000 cc
Honda doet voor het eerst dit jaar mee aan de 1000 cc-klasse in eigen
land. Het is een laagdrempelige racecategorie, bedoeld om de racerij
aantrekkelijk te maken voor een grote groep geïnteresseerden. Honda
Racing Corporation (HRC) levert dit jaar ook ondersteuning aan
privéteams wereldwijd, die uitkomen in onder meer de klassen GP 250,
GP 125 en ST 600.
Brits kampioenschap Superbike
Honda werd kampioen in de Superbike-klasse in Groot-Brittannië.
Ryuichi Kiyonari verdedigt dit jaar zijn titel. De lat ligt nog een
fractie hoger. Honda wil tevens de constructeurstitel in de wacht
slepen en zet daarom twee CBR1000RRK-machines in.
Japans kampioenschap Motorcross
Het team HRC zet alles op alles om de vorig jaar behaalde titel te
verdedigen in de IA1-klasse, met viertaktmotoren tot 450 cc. In de
klasse IA2 (tot 250 cc) mengt Honda zich eveneens in de strijd.
Wereldkampioenschap Trial
In het wereldkampioenschap Trial mikt Honda op de eerste plaats en op
de constructeurstitel. Het Repsol-team rijdt met Montesaâs die zijn
uitgerust met Honda-viertaktmotorblokken.
Japans kampioenschap Trial
Met een aantal Hondaâs RTL250F-trialmotoren doen diverse teams dit
jaar een gooi naar het kampioenschap in eigen land. Honda Racing
Corporation ondersteunt de teams in deze motorsportklasse.
Wereldkampioenschap Mountainbike
Honda is zelfs actief in de ongemotoriseerde tweewielersport. Het gaat
om mountainbike- en afdalingsraces, waarbij de teams gebruikmaken van
Honda-fietsen.
AutoRai