Time : 16:35:49
Date : 05 March 2007
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen
Binnenvaart verleidt meer Vlaamse bedrijven
Aantal tonkilometer stabiel, meer ladingen en lossingen
De Vlaamse binnenvaart heeft in 2006 ongeveer evenveel tonkilometer
gerealiseerd als het jaar voordien. De containerbinnenvaart zette
zijn opmars door, maar groeide minder stevig dan de voorgaande jaren.
Zoals verwacht verdween een deel transitverkeer en laat het
shortsea-succes zich voelen. Maar de sector compenseert dat door
binnen Vlaanderen nog meer bedrijven te bedienen.
Competitief voordeel
Uit cijfers die Promotie Binnenvaart Vlaanderen zopas bekendmaakte
blijkt dat de Vlaamse binnenvaart vorig jaar 4.549.983.735
tonkilometer (= het vervoer van 1 ton over 1 km) heeft gerealiseerd.
Ten opzichte van vorig jaar is dat een minieme daling met 0,4
procent, terwijl het aantal ladingen en lossingen wel opvallend
verder toenam. Dat betekent ten eerste dat de binnenvaart het
aangekondigde wegvallen van een volume transitverkeer goed opvangt
door zich steviger in de Vlaamse economie te verankeren, en ten
tweede dat het modale evenwicht in Vlaanderen zich nog altijd verder
herstelt.
In tegenstelling tot het transitvervoer geeft het aantal ladingen en
lossingen een indicatie van de rol die de binnenvaart vervult voor de
eigen verwerkende industrie. Onder meer dankzij het publiek-private
samenwerkingsprogramma voor de bouw van laad- en losinstallaties, is
die rol de voorbije jaren opmerkelijk uitgebreid. Alsmaar meer
bedrijven ontdekken de binnenvaart namelijk als een competitief
voordeel dat het voor hen mogelijk maakt om hun logistieke kosten
beter te beheersen.
Aangekondigde evolutie
De terugval van het transitverkeer op de Vlaamse binnenwateren is
geen onverwachte evolutie. De Vlaamse binnenvaart voelt al een aantal
jaar de gevolgen van de afbouw van de 'warme fase' van de Waalse
staalindustrie, een evolutie die zich trouwens nog tot 2009 zal
doorzetten. Daarnaast hebben ook het wegvallen van belangrijke
grindtrafieken voor de aanleg van de HST en voor de werken aan het
Deurganckdok een merkbare invloed op de tonkilometergegevens van
vorig jaar.
Opvallend in het cijferoverzicht van 2006 is ook dat de
containerbinnenvaart zijn groei aan een lager tempo dan de voorgaande
jaren doorzet. Vorig jaar vervoerden de containerterminals 466.429
TEU, of 10.150 TEU meer ten opzichte van 2005. Dat lagere tempo is
onder meer te wijten aan efficiƫntieverbeteringen in de
transportstromen. De containerterminals slagen er alsmaar beter in om
zo weinig mogelijk lege containers te vervoeren, door lege containers
van importstromen vaker op de terminals te parkeren, waar ze later
opnieuw voor een exportlading worden ingezet. Dat betekent dat de
relatief kleine groei die de terminals in 2006 realiseerden, toch op
een aanzienlijk volume geladen containers teruggaat.
Binnenvaart in de havens
Tot slot blijkt uit de cijfers dat het binnenvaartvervoer in de
havens minder snel groeit dan de maritieme trafieken. De
belangrijkste reden daarvoor is dat het maritiem vervoer zijn groei
hoofdzakelijk in de containersector realiseert, terwijl de
deepsea-rederijen het aantal havens beperken dat ze per continent
aanlopen. De rederijen opteren alsmaar vaker voor grotere havens, van
waaruit ze de omliggende kleinere havens via shortsea shipping kunnen
bereiken. Het aandeel containers dat voor het hinterland is bestemd -
en dat met de binnenvaart kan worden afgevoerd - groeit daardoor
onvermijdelijk minder hard dan de maritieme trafiek. De
containerbinnenvaart verliest met andere woorden geen marktaandeel
aan spoor of weg, maar aan shortsea-lijndiensten of feederdiensten
die Europese havens met elkaar verbinden.
Meer weten? Op www.binnenvaart.be vindt u naast fotomateriaal een
uitgebreid overzicht van alle recentste grafieken en cijfers.
Voor bijkomende inlichtingen kunt u terecht bij Paul Lambrechts op
tel. 03/20 20 516 of bij Petra de Somere op tel. 03/20 20 522.
Promotie Binnenvaart Vlaanderen? PBV is een onafhankelijke vzw die de
verschillende spelers vertegenwoordigt die betrokken zijn bij het
(recreatief en professioneel) vervoer over de Vlaamse binnenwateren.