Europees APK-rapport pleit niet voor verlaging frequentie
(3/5/2007)
Het rapport van de CITA (internationale organisatie voor
autokeuringsinstanties) over de APK in Europa pleit, in tegenstelling
tot wat vanmorgen in het nieuws kwam, niet voor minder keuringen in
Nederland. BOVAG, RAI Vereniging en VVN vinden dat de huidige
keuringsfrequentie in ons land moet worden gehandhaafd om de
verkeersveiligheid en het milieu niet nodeloos in gevaar te brengen.
De aanbevelingen in het rapport zijn een aanscherping van de huidige
Europese minimum richtlijn. Deze aanbevelingen betekenen ook op zijn
minst een aanscherping van de plannen die het kabinet Balkenende III
vorig jaar lanceerde. De Europees voorgeschreven minimum frequentie
voor de APK-keuring van personenauto's (nu nog vanaf het vierde
bouwjaar elke twee jaar) moet minimaal voor auto's van 8 jaar en ouder
naar elk jaar. Tegelijkertijd vermeldt het rapport ook dat moderne
auto's, in tegenstelling tot wat wel wordt gesuggereerd, toch
technische gebreken, vooral ook in de electronica, vertonen. Die
auto's moeten dus nog steeds regelmatig worden gecontroleerd.
Dit komt goed overeen met Nederlandse onderzoekresultaten. Uit
statistisch materiaal, afkomstig van 4 verschillende over het land
verspreide onafhankelijke keuringsstations blijkt dat van 3 jaar oude
auto's al 18 procent moet worden afgekeurd vanwege defecten aan o.a.
banden, remmen, stuurinrichting en verlichting.
Van 5 jaar oude auto's komt 24 procent al niet meer zonder reparaties
door de keuring en bij 7 jaar oude auto's is dit percentage opgelopen
tot ruim 32 procent. De vier keuringstations keurden tijdens dit
onderzoek meer dan 12.800 personenauto's. Omdat deze stations zelf
geen reparaties aan auto's verrichten, geven deze statistieken een
helder inzicht in wat er zal gebeuren als auto's van 3, 5 en 7 jaar
vrij worden gesteld van de APK-keuringplicht. Een zeer groot deel van
deze auto's zal namelijk een jaar langer door blijven doorrijden met
de geconstateerde gebreken en daarmee de verkeersveiligheid in gevaar
brengen. Uit onderzoek blijkt dat 57 procent van de automobilisten de
voorgeschreven onderhoudsbeurten niet laat uitvoeren en van APK naar
APK rijdt. Mede dankzij de huidige APK loopt Nederland, samen met
Zweden en Engeland, landen die ook een streng keuringsbeleid voeren,
voorop als het gaat om de verkeersveiligheid. Ook op het milieu zal
verlaging van de APK-frequentie van grote invloed zijn; auto's met een
ontoelaatbare emissie van schadelijke stoffen worden nu jaarlijks
afgekeurd.
De komende jaren staat Nederland ook voor een belangrijke taak de
belasting van het milieu door auto's sterk terug te dringen. Daarvoor
is de APK eveneens onontbeerlijk. Met roetfilters en goed onderhoud
kunnen belangrijke vorderingen worden gemaakt. Maar daar moeten auto's
wel regelmatig op worden gecontroleerd.
AutoRai