Transformatie van de zorgverzekeringsmarkt
05.03.2007 / 11:50 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Atos origin
Atos origin
Briefingformulier Atos Origin
Transformatie van de zorgverzekeringsmarkt: Collectiviteitskorting leidt tot winst van
klanten en verlies op de basisverzekering
Het Atos Consulting Trends Institute heeft in een onderzoek onder de zorgverzekeraars de
dynamiek in de zorgverzekeringsmarkt geanalyseerd. De conclusie is dat de sector in zijn
geheel alle tekenen van een sector-in-transformatie vertoont, en dat zorgverzekeraars
zich moeten richten op de innovatie van hun producten- en dienstenaanbod teneinde
winstgevendheid te garanderen.
Utrecht, 1 maart 2007 - Stapte vorig jaar maar liefst een kwart van de verzekerden over
naar een andere zorgverzekeraar, dit jaar switchte slechts 4%.
Dit betekent voor de meeste zorgverzekeraars weinig groei of verlies van het aantal
verzekerden, met uitzondering van twee winnaars en twee verliezers waarvan het
klantenbestand met meer dan 5% wijzigde. De grootste winnaar in absolute aantallen heeft
60.000 verzekerden netto gewonnen en de grootste verliezer ongeveer 110.000 verzekerden
netto verloren. Relatief gezien is de grootste winnaar in 2007 met 17 procent gegroeid en
de grootste verliezer heeft 12 procent van zijn verzekerden verloren.
De reclame-uitgaven zijn dit jaar in tegenstelling tot de individuele prijsstelling en de
waardering wel van invloed geweest op de groei van het aantal verzekerden. De totale
uitgaven van de zorgverzekeraars aan reclame bedraagt dit jaar 46 miljoen euro. In
vergelijking met vorig jaar zijn de media-uitgaven bijna gehalveerd. Dit is met name
veroorzaakt doordat het commerciële seizoen voor het verzekeringsjaar 2005/2006
aanzienlijk langer was dan 2006/2007. Er wordt nog relatief weinig geld uitgegeven aan
reclame op internet, ofschoon een groot deel, ruim een kwart, van de nieuwe verzekerden
zich via internet heeft aangemeld. De effectiviteit van de reclamecampagnes is groter dan
afgelopen jaar omdat meer nadruk is gelegd op collectiviteiten.
Ook dit jaar zijn hoge collectieve kortingen weggegeven van gemiddeld 7%. De collectieve
prijszetting is bepalend geweest bij de groei van het aantal collectief verzekerden. De
collectiviteitsgraad is in 2007 verder toegenomen van bijna 50% naar ongeveer 55%. De
mate van de groei van het aantal collectief verzekerden is hoofdoorzaak geweest voor de
totale winst van het aantal verzekerden. Het aandeel gelegenheidscollectiviteiten ten
opzichte van werkgeverscollectiviteiten is bij de meeste zorgverzekeraars licht gestegen.
Als gevolg van een niet-kostendekkende jaarpremie zullen naar verwachting 11 van de 13
zorgverzekeraars in 2007 verlies maken op de basisverzekering, gezamenlijk een bedrag van
600 miljoen euro verlies. De weggegeven kortingen zullen al op korte termijn op een andere
wijze moeten worden terugverdiend. Zorgverzekeraars zullen, teneinde weer winstgevend te
worden, hun product- en dienstenaanbod ingrijpend moeten innoveren. Atos Consulting
adviseur Paul van den Broek verwacht dat de zorginkoopfunctie van zorgverzekeraars
daarvoor de meeste ruimte zal bieden.
Waar zorgverzekeraars voor de stelselwijziging zorginkoop vooral als een administratieve
functie beschouwden, denken zij momenteel veel meer vanuit het principe van
economy-of-scale. Door schaalgrootte te creëren proberen ze voldoende volume te
genereren om zorg efficiënter te kunnen inkopen. De huidige initiatieven die er zijn
op het gebied van preventie en zelfhulp zijn nog (zeer) kleinschalig en niet substantieel.
Ditzelfde geldt ook voor de samenwerking met zorgaanbieders. Vaak gaat het niet verder dan
het kiezen van een aantal preferred providers en het maken van additionele afspraken
bijvoorbeeld met betrekking tot wachttijden en extra service. Atos Consulting adviseur
Paul van den Broek verwacht dat er een transitie plaats zal gaan vinden in de relatie van
zorgverzekeraars met zorgaanbieders. De relatie zal gaan verschuiven van
(voorkeurs)leverancier naar toeleverings- en ontwikkelingspartner met Health Maintanance
Organizations (HMO-)-achtige constructies. Door dergelijke relaties aan te gaan met
zorgaanbieders zullen daarmee voor de zorgverzekeraars ook de
kostenbesparingsmogelijkheden toe gaan nemen. Als gevolg is een daadwerkelijke
transformatie van de gehele sector te verwachten.
Over Atos Consulting
Atos Consulting is een toonaangevende, internationale business- en IT-consultancy met
wereldwijd meer dan 2500 gedreven professionals, van wie er circa 950 in Nederland
werken. Atos Consulting is de partner voor klanten die zoeken naar effectieve oplossingen
op het gebied van rendement, organisatie, processen en control. Zij biedt diepgaande
kennis van branchespecifieke, primaire processen én van ondersteunende processen,
zoals Finance, HRM en IT. Indien nodig biedt Atos Consulting ook interim management of
neemt zij processen over. Daarbij neemt Atos Consulting een onafhankelijke positie in,
adviseert zij deskundig en werkt nauw samen - voor en mét klanten.
Atos Consulting is een zelfstandig onderdeel van Atos Origin, de grootste beursgenoteerde
Europese IT-dienstverlener (omzet ruim 5,5 miljard euro), waar ruim 47.000 mensen werken,
van wie circa 9000 in Nederland. Het organisatieonderdeel Atos Consulting Trends Institute
verricht toegepast onderzoek naar ontwikkelingen in de maatschappij, de economie en het
bedrijfsleven. Zij doet dit vanuit de drie thema's Transformation, Innovation en
Transparancy. Atos Origin stelt haar klanten - top 500-ondernemingen - in staat hun visie
om te zetten in resultaten door strategische advisering, systeemintegratie en managed
operations. Bezoek voor meer informatie over onze werkwijze, klanten en resultaten:
www.atosconsulting.nl
Meer informatie over dit onderzoeksrapport kunt u opvragen bij Paul van den Broek van Atos
Consulting
Telefoon: (030) 290 83 86
E-mailadres: paul.vd.broek@atosorigin.com