Chevrolet wil in 2007 meer overwinningen in WTCC
(3/5/2007)
Het komende weekend zal het 2007 World Touring Car Championship van
start gaan op het zuidelijke halfrond, wanneer teams en rijders zich
opmaken voor ronde één en twee in Curitiba, Brazilië. Er zullen dit
seizoen genoeg nieuwe gezichten, nieuwe circuits en nieuwe reglementen
zijn.
Eén van de nieuwigheden zal de rollende start zijn voor de eerste
race in het weekend, waarmee de achterwielaangedreven autoâs niet meer
in het voordeel zijn bij een staande start. Voor de start van de
tweede race zal er wel een staande start zijn, evenals het omgedraaide
startveld.
Er zijn ook nieuwe circuits in het kampioenschap opgenomen. Het
voormalige F1 circuit in Anderstorp, Zweden, en uiteraard ons eigen
Zandvoort vervangen dit jaar Istanbul en Puebla (Mexico), terwijl
Porto (Portugal) en Pau (Frankrijk) er bij zijn gekomen. Wat niet
veranderd is, is Chevroletâs honger naar succes. Om het momentum vast
te houden is Chevrolet het enige team dat dezelfde coureurs heeft als
vorig jaar. Een bewijs van vertrouwen van de rijders in het team en de
autoâs.
Mark Busfield: âWe zijn beter voorbereid dan ooit en ik ben er van
overtuigd dat we aan de vooravond staan van een opwindend seizoen. De
autoâs en het team zijn gearriveerd in Brazilië. Zodra alles is
uitgeladen gaan we wat zaken aan de autoâs aanpassen op basis van onze
ervaringen die wij onlangs op het circuit van Zandvoort hebben
opgedaan. De reglementen zijn dit seizoen nogal wat veranderd waardoor
de racestrategie nog belangrijker wordt. De eerste race zal rond het
middaguur worden gestart en de tweede race om 3 uur âs middags. In de
tussentijd staan de autoâs in het parc fermé en hebben we nog steeds
een kwartier om reparaties uit te voeren. Is er meer tijd nodig, dan
kunnen we langer sleutelen, maar dan ben je wel verplicht om achteraan
te starten. Dit zal vooral van pas komen bij schades in de eerste
race. Ook kan de motor worden gewisseld, maar dan moet je in ieder
geval tien plaatsen naar achteren. Het grote voordeel zal zijn dat
veel meer autoâs aan de start van de tweede race zullen verschijnen,
zelfs wanneer ze een fiks race-incident in de eerste race hebben
gehad. Vooral de toeschouwers op de tribune en voor de beeldbuis
zullen hiervan profiteren.â
Alain Menu: Ik kan nauwelijks geloven dat we binnen een week weer âaan
de bakâ gaan. Macau is voor mijn gevoel nog maar net geweest. Maar dat
komt wellicht omdat we heel veel hebben getest en ook omdat het
seizoen eerder van start gaat. Ik ben benieuwd waar we staan ten
opzichte van de concurrentie.â
Rob Huff: âOok ik kijk uit naar Curitiba. Ik had er vorig jaar een
prima auto en met alle verbeteringen moeten we voorin kunnen rijden.
Wij waren de hele winter behoorlijk snel en betrouwbaar tijdens het
testen en ik ben benieuwd naar onze prestaties in Brazilië. De
rollende start zal voor ons een grote kans betekenen. Dat neemt de
druk weg bij de stil-staande start. Aan de andere kant zullen we met
zijn allen met een hogere snelheid de eerste bocht induiken. De
achterwielaangedreven autoâs zijn zo hun voordeel kwijt.â
Nicola Larini: âIk heb meer vertrouwen in dit seizoen dan de
voorgaande twee jaar. Wij hebben alles in huis om tot de koplopers te
gaan behoren. Dat baseer ik op onze uitstekende vorm aan het eind van
het vorige seizoen en op ons testwerk. Ik ben blij met de
veranderingen die aan de auto zijn aangebracht. Ook vind ik de
rollende start een prima idee en de drie stratencircuits spreken mij
ook zeer aan, ook al brengen die extra risicoâs met zich mee. Vorig
jaar hadden we veel last van onderstuur in Brazilië, maar dat
probleem is opgelost.â
Eric Nève: âHet World Touring Car Championship wint aan reputatie en
belangstelling. De fabrikanten en organisatoren werken prima samen om
de status en de kwaliteit van het kampioenschap verder te verbeteren.
Spannende stratencircuits zoals Pau en Porto zijn op wens van de teams
toegevoegd aan de kalender, waaruit blijkt dat er naar de teams wordt
geluisterd. Ook komen de wedstrijdautoâs nu in hun natuurlijke
omgeving terecht en brengen wij de show op de stoep van de
toeschouwers. Verder zal de rollende start zorgen voor nog meer âclose
racingâ en de grotere pauze tussen de races zal resulteren in meer
autoâs aan de start in de tweede race. Net zoals vorig jaar zal
Chevrolet de fanvriendelijke ambiance gebruiken om veel gasten en
media uit te nodigen voor de diverse events. Ik hoop natuurlijk dat
Chevrolet direct vooraan te vinden zal zijn, maar de eerste winnaars
zijn al bekend: de autosportfans.â
CURITIBA WTCC OP TV
De races zullen live op Eurosport worden uitgezonden.
CURITIBA RACESCHEMA
Vrijdag 9 maart 2007
19.30-20.00 Testen
Zaterdag 10 maart 2007
13.00-13.30 Eerste Vrije Training
16.00-16.30 Tweede Vrije Training
19.00-19.30 Kwalificatie
Zondag 11 maart 2007
13.00-13.15 Warm up
16.20-16.45 Race 1 (14 ronden = 51,730 km) (Rollende start)
19.20-19.45 Race 2 (14 ronden = 51,730 km) (Staande start)
CHEVROLET RACING WERELDWIJD
In de the US voert veteraan Mark Martin nu de NASCAR ranglijst aan
door zijn vijfde plaats in de tweede ronde op de California Speedway.
Chevrolet rijders Jeff Gordon, Jimmie Johnson en Jeff Burton eindigden
als 2e, 3e en 4e. De volgende race is aanstaand weekend in Las Vegas .
AutoRai