AutoRai

Chevrolet wil in 2007 meer overwinningen in WTCC

(3/5/2007)
Het komende weekend zal het 2007 World Touring Car Championship van start gaan op het zuidelijke halfrond, wanneer teams en rijders zich opmaken voor ronde één en twee in Curitiba, Brazilië. Er zullen dit seizoen genoeg nieuwe gezichten, nieuwe circuits en nieuwe reglementen zijn.

Eén van de nieuwigheden zal de rollende start zijn voor de eerste race in het weekend, waarmee de achterwielaangedreven autoâs niet meer in het voordeel zijn bij een staande start. Voor de start van de tweede race zal er wel een staande start zijn, evenals het omgedraaide startveld.

Er zijn ook nieuwe circuits in het kampioenschap opgenomen. Het voormalige F1 circuit in Anderstorp, Zweden, en uiteraard ons eigen Zandvoort vervangen dit jaar Istanbul en Puebla (Mexico), terwijl Porto (Portugal) en Pau (Frankrijk) er bij zijn gekomen. Wat niet veranderd is, is Chevroletâs honger naar succes. Om het momentum vast te houden is Chevrolet het enige team dat dezelfde coureurs heeft als vorig jaar. Een bewijs van vertrouwen van de rijders in het team en de autoâs.

Mark Busfield: âWe zijn beter voorbereid dan ooit en ik ben er van overtuigd dat we aan de vooravond staan van een opwindend seizoen. De autoâs en het team zijn gearriveerd in Brazilië. Zodra alles is uitgeladen gaan we wat zaken aan de autoâs aanpassen op basis van onze ervaringen die wij onlangs op het circuit van Zandvoort hebben opgedaan. De reglementen zijn dit seizoen nogal wat veranderd waardoor de racestrategie nog belangrijker wordt. De eerste race zal rond het middaguur worden gestart en de tweede race om 3 uur âs middags. In de tussentijd staan de autoâs in het parc fermé en hebben we nog steeds een kwartier om reparaties uit te voeren. Is er meer tijd nodig, dan kunnen we langer sleutelen, maar dan ben je wel verplicht om achteraan te starten. Dit zal vooral van pas komen bij schades in de eerste race. Ook kan de motor worden gewisseld, maar dan moet je in ieder geval tien plaatsen naar achteren. Het grote voordeel zal zijn dat veel meer autoâs aan de start van de tweede race zullen verschijnen, zelfs wanneer ze een fiks race-incident in de eerste race hebben gehad. Vooral de toeschouwers op de tribune en voor de beeldbuis zullen hiervan profiteren.â

Alain Menu: Ik kan nauwelijks geloven dat we binnen een week weer âaan de bakâ gaan. Macau is voor mijn gevoel nog maar net geweest. Maar dat komt wellicht omdat we heel veel hebben getest en ook omdat het seizoen eerder van start gaat. Ik ben benieuwd waar we staan ten opzichte van de concurrentie.â

Rob Huff: âOok ik kijk uit naar Curitiba. Ik had er vorig jaar een prima auto en met alle verbeteringen moeten we voorin kunnen rijden. Wij waren de hele winter behoorlijk snel en betrouwbaar tijdens het testen en ik ben benieuwd naar onze prestaties in Brazilië. De rollende start zal voor ons een grote kans betekenen. Dat neemt de druk weg bij de stil-staande start. Aan de andere kant zullen we met zijn allen met een hogere snelheid de eerste bocht induiken. De achterwielaangedreven autoâs zijn zo hun voordeel kwijt.â

Nicola Larini: âIk heb meer vertrouwen in dit seizoen dan de voorgaande twee jaar. Wij hebben alles in huis om tot de koplopers te gaan behoren. Dat baseer ik op onze uitstekende vorm aan het eind van het vorige seizoen en op ons testwerk. Ik ben blij met de veranderingen die aan de auto zijn aangebracht. Ook vind ik de rollende start een prima idee en de drie stratencircuits spreken mij ook zeer aan, ook al brengen die extra risicoâs met zich mee. Vorig jaar hadden we veel last van onderstuur in Brazilië, maar dat probleem is opgelost.â

Eric Nève: âHet World Touring Car Championship wint aan reputatie en belangstelling. De fabrikanten en organisatoren werken prima samen om de status en de kwaliteit van het kampioenschap verder te verbeteren. Spannende stratencircuits zoals Pau en Porto zijn op wens van de teams toegevoegd aan de kalender, waaruit blijkt dat er naar de teams wordt geluisterd. Ook komen de wedstrijdautoâs nu in hun natuurlijke omgeving terecht en brengen wij de show op de stoep van de toeschouwers. Verder zal de rollende start zorgen voor nog meer âclose racingâ en de grotere pauze tussen de races zal resulteren in meer autoâs aan de start in de tweede race. Net zoals vorig jaar zal Chevrolet de fanvriendelijke ambiance gebruiken om veel gasten en media uit te nodigen voor de diverse events. Ik hoop natuurlijk dat Chevrolet direct vooraan te vinden zal zijn, maar de eerste winnaars zijn al bekend: de autosportfans.â

CURITIBA WTCC OP TV

De races zullen live op Eurosport worden uitgezonden.

CURITIBA RACESCHEMA

Vrijdag 9 maart 2007
19.30-20.00 Testen

Zaterdag 10 maart 2007
13.00-13.30 Eerste Vrije Training
16.00-16.30 Tweede Vrije Training
19.00-19.30 Kwalificatie

Zondag 11 maart 2007
13.00-13.15 Warm up
16.20-16.45 Race 1 (14 ronden = 51,730 km) (Rollende start) 19.20-19.45 Race 2 (14 ronden = 51,730 km) (Staande start)

CHEVROLET RACING WERELDWIJD
In de the US voert veteraan Mark Martin nu de NASCAR ranglijst aan door zijn vijfde plaats in de tweede ronde op de California Speedway. Chevrolet rijders Jeff Gordon, Jimmie Johnson en Jeff Burton eindigden als 2e, 3e en 4e. De volgende race is aanstaand weekend in Las Vegas .