Nieuwe Hyundai i30 gaat gevecht met gevestigde orde aan
(3/5/2007)
Op de 77ste editie van de jaarlijkse âSalon International De Lâ Ãutoâ
van Genève (8-18 maart 2007) pakt Hyundai uit met groot nieuws. In
deze internationaal georiënteerde Zwitserse stad aan de oevers van
het Lac Léman toont Hyundai een compleet nieuw model in het C-segment
dat aan alle wensen van de veeleisende Europese consument voldoet. De
auto biedt topkwaliteit, is zeer compleet, heeft een energiek en
dynamisch design en wordt concurrerend geprijsd. De naam: Hyundai i30.
Met de Hyundai i30 gaat Hyundai zeer nadrukkelijk de strijd aan met de
gevestigde orde in de compacte middenklasse, het zogenaamde C-segment.
De Hyundai i30 is een stijlvolle Europees vormgegeven auto, die zich
ook wat betreft kwaliteit, luxe, comfort, betrouwbaarheid én design
onderscheidt. Hyundai heeft met de nieuwe Hyundai i30 bewust een auto
gecreëerd die wat betreft maatvoeringen, uitrustingsniveau,
rijeigenschappen, motorisering, prestaties én uitstraling meteen tot
de top van het segment behoort.
Hyundai is een merk dat zijn oorsprong in Korea heeft, maar de focus
nadrukkelijk op Europa legt en zich daarmee internationaal profileert.
De nieuwe Hyundai i30 is volledig in Europa ontwikkeld en wordt vanaf
2008 in de nieuwe productiefaciliteit in Tsjechië gebouwd. De Hyundai
i30 combineert het beste uit twee werelden. De auto heeft de kwaliteit
en betrouwbaarheid die Hyundai (derde op de wereldranglijst op dit
gebied) voorstaat. De auto is voor en door Europeanen ontwikkeld en
voldoet ruimschoots aan de wensen van de veeleisende Europese
consument die nét dat beetje extra verwacht.
Nieuwe naam en nieuwe richting
De Hyundai i30 staat model voor de nieuwe richting die Hyundai met de
toekomstige producten inslaat. Dat is een ambitieuze route waarin
Hyundai de hoogst mogelijke kwaliteit en betrouwbaarheid nastreeft met
modellen van een aansprekende en dynamische op Europese consumenten
gerichte vormgeving en een hoog afwerkingniveau voor een
aantrekkelijke prijs. De nieuwe naam i30 markeert deze richting.
Hyundai staat aan de vooravond van een nieuw tijdperk en wil nieuw
aanzien verwerven met een lijn dynamische autoâs die dit elan
representeert. De i staat hierbij voor Innovatief, Inspirerend,
Intelligent en Internationaal, wat slaat op het design en de dynamiek
van de auto, de productiemethoden, het materiaalgebruik, de complete
uitrusting, de prijs én de vernieuwing bij Hyundai.
Hatchback deze zomer in Nederland
De nieuwe Hyundai i30 staat vanaf juni 2007 voor het eerst in
verschillende uitvoeringen als hatchback bij de Nederlandse
Hyundai-dealers. Later dit jaar komt ook de crosswagon variant (met
een langere wielbasis) van dit model naar Nederland. Daarna staan
gepland: een midi-MPV, een coupécabriolet en enkele speciale series,
zoals een 220 pk sterk topmodel.
Hoge verwachtingen van importeur
Hyundai-importeur Greenib Car b.v. heeft hoge verwachtingen van de
Hyundai i30. Omdat de verkoopcampagne na de zomer van 2007 van start
gaat, kan Hyundai pas in 2008 volop van deze nieuwe auto profiteren.
Krachtige en dynamische Europese uitstraling
De Hyundai i30 heeft een zeer krachtige en dynamische Europese
uitstraling. Het rijcomfort, stuurgedrag én gebruiksgemak van deze
auto zijn van een bijzonder hoog niveau. De diverse nieuwe motoren
zijn sterk én zuinig. De kwaliteit van het luxe interieur getuigt van
goede smaak en stijl. Ook aan de veiligheidsaspecten is veel aandacht
besteed. Iedere Hyundai i30 zal standaard zijn uitgerust met zes
airbags, actieve hoofdsteunen voor, ABS met Electronic Brake
Distribution en een volwaardig reservewiel. ESP is optioneel
leverbaar.
Zeer rijke standaarduitrusting
Ook voor wat betreft luxe en comfort springt de Hyundai er uit. Het
gemak dient de mens. Standaard is de Hyundai i30 uitgerust met
airconditioning, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, een in
hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare ramen,
elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels en centrale
deurvergrendeling met afstandsbediening. Een geïntegreerd
audiosysteem met CD-/MP3-speler die met behulp van knoppen aan het
stuurwiel kan worden bediend behoort tot de luxe standaarduitrusting.
Een aardig detail is de aansluiting voor de iPod in de middenconsole.
Drie benzine- en drie dieselmotoren
Voor de Hyundai i30 is een viercilinder lijnmotor leverbaar met naar
keuze een inhoud van 1,4 liter (108 pk/79 kW), 1,6 liter (121 pk/89
kW) of 2,0 liter (140 pk/103 kW) voor de benzineversies. Later volgt
ook een 1.4i met 90 pk/66 kW. De sterke en zuinige dieselmotoren
hebben een inhoud van 1,6 liter of 2,0 liter. De 1.6 CRDi VGT is in
twee varianten verkrijgbaar: met 90 pk/66 kW en met 116 pk/85 kW. De
sportieve 2.0 CRDi VGT levert 140 pk/103 kW. Zowel de benzinemotoren
als de dieselmotoren zijn te koppelen aan een handgeschakelde vijf of
zes versnellingen transmissie of aan een automatische vier
versnellingen transmissie.
Hyundai i30 biedt nét iets meer
Niet alleen wat betreft motorisering biedt de nieuwe Hyundai i30 nét
iets meer. Ook wat betreft afmetingen is dit het geval. De Hyundai i30
5-deurs hatchback meet 4.245 (lengte) bij 1.760 (breedte) bij 1.490
millimeter (hoogte). De wielbasis bedraagt 2.650 millimeter (van
crosswagon die 20 cm langer is dat 2.700 mm) en de draaicirkel is 10.8
meter. De inhoud van de kofferruimte bedraagt 340 liter (VDA) en met
een neergeklapte achterbank 1.300 liter (VDA). De brandstoftank heeft
een inhoud van 53 liter. De topsnelheid varieert van 180 km/u voor de
1.4i tot 198 km/u voor de 2.0i CVVT en de 2.0 CRDi VGT.
AutoRai