Gemeente Winterswijk
Inburgeren en werken tegelijkertijd
02-03- 2007
Winterswijk - Met ingang van 1 januari 2007 is de Wet Inburgering van kracht. De Wet inburgering nieuwkomers (WIN) en de Regeling inburgering oudkomers komen hiermee te vervallen. De nieuwe wet geeft gemeenten eigen beleidruimte , heeft invloed op bestaande (samenwerkings)relaties en raakt ook andere wetten zoals de Wet werk en bijstand (Wwb) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het belangrijkste uitgangspunt van de nieuwe wet is dat mensen geen Nederlands paspoort krijgen als ze geen inburgeringsexamen hebben gehaald. Ook wordt er een koppeling gelegd tussen werk en inburgering. In afstemming met de gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre en Oude IJsselstreek zijn een verordening en beleidsregels opgesteld om uitvoering te geven aan de nieuwe wet. Het college van burgemeester en wethouders vraagt de gemeenteraad in te stemmen met de verordening en de beleidsregels.
Inburgeringsplicht
Elke vreemdeling - met uitzondering van mensen die genaturaliseerd zijn of afkomstig zijn uit landen aangesloten bij de Europese Unie/Europese Economische Ruimte of Zwitserland - tussen de 16 en 65 is inburgeringsplichtig. Er zijn een aantal criteria waarbij iemand ontheffing kan krijgen. Met ingang van 1 januari 2007 zijn er in Winterswijk nog 18 personen die in een Wet Inburgering Nieuwkomers- traject zitten. Dit traject wordt voorlopig volgens de oude wet voortgezet.
Nieuw inburgeringstelsel
Er geldt een algemene inburgeringplicht voor in beginsel nieuwkomers en oudkomers die duurzaam in Nederland verblijven en die niet gedurende minstens 8 jaar van de leerplichtige leeftijd in Nederland hebben gewoond. Het inburgeringproces voor nieuwkomers die op vrijwillige basis naar Nederland willen komen, start in het land van herkomst met het behalen van het examen buitenland. De eigen verantwoordelijkheid van de inburgeringsplichtige staat centraal. Inburgeringsplichtigen die geen aanbod krijgen van de gemeente moeten zelf hun cursus betalen en mogen zelf kiezen waar zij deze inkopen. Aan de inburgeringplicht is voldaan als het inburgeringexamen is gehaald. Gemeenten hebben een wettelijke spilfunctie als het gaat om informatievoorziening, facilitering en handhaving. De uitvoering van deze drie zaken wordt vastgelegd in een verordening en beleidsregels.
Verordening en beleidsregels
In de verordening en de beleidsregels is onder andere opgenomen dat de informatie en adviesfunctie wordt neergelegd bij de afdeling Sociale Zaken. Daarnaast krijgen nieuwkomers die zich in Winterswijk willen vestigen bij het bezoek aan de gemeentelijke balie een informatiepakket mee. De gemeente ontwikkelt geen eigen beleid voor geestelijke bedienaren (imams, priesters en rabijnen) omdat de groep te klein is om hiervoor plaatselijk beleid te ontwikkelen. Op dit moment zijn in Winterswijk geen geestelijke bedienaren bekend. Uitkeringsgerechtigden hebben een grote prioriteit. Mensen die hier naar toe komen en die een arbeids- en inburgeringsplicht hebben, krijgen een traject aangeboden waarbij naast aandacht voor inburgering ook aandacht is voor het vinden van passend werk. Verzorgende ouders hebben ook een hoge prioriteit. Dit is vooral gericht op allochtone vrouwen met kinderen die zich in een achterstandspositie bevinden en die bijna het vereiste taalniveau hebben bereikt. Dit zijn veelal vrouwen die al een (oudkomers)traject hebben gevolgd en die met een kort en intensief programma binnen 12 maanden een inburgeringscursus kunnen halen. Ook is in de beleidsregels vastgelegd welke boetes er worden opgelegd als er niet meegewerkt wordt aan een onderzoek (¤ 200,--), als er onvoldoende meegewerkt wordt aan de uitvoering (¤ 400,--), bij het niet halen van het examen (¤ 500,--, en ¤ 800,-- bij herhaling) en als bij herhaling de termijnen voor het inburgeringsexamen wordt overschreden (¤ 1000,-).
De boete kan lager uitvallen op basis van persoonlijke omstandigheden.
Financiën
Op basis van een prognose heeft het ministerie van Justitie de gemeente Winterswijk voor 2007 de volgende middelen beschikbaar gesteld:
prestatie deel vast deel variabel deel totaal
¤ 265.930,-
¤ 4.219,-
¤ 4.536,-
¤ 274.685,-
Uit het prestatieafhankelijk deel moet de gemeente naast de uitvoeringskosten ook de trajecten bekostigen de gemeente ontvangt hiervoor (over 2007) van het Rijk maximaal:
56 trajecten voor uitkeringsgerechtigden (à ¤ 4.005,-) ¤ 224.280,-
7 trajecten voor allochtone vrouwen (à ¤ 5.950,-) - 41.650,-
Totaal: ¤ 265.930,-
Uit het vaste deel moet de gemeente informatie verstrekken over het nieuwe inburgeringsstelsel. Het variabele deel is beschikbaar voor de handhaving. Daarnaast mag de gemeente van alle inburgeringsplichtigen die een traject aangeboden krijgen ¤ 270,- vragen, in totaal ¤ 17.010,-. Dit laatste bedrag zal niet geheel geïnd kunnen worden. In 2011 rekent het Rijk het jaar 2007 met de gemeente af.