BioPower voor de complete Saab 9-3 range
(3/2/2007)
Saab trekt zijn succesvolle BioPower-concept â meer vermogen bij een
lagere fossiele CO -uitstoot â door naar de volledige reeks van de
9-3, inclusief de Sport Sedan, Sport Estate en Cabriolet. De
onthulling van deze varianten op de Autosalon van Genève verstevigt
Saabs toppositie in een groeisegment in Europa: dat van zogeheten
âflex-fuelâ autoâs. Het Zweedse premiummerk kan nu milieuvriendelijke
uitvoeringen leveren van al zijn belangrijkste modellen.
De Saab 9-5 BioPower is nu al de bestverkochte flex-fuel auto in
Europa; de BioPower-uitvoeringen van de 9-3 zorgen voor nog meer keus
op dit gebied. De 9-3 BioPower Cabriolet bijvoorbeeld is de enige
cabriolet in het premiumsegment die open rijden combineert met
milieuvriendelijke prestaties.
âHet succes van de 9-5 BioPower was voor ons het teken om dit
motorconcept ook in de 9-3 aan te biedenâ, zegt Jan Ãke Jonsson,
Managing Director bij Saab. âDaardoor kunnen we van elk van onze
belangrijkste modellen een BioPower-uitvoering aanbieden.â
Alle Saab 9-3 BioPower-modellen zijn verkrijgbaar in de uitvoering
Linear en Vector, met een handgeschakelde of automatische transmissie.
Met onmiddellijke ingang zijn deze modellen te koop in Scandinavië,
het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Andere Europese markten volgen
later dit jaar.
Verbeterde prestaties
Dankzij de toepassing van een turbocharger is BioPower van Saab de
enige flex-fuel techniek op de markt die âgroenâ autorijden combineert
met meer vermogen en betere prestaties.
De nieuwe 1.8t BioPower-motor in de 9-3 levert 17 procent meer
vermogen â 175 pk (129 kW) tegen 150 pk (111 kW) â en 10 procent meer
trekkracht â 265 tegen 240 Nm â op E85-brandstof, die voor 85 procent
uit bio-ethanol en voor 15 procent uit benzine bestaat. Voor de 9-3
Sport Sedan betekent dat een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,4
seconden. Van 80 naar 120 km/uur in de vijfde versnelling kost 13,9
seconden. Op benzine heeft de 9-3 Sport Sedan daar respectievelijk 9,5
en 15,0 seconden voor nodig.
E85 heeft een hoger octaangetal (104 RON) dan benzine (95 RON). De
combinatie van BioPower met turbotechniek laat een hogere compressie
en een vroegere ontsteking toe dan met benzine mogelijk is. Dat zorgt
voor een hoger vermogen zonder het risico van vroegtijdige verbranding
(of âpingelenâ) die de motor kan beschadigen. In tegenstelling tot de
BioPower-motoren heeft een âongeblazenâ flex-fuel motor een vaste
compressieverhouding en kan daardoor het potentieel van bio-ethanol
niet volledige uitbuiten.
Het Trionic 8 32-bit motormanagementsysteem van Saab regelt de stand
van de gasklep, het moment van ontsteking, de toevoer van brandstof,
de luchtmassa en de turbodruk. Het is een krachtig systeem met
software die zichzelf herprogrammeert om te kunnen omgaan met het
andere ontstekingstijdstip en het brandstof-luchtmengsel die nodig
zijn voor het verbranden van E85. De enige modificaties aan de motor
zelf zijn de duurzamere kleppen en klepzittingen. Ook het
brandstofsysteem, inclusief de tank, pomp, leidingen en
verbindingsstukken, is aangepast met materialen die bestand zijn tegen
bio-ethanol.
Trionic meet de brandstofkwaliteit na elke tankbeurt en past zichzelf
automatisch aan op het gebruik van E85, benzine of elke willekeurige
combinatie van die twee. Daardoor kunnen bestuurders van een Saab
BioPower altijd terugvallen op benzine, mocht er geen E85 beschikbaar
zijn.
Bio-ethanol wordt geproduceerd uit een uiteenlopend assortiment van
agrarische gewassen en biomassa. In tegenstelling tot benzine leidt
verbranding van bio-ethanol niet tot een significante toename van
CO in de atmosfeer. CO is het broeikasgas dat het meest
bijdraagt aan klimaatverandering.
De uitstoot van CO van een Saab BioPower-motor is namelijk in
balans met de hoeveelheid CO die aan de atmosfeer is onttrokken
door de gewassen die in ethanol zijn omgezet. Bio-ethanol is als E85
in toenemende mate verkrijgbaar in Europa.
Het success van BioPower
De uitbreiding van het aanbod van BioPower laat zien hoe Saab zich
inzet om het potentieel van bio-ethanol als duurzame brandstof te
exploiteren. Het verkoopsucces van Saabs huidige 9-5 BioPower-modellen
â nu te koop met zowel 2,3-liter als 2,0-liter turbomotoren â laat
zien dat verbeterde prestaties en een grotere verantwoordelijkheid
voor het milieu een aantrekkelijke combinatie is.
De EU heeft zich ten doel gesteld om de uitstoot van broeikasgassen te
verminderen en heeft de lidstaten opgedragen om het aandeel van
biobrandstof in de energiebehoefte van het wegverkeer te laten groeien
naar 5,75 procent in 2010. Een andere richtlijn voor de lidstaten op
het gebied van accijnzen schrijft een verlaging of zelfs vrijstelling
voor van heffingen op biobrandstoffen.
In Zweden, waar de Saab 9-5 BioPower de bestverkochte
milieuvriendelijke auto is, bestaat een groeiend netwerk van meer dan
650 E85-tankstations, dat moet doorgroeien tot achthonderd aan het
eind van 2008. Daardoor kan één op de vier pompstations in Zweden
E85 leveren.
Andere Europese landen volgen het Zweedse voorbeeld. E85 is nu al
verkrijgbaar in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland,
Zwitserland, België en Nederland, en de lijst is groeiende. De Franse
regering wil dat dit jaar vijfhonderd tankstations verdeeld over het
land E85 aanbieden. Omdat E85 in toenemende mate ook in de Verenigde
Staten te koop is, is bio-ethanol op dit moment de âsnelst groeiendeâ
alternatieve brandstof ter wereld.
Jan Ãke Jonsson besluit: âBij Saab geloven we in BioPower als een
aantrekkelijke en praktische stap voorwaarts om tot een oplossing te
komen voor de huidige milieuproblematiek. Saab is blij met zijn
leidende en groeiende rol in het segment voor flex-fuel autoâs en we
zetten ons in om onze klanten de kans te geven om âgroenerâ te rijden.
We zien de ontwikkeling van een substantieel Europees netwerk van
tankstations dan ook met belangstelling tegemoet.â
AutoRai