AutoRai

BioPower voor de complete Saab 9-3 range

(3/2/2007)
Saab trekt zijn succesvolle BioPower-concept â meer vermogen bij een lagere fossiele CO -uitstoot â door naar de volledige reeks van de 9-3, inclusief de Sport Sedan, Sport Estate en Cabriolet. De onthulling van deze varianten op de Autosalon van Genève verstevigt Saabs toppositie in een groeisegment in Europa: dat van zogeheten âflex-fuelâ autoâs. Het Zweedse premiummerk kan nu milieuvriendelijke uitvoeringen leveren van al zijn belangrijkste modellen.

De Saab 9-5 BioPower is nu al de bestverkochte flex-fuel auto in Europa; de BioPower-uitvoeringen van de 9-3 zorgen voor nog meer keus op dit gebied. De 9-3 BioPower Cabriolet bijvoorbeeld is de enige cabriolet in het premiumsegment die open rijden combineert met milieuvriendelijke prestaties.

âHet succes van de 9-5 BioPower was voor ons het teken om dit motorconcept ook in de 9-3 aan te biedenâ, zegt Jan Ãke Jonsson, Managing Director bij Saab. âDaardoor kunnen we van elk van onze belangrijkste modellen een BioPower-uitvoering aanbieden.â

Alle Saab 9-3 BioPower-modellen zijn verkrijgbaar in de uitvoering Linear en Vector, met een handgeschakelde of automatische transmissie. Met onmiddellijke ingang zijn deze modellen te koop in Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Andere Europese markten volgen later dit jaar.

Verbeterde prestaties
Dankzij de toepassing van een turbocharger is BioPower van Saab de enige flex-fuel techniek op de markt die âgroenâ autorijden combineert met meer vermogen en betere prestaties.

De nieuwe 1.8t BioPower-motor in de 9-3 levert 17 procent meer vermogen â 175 pk (129 kW) tegen 150 pk (111 kW) â en 10 procent meer trekkracht â 265 tegen 240 Nm â op E85-brandstof, die voor 85 procent uit bio-ethanol en voor 15 procent uit benzine bestaat. Voor de 9-3 Sport Sedan betekent dat een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,4 seconden. Van 80 naar 120 km/uur in de vijfde versnelling kost 13,9 seconden. Op benzine heeft de 9-3 Sport Sedan daar respectievelijk 9,5 en 15,0 seconden voor nodig.

E85 heeft een hoger octaangetal (104 RON) dan benzine (95 RON). De combinatie van BioPower met turbotechniek laat een hogere compressie en een vroegere ontsteking toe dan met benzine mogelijk is. Dat zorgt voor een hoger vermogen zonder het risico van vroegtijdige verbranding (of âpingelenâ) die de motor kan beschadigen. In tegenstelling tot de BioPower-motoren heeft een âongeblazenâ flex-fuel motor een vaste compressieverhouding en kan daardoor het potentieel van bio-ethanol niet volledige uitbuiten.

Het Trionic 8 32-bit motormanagementsysteem van Saab regelt de stand van de gasklep, het moment van ontsteking, de toevoer van brandstof, de luchtmassa en de turbodruk. Het is een krachtig systeem met software die zichzelf herprogrammeert om te kunnen omgaan met het andere ontstekingstijdstip en het brandstof-luchtmengsel die nodig zijn voor het verbranden van E85. De enige modificaties aan de motor zelf zijn de duurzamere kleppen en klepzittingen. Ook het brandstofsysteem, inclusief de tank, pomp, leidingen en verbindingsstukken, is aangepast met materialen die bestand zijn tegen bio-ethanol.

Trionic meet de brandstofkwaliteit na elke tankbeurt en past zichzelf automatisch aan op het gebruik van E85, benzine of elke willekeurige combinatie van die twee. Daardoor kunnen bestuurders van een Saab BioPower altijd terugvallen op benzine, mocht er geen E85 beschikbaar zijn.

Bio-ethanol wordt geproduceerd uit een uiteenlopend assortiment van agrarische gewassen en biomassa. In tegenstelling tot benzine leidt verbranding van bio-ethanol niet tot een significante toename van CO in de atmosfeer. CO is het broeikasgas dat het meest bijdraagt aan klimaatverandering.

De uitstoot van CO van een Saab BioPower-motor is namelijk in balans met de hoeveelheid CO die aan de atmosfeer is onttrokken door de gewassen die in ethanol zijn omgezet. Bio-ethanol is als E85 in toenemende mate verkrijgbaar in Europa.

Het success van BioPower
De uitbreiding van het aanbod van BioPower laat zien hoe Saab zich inzet om het potentieel van bio-ethanol als duurzame brandstof te exploiteren. Het verkoopsucces van Saabs huidige 9-5 BioPower-modellen â nu te koop met zowel 2,3-liter als 2,0-liter turbomotoren â laat zien dat verbeterde prestaties en een grotere verantwoordelijkheid voor het milieu een aantrekkelijke combinatie is.

De EU heeft zich ten doel gesteld om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en heeft de lidstaten opgedragen om het aandeel van biobrandstof in de energiebehoefte van het wegverkeer te laten groeien naar 5,75 procent in 2010. Een andere richtlijn voor de lidstaten op het gebied van accijnzen schrijft een verlaging of zelfs vrijstelling voor van heffingen op biobrandstoffen.

In Zweden, waar de Saab 9-5 BioPower de bestverkochte milieuvriendelijke auto is, bestaat een groeiend netwerk van meer dan 650 E85-tankstations, dat moet doorgroeien tot achthonderd aan het eind van 2008. Daardoor kan één op de vier pompstations in Zweden E85 leveren.

Andere Europese landen volgen het Zweedse voorbeeld. E85 is nu al verkrijgbaar in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Zwitserland, België en Nederland, en de lijst is groeiende. De Franse regering wil dat dit jaar vijfhonderd tankstations verdeeld over het land E85 aanbieden. Omdat E85 in toenemende mate ook in de Verenigde Staten te koop is, is bio-ethanol op dit moment de âsnelst groeiendeâ alternatieve brandstof ter wereld.

Jan Ãke Jonsson besluit: âBij Saab geloven we in BioPower als een aantrekkelijke en praktische stap voorwaarts om tot een oplossing te komen voor de huidige milieuproblematiek. Saab is blij met zijn leidende en groeiende rol in het segment voor flex-fuel autoâs en we zetten ons in om onze klanten de kans te geven om âgroenerâ te rijden. We zien de ontwikkeling van een substantieel Europees netwerk van tankstations dan ook met belangstelling tegemoet.â