BedrijfsautoRAI

Truckland levert DAF XF105.510 Euro5 motorwagens aan Van Groningen Nieuw-Vennep

(3/2/2007)
Van Groningen Nieuw-Vennep heeft binnen haar voertuigpark twee vierassige DAF FAK XF105.510 Super Space Cab motorwagens in gebruik genomen. Namens Truckland Noord-Holland overhandigde Jean-Paul Punt deze op donderdag 1 maart aan directeur William van Groningen. Het gelijknamige Haarlemmermeerse bedrijf houdt zich bezig met ijzer- en metaalhandel, constructiesloop en de daar aan gekoppelde transportservice.

William van Groningen is inmiddels de vierde generatie die leiding geeft aan dit familiebedrijf, dat in de afgelopen periode stevig groeide. âToen ik het bedrijf vijf jaar geleden overnam, werkten hier 11 mensen, hadden we 3 vrachtautoâs en 2 kranen. Inmiddels werken hier 46 mensen en zijn er 12 kranen en 10 vrachtautocombinaties in bedrijf. Er is in die afgelopen jaren dus veel gebeurt! Langzaam maar zeker ruilen we ook de oude containerlaad-en lossystemen met een ketting in voor haakarmopbouwen. Die zijn minder onderhoudsgevoelig, gebruiksvriendelijker en werken sneller. Zaken die allemaal tellen, want dit is een branche waar het vaak om kleine marges gaatâ, motiveert Van Groningen de gemonteerde VDL 30 tons haakarmsystemen op zijn nieuwe voertuigen. Autoâs die wel heel fraai ogen met het vele chroom op en rond de grote cabine, de extra lampen, Kelsa beugels en lichtbakken. De vier assen maken het mogelijk om het maximale laadvermogen uit te nutten, zonder de aslasten te overschrijden. âDie keus is voor mij vanzelfsprekend, net als de 510 pk sterke Euro5 motoren in deze autoâs. De extra uitrusting kost weliswaar meer geld, maar wanneer je dat over de volledige levensduur van de autoâs bekijkt, valt het nog wel mee. Uit ervaring weet ik dat het rijden op zoân mooie auto de chauffeurs ook motiveert, waardoor ze ook nog wel eens wat extraâs voor je doen. Verder kennen wij in deze tijden van chauffeurstekorten eigenlijk geen verloop. Dat telt tegenwoordig ook flink mee, want zonder chauffeurs doe je niets. Verder zijn deze autoâs, net als alle medewerkers, natuurlijk onze visitekaartjes.â

Van Groningen is voor het overgrote deel in Nederland actief, maar ook nog wel eens buiten de landsgrenzen. Zo zijn zij momenteel bezig met het slopen van een installatie in Cyprus en dichter bij huis in Duitsland en België. Van Groningen: âEen groot deel van onze Nederlandse klanten zit in Noord-Brabant. Daar plaatsen we dan bijvoorbeeld de containers op het terrein van een sloopbedrijf. Zij laden die dan op één of meerdere locaties met hun eigen materieel en bellen onze planning wanneer beide containers vol zijn. Wij wisselen die met deze transportcombinaties dan in één keer weer om. Is al het geladen materiaal identiek, worden die bakken direct naar Corus of één van de ijzerhandelaren in de havens gereden. Is de samenstelling verschillend gaat het eerst naar Nieuw-Vennep waar wij het sorteren en vervolgens afvoeren als een secondaire grondstof, die na omsmelting in een nieuwe toepassing gebruikt kan worden. Bij grote constructiesloopwerken is vaak sprake van een totaalprijs. Daar zetten wij dan een complete sloopploeg (dus ook de mensen, kranen en andere benodigdheden) zonder extra kosten in. Opdrachtgevers moeten daar vaak aan wennen, maar op deze manier kunnen wij ter plaatse de verschillende stromen direct scheiden en afvoeren en voorkom je dat alles hier over de werf moet. Dan bespaar je zo dus weer flink op de kosten en âontzorgâ je de klant door hem die werkzaamheden uit handen te nemen.â

De geleverde DAF XF105.510 motorwagens tellen vier assen, waarvan er één is aangedreven en er twee liftbaar zijn. Verder beschikken de wagens over een handgeschakelde bak, omdat de chauffeurs daar de voorkeur aan geven in verband met het vele manoeuvreerwerk. De keus voor de leveranciers, dus ook die van GS Meppel voor de aanhangers, kwam voort uit de goede ervaringen in het verleden.