Truckland levert DAF XF105.510 Euro5 motorwagens aan Van Groningen
Nieuw-Vennep
(3/2/2007)
Van Groningen Nieuw-Vennep heeft binnen haar voertuigpark twee
vierassige DAF FAK XF105.510 Super Space Cab motorwagens in gebruik
genomen. Namens Truckland Noord-Holland overhandigde Jean-Paul Punt
deze op donderdag 1 maart aan directeur William van Groningen.
Het gelijknamige Haarlemmermeerse bedrijf houdt zich bezig met ijzer-
en metaalhandel, constructiesloop en de daar aan gekoppelde
transportservice.
William van Groningen is inmiddels de vierde generatie die leiding
geeft aan dit familiebedrijf, dat in de afgelopen periode stevig
groeide. âToen ik het bedrijf vijf jaar geleden overnam, werkten hier
11 mensen, hadden we 3 vrachtautoâs en 2 kranen. Inmiddels werken hier
46 mensen en zijn er 12 kranen en 10 vrachtautocombinaties in bedrijf.
Er is in die afgelopen jaren dus veel gebeurt! Langzaam maar zeker
ruilen we ook de oude containerlaad-en lossystemen met een ketting in
voor haakarmopbouwen. Die zijn minder onderhoudsgevoelig,
gebruiksvriendelijker en werken sneller. Zaken die allemaal tellen,
want dit is een branche waar het vaak om kleine marges gaatâ,
motiveert Van Groningen de gemonteerde VDL 30 tons haakarmsystemen op
zijn nieuwe voertuigen. Autoâs die wel heel fraai ogen met het vele
chroom op en rond de grote cabine, de extra lampen, Kelsa beugels en
lichtbakken. De vier assen maken het mogelijk om het maximale
laadvermogen uit te nutten, zonder de aslasten te overschrijden. âDie
keus is voor mij vanzelfsprekend, net als de 510 pk sterke Euro5
motoren in deze autoâs. De extra uitrusting kost weliswaar meer geld,
maar wanneer je dat over de volledige levensduur van de autoâs
bekijkt, valt het nog wel mee. Uit ervaring weet ik dat het rijden op
zoân mooie auto de chauffeurs ook motiveert, waardoor ze ook nog wel
eens wat extraâs voor je doen. Verder kennen wij in deze tijden van
chauffeurstekorten eigenlijk geen verloop. Dat telt tegenwoordig ook
flink mee, want zonder chauffeurs doe je niets. Verder zijn deze
autoâs, net als alle medewerkers, natuurlijk onze visitekaartjes.â
Van Groningen is voor het overgrote deel in Nederland actief, maar ook
nog wel eens buiten de landsgrenzen. Zo zijn zij momenteel bezig met
het slopen van een installatie in Cyprus en dichter bij huis in
Duitsland en België. Van Groningen: âEen groot deel van onze
Nederlandse klanten zit in Noord-Brabant. Daar plaatsen we dan
bijvoorbeeld de containers op het terrein van een sloopbedrijf. Zij
laden die dan op één of meerdere locaties met hun eigen materieel en
bellen onze planning wanneer beide containers vol zijn. Wij wisselen
die met deze transportcombinaties dan in één keer weer om. Is al het
geladen materiaal identiek, worden die bakken direct naar Corus of
één van de ijzerhandelaren in de havens gereden. Is de samenstelling
verschillend gaat het eerst naar Nieuw-Vennep waar wij het sorteren en
vervolgens afvoeren als een secondaire grondstof, die na omsmelting in
een nieuwe toepassing gebruikt kan worden. Bij grote
constructiesloopwerken is vaak sprake van een totaalprijs. Daar zetten
wij dan een complete sloopploeg (dus ook de mensen, kranen en andere
benodigdheden) zonder extra kosten in. Opdrachtgevers moeten daar vaak
aan wennen, maar op deze manier kunnen wij ter plaatse de
verschillende stromen direct scheiden en afvoeren en voorkom je dat
alles hier over de werf moet. Dan bespaar je zo dus weer flink op de
kosten en âontzorgâ je de klant door hem die werkzaamheden uit handen
te nemen.â
De geleverde DAF XF105.510 motorwagens tellen vier assen, waarvan er
één is aangedreven en er twee liftbaar zijn. Verder beschikken de
wagens over een handgeschakelde bak, omdat de chauffeurs daar de
voorkeur aan geven in verband met het vele manoeuvreerwerk. De keus
voor de leveranciers, dus ook die van GS Meppel voor de aanhangers,
kwam voort uit de goede ervaringen in het verleden.
BedrijfsautoRAI