AutoRai

De nieuwe Lotus 2-Eleven â een echte circuitracer debuteert in Genève

(3/2/2007)
Lotus Sport, de autosporttak van Lotus Cars Ltd., onthult tijdens de 77^e Autosalon van Genève de Lotus 2-Eleven, een serieuze circuitracer. Deze nieuwste Lotus is bedoeld voor de actieve en enthousiaste autosporter en voert de filosofie van Colin Chapman, âprestaties door een beperkt gewichtâ, tot in het extreme door.

Met een gewicht van slechts 670 kg en een motorvermogen van 255 pk uit de 1.8-liter motor met turbocharger en intercooler heeft de Lotus 2-Eleven een vermogen/gewichtverhouding die overeenkomst met die van een Formule I auto uit de jaren zestig. Met het oogmerk om de actieve autosporter zoveel mogelijk dynamisch rijplezier te verschaffen, zorgt de Lotus 2-Eleven dankzij de legendarische Lotus Ride & Handling voor prestaties op puur competitieniveau.

Mike Kimberley, Chief Executive Officer van Group Lotus: âDe Lotus 2-Eleven brengt onze merkwaarden op een extreem hoog niveau. Deze ultieme, voor de autosport ontwikkelde auto is niet alleen fenomenaal snel, maar ook nog eens zeer gebruiksvriendelijk. In het kort gezegd: voor snelle rondes over het circuit is de 2-Eleven bij uitstek geschikt.â

De productiestart van de Lotus 2-Eleven staat gepland voor april 2007 in de toonaangevende Lotus productiefaciliteit van Lotus Headquarters in Hethel, Engeland. De 2-Eleven zal in de speciale Lotus Motorsport workshop worden afgebouwd en iedere auto zal worden voorzien van een Lotus Sport typeplaatje.

De Lotus 2-Eleven is vooralsnog uitsluitend leverbaar in een introductie-uitvoering, die ondermeer is voorzien van een unieke Lotus-striping en speciale Lotus bestickering. Deze âLaunch Editionâ wordt in twee versies leverbaar: een straatversie, voorzien van voor- en achterlichten, een uitlaatkatalysator, een achterspoiler en andere voorzieningen voor toelating op de openbare weg. De tweede versie is de âTrackâ uitvoering met een verbeterde aerodynamica, zoals een âhigh downforceâ koolstofvezel achterspoiler, een speciale voorsplitter, remlichten en een FIA goedgekeurde kuipstoel voor de bestuurder.

Willem van der Kooi van Van der Kooi Sportscars: âDe prijs voor Nederland is nog niet bekend maar in Engeland hangt aan de Lotus 2-Eleven âLaunch Editionâ een prijskaartje van £ 39.995.â

De straatversie kost in Groot Brittannië £1.100 extra voor de afleveringsbeurt, de eerste onderhoudsbeurt, kentekenplaten, een volle tank brandstof en enkele andere zaken. Nogmaals Van der Kooi: âHet is voorzien dat de Lotus 2-Eleven buiten Engeland uitsluitend leverbaar wordt in de âTrack-onlyâ uitvoering en hij kost dan exclusief belasting 49.575 euro. Echter, wij onderzoeken de mogelijkheid om ook de straatversie naar Nederland te halen!â

Technische specificaties
De 1.796 cc motor in de Lotus 2-Eleven, met turbo en intercooler, heeft een maximum vermogen van 255 pk bij 8.000 tpm en een koppel van ca. 242 Nm bij 7.000 tpm. Dit aanzienlijk hogere vermogen en de verhoogde trekkracht zorgen samen met het VVTL-i variabele nokkenassysteem voor een uitgebalanceerde vermogensopbouw vanaf lagere toerentallen naar het maximum toerental van 8.000 tpm. De Roots Eaton M62 supercharger (met een afgesloten âsealed-for-lifeâ intern mechanisme dat niet is aangewezen op de motorolie) wordt aangedreven vanaf de krukas en heeft een integrale ontlastklep in de parallelleiding. Vier injectoren met een grote capaciteit en een opgewaardeerde brandstofpomp zorgen voor een extra brandstoftoevoer bij een snelle acceleratie of het rijden op hoge snelheid.

Een accusump (een cilindervormig aluminium reservoir dat fungeert als een oliedrukreservoir onder druk. Dit voert extra olie aan wanneer de oliedruk daalt) behoort tot het pakket als een extra olie-reservoir bij extreem gebruik, waardoor er bij intensief racen op het circuit altijd voldoende oliedruk is. Dubbele oliekoelers completeren het pakket.

Transmissie
Speciale, verzwaarde sportkoppelingsplaten zorgen voor de overdracht van het motorvermogen en de trekkracht naar de lichtgewicht aluminium C64 zesversnellingsbak (met een aluminium huis) â met dezelfde perfect op elkaar afgestemde overbrengverhoudingen als de Exige S. Een open differentieel is standaard gemonteerd. Het uitschakelbare Lotus Traction Control System (LTCS) werkt via de motor, waarbij het motorvermogen afneemt om tractie te behouden en functioneert vanaf 8 km/u.

Chassis & Integraal Veiligheidsvoorzieningen
De Lotus 2-Eleven gebruikt een unieke variant van de Lotus Elise lichtgewicht chassisstructuur, opgebouwd uit met hars gelijmde aluminium geperste delen, met een gemodificeerd rijdend gedeelte van de Exige S. Dit sterke en stijve pakket is voorzien van een uitgebreid veiligheids-systeem met een met glasfiber versterkte voorkant. Het chassis heeft ook verhoogde zijkanten voor bescherming bij aanrijdingen van opzij. Bijkomende veiligheidsvoorzieningen aan het chassis zijn onder andere een FIA goedgekeurde zespunts rolkooi met integrale bevestigingspunten voor de veiligheidsgordels.

Koetswerk
De Lotus 2-Eleven heeft een volledig nieuw en ultralicht koetswerk van 40 kg. Alle externe panelen zijn aangeschroefd voor een gemakkelijke montage.

De vijfspaaks lichtgewicht, gesmede zwarte lichtmetalen wielen (voor 7Jx16, achter 8Jx17) zijn voorzien van de speciale Lotus Sport Yokohama A048 R LTS banden (voor 195/50 R16, achter 225/45 R17), die zijn ontworpen voor maximale grip en die voldoen aan de gestelde eisen op het gebied van wegligging.

Stoppen doet de Lotus als geen ander dankzij de speciale remmen met opgewaardeerde Pagid RS14 sportremblokken, ondersteund door het vierkanaals ABS, dat speciaal is afgesteld voor gebruik op het circuit.

De volledig onafhankelijke wielophanging maakt gebruik van tweeweg verstelbare Ãhlin schokdempers en de Lotus Sport verstelbare anti-roll bar voor. De achterwielophanging is versterkt in verband met het raken van de kerbstones op de circuits.

Prestaties
0-100 km/u: 3,9 secs (geschat)
0-160 km/u: 9,1 secs (geschat)
Topsnelheid: 250 km/u
Max. vermogen: 255 pk/188 kW bij 8.000 tpm
Max. koppel: 242 Nm bij 7.000 tpm