De nieuwe Lotus 2-Eleven â een echte circuitracer debuteert in Genève
(3/2/2007)
Lotus Sport, de autosporttak van Lotus Cars Ltd., onthult tijdens de
77^e Autosalon van Genève de Lotus 2-Eleven, een serieuze
circuitracer. Deze nieuwste Lotus is bedoeld voor de actieve en
enthousiaste autosporter en voert de filosofie van Colin Chapman,
âprestaties door een beperkt gewichtâ, tot in het extreme door.
Met een gewicht van slechts 670 kg en een motorvermogen van 255 pk uit
de 1.8-liter motor met turbocharger en intercooler heeft de Lotus
2-Eleven een vermogen/gewichtverhouding die overeenkomst met die van
een Formule I auto uit de jaren zestig. Met het oogmerk om de actieve
autosporter zoveel mogelijk dynamisch rijplezier te verschaffen, zorgt
de Lotus 2-Eleven dankzij de legendarische Lotus Ride & Handling voor
prestaties op puur competitieniveau.
Mike Kimberley, Chief Executive Officer van Group Lotus: âDe Lotus
2-Eleven brengt onze merkwaarden op een extreem hoog niveau. Deze
ultieme, voor de autosport ontwikkelde auto is niet alleen fenomenaal
snel, maar ook nog eens zeer gebruiksvriendelijk. In het kort gezegd:
voor snelle rondes over het circuit is de 2-Eleven bij uitstek
geschikt.â
De productiestart van de Lotus 2-Eleven staat gepland voor april 2007
in de toonaangevende Lotus productiefaciliteit van Lotus Headquarters
in Hethel, Engeland. De 2-Eleven zal in de speciale Lotus Motorsport
workshop worden afgebouwd en iedere auto zal worden voorzien van een
Lotus Sport typeplaatje.
De Lotus 2-Eleven is vooralsnog uitsluitend leverbaar in een
introductie-uitvoering, die ondermeer is voorzien van een unieke
Lotus-striping en speciale Lotus bestickering. Deze âLaunch Editionâ
wordt in twee versies leverbaar: een straatversie, voorzien van voor-
en achterlichten, een uitlaatkatalysator, een achterspoiler en andere
voorzieningen voor toelating op de openbare weg. De tweede versie is
de âTrackâ uitvoering met een verbeterde aerodynamica, zoals een âhigh
downforceâ koolstofvezel achterspoiler, een speciale voorsplitter,
remlichten en een FIA goedgekeurde kuipstoel voor de bestuurder.
Willem van der Kooi van Van der Kooi Sportscars: âDe prijs voor
Nederland is nog niet bekend maar in Engeland hangt aan de Lotus
2-Eleven âLaunch Editionâ een prijskaartje van £ 39.995.â
De straatversie kost in Groot Brittannië £1.100 extra voor de
afleveringsbeurt, de eerste onderhoudsbeurt, kentekenplaten, een volle
tank brandstof en enkele andere zaken. Nogmaals Van der Kooi: âHet is
voorzien dat de Lotus 2-Eleven buiten Engeland uitsluitend leverbaar
wordt in de âTrack-onlyâ uitvoering en hij kost dan exclusief
belasting 49.575 euro. Echter, wij onderzoeken de mogelijkheid om ook
de straatversie naar Nederland te halen!â
Technische specificaties
De 1.796 cc motor in de Lotus 2-Eleven, met turbo en intercooler,
heeft een maximum vermogen van 255 pk bij 8.000 tpm en een koppel van
ca. 242 Nm bij 7.000 tpm. Dit aanzienlijk hogere vermogen en de
verhoogde trekkracht zorgen samen met het VVTL-i variabele
nokkenassysteem voor een uitgebalanceerde vermogensopbouw vanaf lagere
toerentallen naar het maximum toerental van 8.000 tpm. De Roots Eaton
M62 supercharger (met een afgesloten âsealed-for-lifeâ intern
mechanisme dat niet is aangewezen op de motorolie) wordt aangedreven
vanaf de krukas en heeft een integrale ontlastklep in de
parallelleiding. Vier injectoren met een grote capaciteit en een
opgewaardeerde brandstofpomp zorgen voor een extra brandstoftoevoer
bij een snelle acceleratie of het rijden op hoge snelheid.
Een accusump (een cilindervormig aluminium reservoir dat fungeert als
een oliedrukreservoir onder druk. Dit voert extra olie aan wanneer de
oliedruk daalt) behoort tot het pakket als een extra olie-reservoir
bij extreem gebruik, waardoor er bij intensief racen op het circuit
altijd voldoende oliedruk is. Dubbele oliekoelers completeren het
pakket.
Transmissie
Speciale, verzwaarde sportkoppelingsplaten zorgen voor de overdracht
van het motorvermogen en de trekkracht naar de lichtgewicht aluminium
C64 zesversnellingsbak (met een aluminium huis) â met dezelfde perfect
op elkaar afgestemde overbrengverhoudingen als de Exige S. Een open
differentieel is standaard gemonteerd. Het uitschakelbare Lotus
Traction Control System (LTCS) werkt via de motor, waarbij het
motorvermogen afneemt om tractie te behouden en functioneert vanaf 8
km/u.
Chassis & Integraal Veiligheidsvoorzieningen
De Lotus 2-Eleven gebruikt een unieke variant van de Lotus Elise
lichtgewicht chassisstructuur, opgebouwd uit met hars gelijmde
aluminium geperste delen, met een gemodificeerd rijdend gedeelte van
de Exige S. Dit sterke en stijve pakket is voorzien van een uitgebreid
veiligheids-systeem met een met glasfiber versterkte voorkant. Het
chassis heeft ook verhoogde zijkanten voor bescherming bij
aanrijdingen van opzij. Bijkomende veiligheidsvoorzieningen aan het
chassis zijn onder andere een FIA goedgekeurde zespunts rolkooi met
integrale bevestigingspunten voor de veiligheidsgordels.
Koetswerk
De Lotus 2-Eleven heeft een volledig nieuw en ultralicht koetswerk van
40 kg. Alle externe panelen zijn aangeschroefd voor een gemakkelijke
montage.
De vijfspaaks lichtgewicht, gesmede zwarte lichtmetalen wielen (voor
7Jx16, achter 8Jx17) zijn voorzien van de speciale Lotus Sport
Yokohama A048 R LTS banden (voor 195/50 R16, achter 225/45 R17), die
zijn ontworpen voor maximale grip en die voldoen aan de gestelde eisen
op het gebied van wegligging.
Stoppen doet de Lotus als geen ander dankzij de speciale remmen met
opgewaardeerde Pagid RS14 sportremblokken, ondersteund door het
vierkanaals ABS, dat speciaal is afgesteld voor gebruik op het
circuit.
De volledig onafhankelijke wielophanging maakt gebruik van tweeweg
verstelbare Ãhlin schokdempers en de Lotus Sport verstelbare anti-roll
bar voor. De achterwielophanging is versterkt in verband met het raken
van de kerbstones op de circuits.
Prestaties
0-100 km/u: 3,9 secs (geschat)
0-160 km/u: 9,1 secs (geschat)
Topsnelheid: 250 km/u
Max. vermogen: 255 pk/188 kW bij 8.000 tpm
Max. koppel: 242 Nm bij 7.000 tpm
AutoRai