Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 1 maart 2007
Dagbladen-sites trekken bijna 5 miljoen bezoekers
1 op 2 internetters bezocht in januari een dagbladsite
In januari 2007 hebben de sites van de dagbladen ruim 4,7 miljoen mensen getrokken. Dat blijkt uit deze week gerapporteerde bereikscijfers van STIR. Ruim één op de drie Nederlanders brengt maandelijks één of meer bezoeken aan de dagbladensites. Van alle internetters in januari heeft 49,4 (de helft dus) één of meermalen een dagbladensite bezocht.
Het bereik van dagbladenportals is in januari voor het eerst voor alle 28 titels gemeten. Naast de al door STIR gemeten websites van PCM, TMG en Wegener worden vanaf januari door Cebuco ook de resterende sites gemeten. De organisatie kan daardoor maandelijks het complete beeld voor deze groep websites naar buiten brengen en meer inzicht bieden in bezoektrends en bezoekersprofielen
Sterke merken
De nieuwsmerken blijken dus ook op het web een sterk aanzuigende werking te hebben. Deze nieuwszoekers blijken daarbij niet honkvast te zijn. Zij hebben gemiddeld twee favoriete nieuwssites en bezoeken die maandelijks dertien maal.
Opmars dagbladensites
Hoewel de oplageontwikkeling van de gedrukte kranten nauwlettend wordt gevolgd, is de opmars van de nieuwssites vrijwel geruisloos verlopen. Mede door de snelle penetratie in Nederland van internet is het bezoekersaantal bij de reeds gemeten sites in 2006 met 38 procent toegenomen. De grootste site is die van De Telegraaf, die het dagbereik van de krant zelfs naar de kroon steek. Ook het AD.nl is met ruim tien procent bereik (Nederland 13+) goed bezocht, net als nummer drie, de Volkskrant, met meer dan zeven procent. De gezamenlijke regionale merken bereiken ruim zestien procent van de Nederlanders.
Veel toegevoegd bereik
Omdat veel nieuwssite-bezoekers niet op een fysieke krant geabonneerd zijn, voegen de portals veel bereik toe aan de papieren editie. Dat valt op te maken uit de individuele metingen van de verschillende uitgevers. Maar ook in de STIR-cijfers is terug te vinden dat de gemiddelde bezoeker diverse nieuwssites raadpleegt. Omdat de bereikscijfers uit verschillende bronnen afkomstig zijn -print uit NOM en online uit STIR- is het gecombineerde bereik van dagblad en site nog niet eenduidig vast te stellen. Cebuco maakt zich momenteel binnen de twee bereiksonderzoeken hard om het gecombineerde bereik te kunnen rapporteren.
Erik Grimm (Hoofd Onderzoek Cebuco): "Dat de dagbladen krachtige merken zijn, was al bekend.
Dit wordt extra onderstreept door de enorme bezoekersaantallen die de websites maandelijks genereren. Nieuwszoekers wenden zich dan toch tot merken die zich al bewezen hebben. Het aanvullende bereik maakt dagbladen met hun portals ook een interessante combinatie voor adverteerders."
Profiel
Eerdere analyses uit NOM lieten zien dat nieuwssite-bezoekers relatief jong en welstandig zijn. Hoe het profiel van deze groep er op basis van STIR-cijfers exact uitziet, zal de komende maanden duidelijk worden.
---
Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen op de advertentiemarkt te versterken.