Ingezonden persbericht
Voorverpakte Parmaham vindt steeds meer aftrek
Verkopen in Nederland stijgen met meer dan 19 %.
Amsterdam, Parma 1 Maart 2007.
Voorverpakte en voorgesneden Parmaham - het paradepaardje van het Consortium van Parmaham producenten - vindt wereldwijd steeds meer aftrek. De totale productie steeg in 2006 met 29,1 % tot ca 4.000 ton oftewel 40 mln pakjes. Het merendeel, oftewel 72 % van de productie, werd voornamelijk naar landen binnen Europa geëxporteerd. De landen waar voorverpakte Parmaham het meest geliefd is, zijn: het VK met 900 ton, Frankrijk 500 ton, Duitsland 400 ton en België met 300 ton. Buiten Europa is de belangrijkste afnemer de Verenigde Staten met 340 ton. De markten van Canada en België vertoonden met 163 %, resp. 60 % stijging de sterkste groei. Sinds 2000, het introductiejaar, zijn de verkopen van voorverpakte Parmaham meer dan verdrievoudigd, zowel in Italië als daarbuiten.
In Nederland werd voorverpakte Parmaham in 2002 geïntroduceerd en kende de eerste jaren een spectaculaire groei. In 2006 zijn de verkopen met 19,2 % gestegen tot ca 44 ton; de penetratie in de winkelkanalen is daarbij toegenomen. De meeste supermarkten die zich met kwaliteit profileren hebben het product inmiddels in het assortiment opgenomen.
Inspecteurs van het Consortium houden in Italië toezicht op het voorsnijden en verpakken. Dit biedt het Consortium de mogelijkheid om de kwaliteit en echtheid van voorverpakte Parmaham tot en met de consument te garanderen.
"We merken dat voorverpakte Parmaham beantwoordt aan de eisen van de moderne consument, het is praktisch in het gebruik terwijl de kwaliteit goed behouden blijft. We zijn zeer ingenomen met de groeiende verkopen over de gehele wereld. Het jaar 2006 werd afgesloten met een stijging van 26 % en de groei zet door: de verkopen in januari stegen t.o.v. vorig jaar met 58 % "aldus Stefano Tedeschi, president van het Consorzio del Prosciutto di Parma.