Bordspel als stimulans voor cultuureducatie
Onderwijsstichtingen bundelen krachten in manifest
Negentien onderwijsstichtingen uit het Limburgse primair onderwijs
hebben vanmiddag in het Bonnefantenmuseum in Maastricht het manifest
Aangenaam! ondertekend. Hiermee versterken zij de samenwerking op het
terrein van de cultuureducatie. Tevens presenteerde de faculteit
Cultuurwetenschappen van de Universiteit Maastricht tijdens deze
bijeenkomst een nieuw ontwikkeld bordspel. Dit spel ondersteunt teams
in het basisonderwijs op een speelse wijze bij het ontwikkelen van een
gezamenlijke visie op cultuureducatie. De Provincie Limburg
ondersteunt beide initiatieven, die in elkaars verlengde liggen.
De 19 onderwijsstichtingen hebben - onder sturende begeleiding van
onder andere de Provincie Limburg hun krachten gebundeld binnen een
platform waarin ongeveer 360 Limburgse basisscholen vertegenwoordigd
zijn. Het platform ondertekende vandaag een manifest, waarin staat
welke activiteiten het onderwijs gaat ondernemen ter versterking van
de samenwerking met de cultuursector en de overheid op het terrein van
cultuureducatie.
Gedeputeerde Odile Wolfs nam namens de overheid en cultuursectoren het
manifest in ontvangst. Wolfs: Cultuureducatie zal de komende jaren een
prominente plaats blijven innemen in het Limburgse onderwijs- en
kunstbeleid. Deze bijeenkomst markeert een nieuwe fase, waarin
partijen gezamenlijk verder vorm geven aan cultuureducatie binnen het
Limburgse onderwijs.
Tevens werd vanmiddag het bordspel CUEKA
(CUltuur-Educatie-KApstokken-spel) gepresenteerd. Het is ontwikkeld
door de faculteit Cultuurwetenschappen van de Universiteit Maastricht
in opdracht van de Provincie Limburg. Het spel activeert op een
interactieve wijze de teamdiscussie over cultuureducatie op school en
biedt handvatten, ofwel kapstokken, voor het te voeren beleid. Op die
manier leert een onderwijsteam doelgericht en onderbouwd naar
cultuureducatie te kijken en ontstaat een gezamenlijke visie ten
aanzien van het thema. Basisscholen - die tijdens de ontwikkeling van
het spel zijn betrokken - reageren enthousiast op de manier waarop in
gezamenlijkheid vragen beantwoord worden. Waar staan we als
basisschool met cultuureducatie? Waar willen we naar toe? Wat gaan we
doen? Hoe en met wie? Het bordspel wordt ervaren als een handig
hulpmiddel bij het beantwoorden van die vragen.
1-3-2007 15:39
Provincie Limburg