Provincie Limburg

Bordspel als stimulans voor cultuureducatie Onderwijsstichtingen bundelen krachten in manifest

Negentien onderwijsstichtingen uit het Limburgse primair onderwijs hebben vanmiddag in het Bonnefantenmuseum in Maastricht het manifest Aangenaam! ondertekend. Hiermee versterken zij de samenwerking op het terrein van de cultuureducatie. Tevens presenteerde de faculteit Cultuurwetenschappen van de Universiteit Maastricht tijdens deze bijeenkomst een nieuw ontwikkeld bordspel. Dit spel ondersteunt teams in het basisonderwijs op een speelse wijze bij het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op cultuureducatie. De Provincie Limburg ondersteunt beide initiatieven, die in elkaars verlengde liggen.

De 19 onderwijsstichtingen hebben - onder sturende begeleiding van onder andere de Provincie Limburg hun krachten gebundeld binnen een platform waarin ongeveer 360 Limburgse basisscholen vertegenwoordigd zijn. Het platform ondertekende vandaag een manifest, waarin staat welke activiteiten het onderwijs gaat ondernemen ter versterking van de samenwerking met de cultuursector en de overheid op het terrein van cultuureducatie.

Gedeputeerde Odile Wolfs nam namens de overheid en cultuursectoren het manifest in ontvangst. Wolfs: Cultuureducatie zal de komende jaren een prominente plaats blijven innemen in het Limburgse onderwijs- en kunstbeleid. Deze bijeenkomst markeert een nieuwe fase, waarin partijen gezamenlijk verder vorm geven aan cultuureducatie binnen het Limburgse onderwijs.

Tevens werd vanmiddag het bordspel CUEKA
(CUltuur-Educatie-KApstokken-spel) gepresenteerd. Het is ontwikkeld door de faculteit Cultuurwetenschappen van de Universiteit Maastricht in opdracht van de Provincie Limburg. Het spel activeert op een interactieve wijze de teamdiscussie over cultuureducatie op school en biedt handvatten, ofwel kapstokken, voor het te voeren beleid. Op die manier leert een onderwijsteam doelgericht en onderbouwd naar cultuureducatie te kijken en ontstaat een gezamenlijke visie ten aanzien van het thema. Basisscholen - die tijdens de ontwikkeling van het spel zijn betrokken - reageren enthousiast op de manier waarop in gezamenlijkheid vragen beantwoord worden. Waar staan we als basisschool met cultuureducatie? Waar willen we naar toe? Wat gaan we doen? Hoe en met wie? Het bordspel wordt ervaren als een handig hulpmiddel bij het beantwoorden van die vragen.


1-3-2007 15:39