Vereniging Milieudefensie
Tickettax remt groei luchtvaart
28 februari 2007 - Het Milieu- en Natuurplanbureau concludeert vandaag
dat de tickettax, zoals het nieuwe kabinet die wil invoeren, de
milieuverontreiniging door de luchtvaart nauwelijks beperkt. Dat is
echter maar de helft van het verhaal. Het MNP concludeert ook dat het
aantal vliegreizen zelfs bij deze lage heffing al wat afneemt. Een
bedrag van 25 euro is voor veel vliegtuigpassagiers verwaarloosbaar.
Daarom bepleit Milieudefensie een hogere tickettax.
Op vliegtickets wordt thans geen BTW geheven. Op kerosine zit geen
cent accijns. De Europese Unie werkt een emissiehandelssysteem voor de
luchtvaart uit, maar dat legt de luchtvaart voorlopig geen strobreed
in de weg.
Milieudefensie vindt dat overheden de klimaatvrijbuiter luchtvaart
harder moeten aanpakken. Wij pleiten daarom voor:
* een tickettax die hoger is bij verre vluchten, zo'n 200 euro voor
intercontinentaal verkeer
* invoeren kerosine-accijns in een zo groot mogelijke groep landen
in Europa. Nederland kan met haar buurlanden accijns op het
onderlinge luchtverkeer invoeren. Binnen deze kopgroep wordt het
vliegen zo vervangen door trein- en busreizen.
* een eind aan de groei van de luchthavens in Nederland.
Uit onderzoek blijkt dat accijns op kerosine een betere manier is de
uitstoot van vliegtuigen aan te pakken dan belasting op tickets.
Kerosine-accijns treft namelijk vooral vliegtuigmaatschappijen die ver
vliegen en stimuleert om zuinig te vliegen. De afgesproken tickettax
moet daarom het kabinet niet ervan weerhouden vaart te maken met het
uitbreiden van de kerosine-accijns, die we in Nederland al hebben, tot
over onze landgrenzen.
Lees meer in het informatieblad "Belastingen invoeren in de
Luchtvaart"