Gemeente Beek


DigiD en elektronisch betalen bij de gemeente Beek

Beek, 28 februari 2007

De gemeente Beek is maar liefst 150 plaatsen gestegen in de ranglijst van gemeentelijke websites, van plek 267 naar 117! Dit heeft alles te maken met het feit dat de gemeente DigiD, een elektronische handtekening voor het verkrijgen van overheidsdiensten, en elektronisch betalen heeft geïntroduceerd op haar website.

Vooralsnog is gestart met het afnemen van een tweetal producten: het aanvragen en betalen van een gemeentelijk uittreksel en het doorgeven van een verhuizing binnen de gemeente. De komende tijd zal het aantal producten dat digitaal is aan te vragen fors worden uitgebreid. Hiermee speelt de gemeente in op de behoefte van de inwoners om ook buiten reguliere kantooruren terecht te kunnen. Uit een enquête eind vorig jaar bleek deze behoefte aan ruimere openingsuren. De digitale dienstverlening vormt een aanvulling op de dienstverlening, bestaande kanalen blijven bestaan.

Er wordt reeds een maand voorzichtig proefgedraaid, maar de eerste ervaringen zijn zo positief dat de nieuwe faciliteit die de gemeente op haar website aanbiedt nu wereldkundig gemaakt kan worden.

Het toevoegen van DigiD en elektronisch betalen op de website heeft ervoor gezorgd dat Beek in de ranglijst van advies.overheid.nl, de website die de verschillende overheidswebsites controleert, explosief is gestegen. Beek gaat van een 267ste naar een 117de plaats, en klimt dus 150 plaatsen in één keer! In Zuid Limburg staat alleen Maastricht op een hogere plek, de 57ste plaats .

Wat is DigiD? DigiD staat voor Digitale Identiteit; DigiD is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid de identiteit van burgers kan controleren. Met één gebruikersnaam en wachtwoord kunnen inwoners elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen afnemen, zo kan dit jaar bijvoorbeeld alleen elektronische aangifte bij de Belastingdienst worden gedaan met DigiD.

Aan het fysieke loket van overheidsinstellingen wordt de identiteit van de burger gecontroleerd aan de hand van een identiteitsbewijs. Deze controle kan niet plaatsvinden wanneer burgers het digitaal loket bezoeken. Daarom kunnen sinds 1 januari van het vorig jaar alle overheidsorganisaties zich aansluiten bij DigiD.