Gemeente Beek
DigiD en elektronisch betalen bij de gemeente Beek
Beek, 28 februari 2007
De gemeente Beek is maar liefst 150 plaatsen gestegen in de ranglijst
van gemeentelijke websites, van plek 267 naar 117! Dit heeft alles te
maken met het feit dat de gemeente DigiD, een elektronische
handtekening voor het verkrijgen van overheidsdiensten, en
elektronisch betalen heeft geïntroduceerd op haar website.
Vooralsnog is gestart met het afnemen van een tweetal producten: het
aanvragen en betalen van een gemeentelijk uittreksel en het doorgeven
van een verhuizing binnen de gemeente. De komende tijd zal het aantal
producten dat digitaal is aan te vragen fors worden uitgebreid.
Hiermee speelt de gemeente in op de behoefte van de inwoners om ook
buiten reguliere kantooruren terecht te kunnen. Uit een enquête eind
vorig jaar bleek deze behoefte aan ruimere openingsuren. De digitale
dienstverlening vormt een aanvulling op de dienstverlening, bestaande
kanalen blijven bestaan.
Er wordt reeds een maand voorzichtig proefgedraaid, maar de eerste
ervaringen zijn zo positief dat de nieuwe faciliteit die de gemeente
op haar website aanbiedt nu wereldkundig gemaakt kan worden.
Het toevoegen van DigiD en elektronisch betalen op de website heeft
ervoor gezorgd dat Beek in de ranglijst van advies.overheid.nl, de
website die de verschillende overheidswebsites controleert, explosief
is gestegen. Beek gaat van een 267ste naar een 117de plaats, en klimt
dus 150 plaatsen in één keer! In Zuid Limburg staat alleen Maastricht
op een hogere plek, de 57ste plaats .
Wat is DigiD? DigiD staat voor Digitale Identiteit; DigiD is een
gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid de identiteit van
burgers kan controleren. Met één gebruikersnaam en wachtwoord kunnen
inwoners elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen
afnemen, zo kan dit jaar bijvoorbeeld alleen elektronische aangifte
bij de Belastingdienst worden gedaan met DigiD.
Aan het fysieke loket van overheidsinstellingen wordt de identiteit
van de burger gecontroleerd aan de hand van een identiteitsbewijs.
Deze controle kan niet plaatsvinden wanneer burgers het digitaal loket
bezoeken. Daarom kunnen sinds 1 januari van het vorig jaar alle
overheidsorganisaties zich aansluiten bij DigiD.