Gemeente Abcoude
Extra maatregelen; doseersluis maart 2007 weer in werking
Doel doseersluis
Effecten
Alternatieven?
De gemeente Abcoude neemt extra maatregelen om het aantal ongelukken
met de doseersluis op de Nieuwe Amsterdamseweg verder in te perken.
Deze maatregelen zijn gericht op het verhogen van de attentiewaarde
van de doseersluis. De gemeente zet hiervoor drie middelen in: extra
markering rondom de blokken, hekwerken aan beide zijden van de
rijbanen en een extra stoplicht op ooghoogte van de bestuurders. Nadat
deze middelen zijn aangebracht stelt de gemeente de doseersluis weer
in werking op maandag 26 maart.
De gemeente Abcoude is druk bezig met het voorbereiden en uitvoeren
van de extra maatregelen. De markering rondom de blokken op de weg is
al aangebracht. U ziet op de foto hoe dit er uit ziet.
In de week van 19 tot 24 maart installeert de gemeente de hekken en
het extra stoplicht. Het hekwerk bestaat uit witte spijlenhekken langs
de rijbaan voor de stoplichten. Deze hekken zorgen voor extra aandacht
van de bestuurder voor de wegsituatie, het zogeheten tunneleffect.
Voor het verkeerslicht komt een extra stoplicht te staan, op ooghoogte
van de bestuurder. Dit stoplicht wordt alleen rood en wel wanneer het
verkeerslicht oranje of rood is. Zo wordt de bestuurder van de auto
extra geattendeerd op het stopteken. Met deze maatregelen hoopt de
gemeente Abcoude het aantal ongevallen terug te dringen.
Doel doseersluis
Met de doseersluis dringt de gemeente het sluipverkeer door Abcoude
tijdens de avondspits terug. De sluis werkt daarom alleen van maandag
tot en met vrijdag tussen 16.00 en 18.30 uur. De doseersluis bestaat
uit een stoplicht dat met tussenpozen steeds één voertuig doorlaat.
Tegelijkertijd wordt de doorgang bij rood licht geblokkeerd door een
blok dat uit de weg omhoog komt. De doseersluis is een van de
maatregelen om de dorpskern van Abcoude verkeersveiliger te maken.
Effecten
Uit de evaluatie van de doseersluis in het eerste kwartaal van 2006
bleek dat de doseersluis aan de verwachtingen voldoet.
Verkeerstellingen voor en na de ingebruikname laten zien dat sinds de
doseersluis in werking is het aantal voertuigen op het drukste moment
met bijna de helft is afgenomen. Hierdoor laat de Hoogstraat gedurende
de avondspits een rustiger verkeersbeeld zien.
De doseersluis had echter ook een belangrijk ongewenst neveneffect. Er
gebeurden regelmatig ongelukken in de sluis, ondanks de voorgeschreven
bebording. Hierop is duidelijk aangegeven dat bij groen licht slechts
één voertuig mag passeren. Toch reden regelmatig auto's op het wegblok
van de doseersluis. Uit onderzoek is gebleken dat dit veroorzaakt
wordt door bestuurders die door rood rijden of kleven om het systeem
te ontduiken. In mei vorig jaar zijn extra borden geplaatst. Deze
maatregel bleek onvoldoende, waardoor de gemeenteraad in oktober 2006
besloot de doseersluis buiten werking te stellen, zodat extra
maatregelen genomen konden worden.
Alternatieven?
De gemeente heeft gekozen voor een doseersluis omdat het - vanwege de
weigering tot handhaving door het Openbaar Ministerie (OM) -
onmogelijk was én is een geautomatiseerd kentekenregistratiesysteem
(flitspaal) aan te leggen op het grondgebied van Abcoude. Dit geldt
ook voor andere systemen die gebaseerd zijn op handhaving door het OM.
---
1 maart 2007
banner Gemeentegids 2007
Taxatieverslagen
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/01/E082-gemeente-abcoude-.html" title="Gemeente Abcoude "]