Gemeente Abcoude


Extra maatregelen; doseersluis maart 2007 weer in werking

Doel doseersluis
Effecten
Alternatieven?

De gemeente Abcoude neemt extra maatregelen om het aantal ongelukken met de doseersluis op de Nieuwe Amsterdamseweg verder in te perken. Deze maatregelen zijn gericht op het verhogen van de attentiewaarde van de doseersluis. De gemeente zet hiervoor drie middelen in: extra markering rondom de blokken, hekwerken aan beide zijden van de rijbanen en een extra stoplicht op ooghoogte van de bestuurders. Nadat deze middelen zijn aangebracht stelt de gemeente de doseersluis weer in werking op maandag 26 maart.

De gemeente Abcoude is druk bezig met het voorbereiden en uitvoeren van de extra maatregelen. De markering rondom de blokken op de weg is al aangebracht. U ziet op de foto hoe dit er uit ziet.

In de week van 19 tot 24 maart installeert de gemeente de hekken en het extra stoplicht. Het hekwerk bestaat uit witte spijlenhekken langs de rijbaan voor de stoplichten. Deze hekken zorgen voor extra aandacht van de bestuurder voor de wegsituatie, het zogeheten tunneleffect. Voor het verkeerslicht komt een extra stoplicht te staan, op ooghoogte van de bestuurder. Dit stoplicht wordt alleen rood en wel wanneer het verkeerslicht oranje of rood is. Zo wordt de bestuurder van de auto extra geattendeerd op het stopteken. Met deze maatregelen hoopt de gemeente Abcoude het aantal ongevallen terug te dringen.

Doel doseersluis

Met de doseersluis dringt de gemeente het sluipverkeer door Abcoude tijdens de avondspits terug. De sluis werkt daarom alleen van maandag tot en met vrijdag tussen 16.00 en 18.30 uur. De doseersluis bestaat uit een stoplicht dat met tussenpozen steeds één voertuig doorlaat. Tegelijkertijd wordt de doorgang bij rood licht geblokkeerd door een blok dat uit de weg omhoog komt. De doseersluis is een van de maatregelen om de dorpskern van Abcoude verkeersveiliger te maken.

Effecten

Uit de evaluatie van de doseersluis in het eerste kwartaal van 2006 bleek dat de doseersluis aan de verwachtingen voldoet. Verkeerstellingen voor en na de ingebruikname laten zien dat sinds de doseersluis in werking is het aantal voertuigen op het drukste moment met bijna de helft is afgenomen. Hierdoor laat de Hoogstraat gedurende de avondspits een rustiger verkeersbeeld zien.

De doseersluis had echter ook een belangrijk ongewenst neveneffect. Er gebeurden regelmatig ongelukken in de sluis, ondanks de voorgeschreven bebording. Hierop is duidelijk aangegeven dat bij groen licht slechts één voertuig mag passeren. Toch reden regelmatig auto's op het wegblok van de doseersluis. Uit onderzoek is gebleken dat dit veroorzaakt wordt door bestuurders die door rood rijden of kleven om het systeem te ontduiken. In mei vorig jaar zijn extra borden geplaatst. Deze maatregel bleek onvoldoende, waardoor de gemeenteraad in oktober 2006 besloot de doseersluis buiten werking te stellen, zodat extra maatregelen genomen konden worden.

Alternatieven?

De gemeente heeft gekozen voor een doseersluis omdat het - vanwege de weigering tot handhaving door het Openbaar Ministerie (OM) - onmogelijk was én is een geautomatiseerd kentekenregistratiesysteem (flitspaal) aan te leggen op het grondgebied van Abcoude. Dit geldt ook voor andere systemen die gebaseerd zijn op handhaving door het OM.
---


1 maart 2007

banner Gemeentegids 2007
Taxatieverslagen

[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/01/E082-gemeente-abcoude-.html" title="Gemeente Abcoude "]